Superheterodyn i musikens tjänst

SM4FPD

Well-Known Member
Kolla den här damen, hon spelar på en lokaloschillator. Antennen är kopplad till en oscillator, med kapacitansen i näven kan hon variera frekvensen, med västern varierar hon styrkan.
Skillandesfrekvensen är vad vi hör, dvs mellanfrekvensen.
Instrumentet är en sk Theremin
Radioteknik?
Nog har vi byggs VFO:er som flyttat sig när vi håller näven på ett visst sätt.
Mest känt var intrumentet i Bech Boys Good Vibrations på 60 talet.
Men är på vägtillbaka.
det finns de som bygger, ja inte bara radioamatöerer bygger utan de som vill spela musik och uppleva gamla muskinstrument. Med eleketronrör då.
Vem bygger om sin gamla Geloso-VFO till en theremin?

Ja visst ja, länken: YouTube - Theremin - Clara Rockmore play "The Swan" (Saint-Saëns)

Eller för den som vill ha en lekition: YouTube - Theremin Lesson One


de
Roy
SM4FPD
 
Last edited:
Den som gillar engelska "deckarparodier" vet att signaturmelodin till "Morden i Midsomer" spelas på Theremin av Celia Sheen.

En Theremin, uppkallad efter den ryske fysikern och ingenjören Leon Theremin (1896-1993), är ett
genialiskt enkelt men mycket svårspelat elektroniskt musikinstrument som helt riktigt bygger på heterodynprincipen. Den är dock ingen "superheterodyn" eftersom skillnadsfrekvensen ligger i det hörbara frekvensområdet.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Med lite träning kan man spela melodier på en funktionsgenerator.
Det har jag provat på. :D

/ Ingvar
 
Makalös manick skulle man kunna säga.
Men lägg märke till skillnaden mellan en "död" ton exvis från Ingvars funktionsgenerator och Therminen, med en erfaren spelare och den "modulation" han eller hon skapar genom att dels ge vibrato, frekvensmodulerat, dels amplitud, med vänster hand.
Det låter nästan som en operasångerska.

Ibland kan man höra någon som spelar VFO på banden.

De
FPD
 
Intressant! Har aldrig hört talas om en Theremin förrän nu! Måste kräva ton av träning!
 
Jo frågan vad som var först, superheterodynmottgaren eller thereminen. dvs där man blandar frekveser och använder produkterna.
Det finns rykten av historik, som säger att man hade slagit vad om att tillverka ett musikinstrument som man kunde spela utan att ta i.
Vad som är sánt vet jag inte.
Vi har sett i de filemrn som länkats till att det finns nytillverkning, vet ej om dessa är transistoriserade eller ej.
Frekvensen lär ligga i området 100 - 1000 kHz, vet ej helt här.
Två osc varav den en kan påverkas med en yttre kapoacitans, dvs näven på musikern. Eller är han oscillatortrimmare?

De
Roy SM4FPD
 
Last edited:
Thereminen och superheterodynmottagaren är ungefär samtida.

Det första patentet om mottagare som byggde på denna princip söktes 1917 av en
fransk ingenjör; Lucien Levy. Bara några månader senare patentsökte Edwin Armstrong samma princip i USA. Dock fanns kunskapen om blandningsfenomen och sidbandsalstring hos akustikerna långt innan, bl.a. Lord Rayleigh beskrev detta i en uppsats på 1870-talet.

Historien bakom Thereminen är att Leon Theremin, utöver sin vetenskapliga utbildning, även hade klassisk musikutbildning som violoncellist.

I en intervju 1989 berättade han att han ville göra ett musikinstrument som efterbildade dirigentens sätt att arbeta, att genom handrörelser utan kontakt med instrumenten frambringa musik. Hans radiotekniska bakgrund gjorde att han valde interferens- eller heterodynprincipen för att skapa ett sådant instrument.

Det hela sammanföll med fascinationen för elektricitet och teknik i den unga Sovjetstaten, och bl.a. Lenin understödde Theremins arbete.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Frekvensen lär ligga i området 100 - 1000 kHz, vet ej helt här.
Två osc varav den en kan påverkas med en yttre kapacitans, dvs näven på musikern. Eller är han oscillatortrimmare?
De
Roy SM4FPD

Helt klart är ju att det går inte att spela några snabba låtar utan att få en glidande övergång mellan tonerna, annars blir det mycket jobbigt för "amplitud-handen".

Jo, jag minns Beach Boys med Good Vibrations på 60-talet.
Där var det glidande toner.:D
Trodde faktiskt att någon spelade på en tongenerator då.
Jag hade aldrig hört talas om någon theremin förrän ni tog upp det här i tråden.
Hur många oktaver kan man använda utan att bli "snurrig"?:confused:

/ Ingvar
 
Jag kan tala om en hemlis, jag har försökt spela på en, det finns en i Göteborg, universeum heter det har jag för mig, vid Liseberg. På översta våningen finns flera ljudrum där man kan lek med olika saker.
Men det var mycekt svårt att få något vettigt ljud ur thereminen, kanske för att den var nygjord. En äkta gammal med rör är nog bättre. (försvarar jag mig hi hi)
 
En äkta gammal med rör är nog bättre. (försvarar jag mig hi hi)

:D:D Hi hi... Du låter som en rörfrälst HI-FI-fantast!:D:D
Tack för tipset, Roy! Om jag kommer till Göteborg nån gång ska jag testa den.

/ Ingvar
 
Nej Ingvar. jag har bara byggt en enda stereoanläggning med rör, och ett otal med transistorer.
Jag har genom livet faktistk varit rörhatare.

Det där var bara ett skämt, med avsikt att få igång lite debatt.

de
Roy
 
Jag tror att vi båda är lite märkta av att ha jobbat med "glödande bubblor" i våra jobb.
Intressant är att en del unga musiker högaktar rördrivna orkesterförstärkare.
Det märks på begagnatmarknaden där rörförstärkarna håller höga priser.
Man bygger idag transistorförstärkare med ECC83 i ingångssteget för att få en "naturlig" distorsion. :eek:
Då jag var ute i dansbandssvängen på 60-talet fanns det bara rörförstärkare och vi ville ju ha bra ljud utan distorsion, men det var lätt att man drog på lite för mycket volym ibland.
Tiderna förändras...

/ Ingvar
 
Jag har spelat gitarr sedan mitten av 70-talet. Det har till stor del handlat om musik av typen "fruktansvärt oväsen" (= hårdrock), men även "något mindre oväsen" (= blues).
Det bara att konstatera att det finns inga transistorförstärkare som kan matcha en bra rörförstärkare. Den stora skillnaden märks när man spelar med en liten aning distorsion. Då låter de flesta transistorförstärkare ganska illa medan rörförstärkarna låter som bäst med lite dist. Jag är inget inbitet rörfreak, utan konstaterar bara fakta.

Det vore häftigt att testa en Theremin. Kanske man skulle bygga sig en, anknytningen till amatörradio är ju påtaglig.
Jag kände faktiskt till det instrumentet sedan tidigare. En bekant samlar på tidiga syntar och Hammondorglar. Naturligtvis kan han elektronmusikens historia utantill. Dock har han ingen Theremin, det är nog väldigt svårt att få tag i något äldre exemplar.
 
Jag har en signalgenerator med rör. Där ändrar sig också frekvensen beroende på hur nära man håller händerna. Knackar man försiktigt på lådan får man ett oljefatsliknande ljud. Säljes till högstbjudande. :D
 
Back
Top