svårt att få ner SWR ...

sm4vlg

Well-Known Member
Hej ! Jag har gjort en egen "cobweb " antenn och använt DL- tråd till elementen . Jag får " dippar " på rätt frekvens men jag kommer inte under 1:6 i swr . Har gjort versionen med enkel tråd och en 1:4 balun ala G3TXQ och dubbla kärnor .
Varför blir swr så högt när "dipparna " är rätt i frekvens ?
 
Varför blir swr så högt när "dipparna " är rätt i frekvens ?
Jag har också provat den varianten men bara med två element.
När jag mätte upp första elementet låg jag under 12,5ohm kanske ca 10ohm. Efter att ha monterat nästa element mätte jag upp 7ohm.
Jag tröttnade och övergav cobweb. Vet inte hur andra lyckas få till 12,5ohm.
 
Varför blir swr så högt när "dipparna " är rätt i frekvens ?
Egentligen har SM0GLD redan svarat. Men jag lägger till. Resonansfrekvenserna hamnar rätt, men antennens matningsimpedans blir inte rätt. Inget konstigt med det. Kanske kan man justera avstånd mellan olika delar i antennen eller ändra längder på de olika delarna i kvadraten. Frågan är också om du menar swr 1:6 eller 1:1,6? Gissningsvis det senare, vilket inte är så farligt. Hur mycket man förlorar beror då på kabeldämpningen på respektive frekvensband samt längden på kabeln.
 
Eftersom VSWR anges som ett förhållande N:1 antog jag att 1:6 betydde 6:1 vilket är oanvändbart.
I händelse av 1,6:1 så skulle jag vara nöjd:)
 
Ja hade det varit 1,6:1 så hade jag också varit nöjd men tyvärr är fallet det andra
 
Prova att botanisera lite på den här sidan som beskriver många lösningar av konstruktion och matning.


Länken handlar om hur placeringen av matningspunkten påverkat antennen.

Det finns mycket läsvärt i menyn på vänstersidan

73 de SM7NTJ Lorentz
 
Det tar många timmar och på rätt höjd att trimma in den. Hittar inte slutbilden men så här såg min ut innan trimmning.
 

Attachments

  • orginal 3m höjd.png
    orginal 3m höjd.png
    115,1 KB · Views: 14
För att citera en viss herre som hade köpt sin doktorshatt: "Det finns en gravad hund här"!

Jag tror att någonting är fel.
Vis av egna erfarenheter skulle jag råda dig till att kolla upp det hela från början till slut.

Du har väl inte vänt balunen bakfram etc.?
Om elementlängden är rätt är det ju uppenbart att det är impedansanpassningen som inte fungerar.
(Själv brukar jag förkorta mina antenner när jag skall förlänga dom och tvärtom).
En rätt gjord cobwebantenn är inte så här dålig, så någonstans är något fel.
Min bestämda uppfattning är att G3TXQ, Steve Hunt var en herre som visste vad han gjorde, och det finns ju ett flertal kommersiella varianter av denna antenn, och många nöjda brukare.

Mina egna erfarenheter har jag från den andra typen av Cobweb, den som togs fram av G3TPW, Steve Webb, och som han kallade CobWebb.
I denna använder man sig av omvikta dipoler för att fixa impedansanpassningen.
En beskrivning av mitt bygge finns i denna tråd:
https://ham.se/threads/cobweb-pa-mitt-vis.26177/#post-106676
Misstänker att du sett den.

Jag hade inga svårigheter alls att hitta ett SWR på 1:1 på de olika banden.
Möjligen bidrog förlusterna i de 17 meter RG58 som jag matade antennen med till att visa ett bra resultat, och SWR-mätaren i FT-450:an är kanske inte så exakt, men ändå borde det vara en indikation på att antennen uppförde sig hyfsat.

Dessvärre lever jag numera utan denna antenn, stormen Ciara i februari blev för svår för det jag trodde var en överdimensionerad konstruktion.

Sensmoral: Använd metspöna til det dom är avsedda för!

Slutkläm: Jag är övertygad om att du kan få din antenn bättre än den är nu!

Lycka till!

På´t igen och Gott Nytt År!/Jan
 
Stort tack till alla som hjälpt till !
Jag har lagt till 30 M också och nu med rätt matningssätt ( tack igen Lorentz ) så är alla band under 2:1 .
Gott slut och ett Gott Nytt År till alla !
 
Back
Top