Svarta listan

SM4FPD

Well-Known Member
Nu har även jag fått en ny stark störning på HF. Plöstligt låg en S9plus, oljudsignal på kortvåg 3-10 MHz men svagare på övriga. Starkast på 6,2 MHz
Boven i dramat är en ny Digital-TV box, i huset.

Den heter smartbox T-20, drar man ur DC sladden från väggtrafon blir det tyst, trots att den är försedd med en ferritpärla.

I stby blir den småvarm, dvs den drar mycket ström även avstängd. Skall mäta upp.

Är det inte dags att göra en: "svarta listan" med produkter som stör och drar onormalt hög stby ström?

På den forna tiden, 60 och 70 talet, då det var tvärs om, dvs att en sändare störde TV bilden, fanns sådana listor över TV och annan hemeleketronik som lätt stördes av små sändare..

Hur ordnar man en sådan lista i dagens IT sammhälle, går det att göra på det här forumet?? Jag tror att det är många som vill hänga ut sin nyköpta apparat, vitvara, TV, etc som man köpt för dyra pengar och som omöjlighör hobbyn med radiomottagning.

Att ta med en sådan lista till affären och visa att dessa produkter stör i radio, jag vill köpa en som inste stör i radio.

Sen har vi det här med stby ström, nu kommer en ny EU regel som säger att en eleketronisk grej får dra max 1 Watt i stby, dvs när den är avstängd.
Det är 4,3 mA vid 230 Volt, något som är lätt att mäta upp.

1 Watt ger oss 1kWh per månad, med 20 st sådana apparater i ett hushåll ligger vi på 240 kWh på ett år. Finns då en miljon sådana hushåll så har vi snart behov av ett rejält kraftverk som bara generarar ström till apparater som inte stängs av, och som dessutom stör i radio. Blir det inte 240 GWatt?




Ytterliagre en sak om störningar.
Det krävs argument, som man kan använda för att klaga, gnälla och anmärka på att en ny apparat stör i radio.

Som utstörd kan det vara bra med en lista över tillgängliga argument.

Jag läste en villatidning, och ett företag, (NIBE) annonserar värmepumpar som "INTE STÖR GRANNEN".

Dvs det är ett försäljningsargument att inte störa grannen. Vad det handlar om är att fläkten i utomhusenheten går så tyst att den inte stör grannen. Om detta är vikigt borde det oxo vara viktigt att inte störa gannens radio och TV mottagning.

Då borde det går att argumentera att grannens värmepump stör mig som grannne, den stör i radio. Gäller även andra produkter, som stör grannenns radiomottagning. Spisen , Diskmaskinen, tvättmaskinen etc. Det borde går att förfina det här till starka argument.
 
´"Svarta listan" är en utmärkt idé. Den har varit på förslag ett antal gånger. Borde kunna ligga på SSA´s hemsida och administreras av störningsansvarig. Det skulle ju på sikt minska arbetsbördan ;-). Även burkar som är extra känsliga för störningar kunde ha en tabell.
I den listan platsar Sagemboxarna. Vittnen hittills är SM5MX och jag.
Just Smartbox T-20 har synts tidigare i spalterna som ett skräckexempel på störande boxar.

73, Roland SM0BRF
 
kanske agera som medlem i SSA och föreslå inledande möte med elsäkerhetsverket?
Elsäk har ju en lista på produkter blivit förbjudna att sälja - t.ex pga. störande radiostrålning.
 
När det gäller stömförbrukning så har jag irriterat mig på det med. Speciellt då apparaterna är batteridrivna. Kan inte förstå vad som är så bra med softswitch. En riktig brytare orkar man väl trycka på? På handapparater så kan man ju oftast ta bort batteriet men det vore ju enkare med en strömbrytare. Då jag under sommaren i princip bara åker MC så blir strömförbrukningen ett problem i bilen.
 
Inte så konstigt Anders att man sätter in softswitch i apparaterna. Nu talar vi nog mer om nätanslutna grejer som drar ström när man tror de är avstängda. Fjärrkontroll vill väl alla ha och då måste ju TV:n ha en mottgare som står stby och drar ström samt stör radio för radioamatören.
Dessutom är ju nätströmbrytare dyra, det ställer krav på elsäkerhet, elsäker uppbyggnad, något som tydligen är svårt trots att mna slipper strömbrytare, dyra sladdar med dubbelisolation etc så därför låter man grejerna stå på. Kunden betalar ju det hela på elräkningen istället och det syns ju inte.....
Inte är det väl nån som orkar gå upp ur TV soffan för att tryka på en knapp inte.... elelr spine inte vill mna väl ha en stor ful dyr huvudbrytare itne, nej det skall lysa hela tiden. Dessutom är trefasbrytare dyra som det var förr på spisen. Oavstöd elektronik är billigare. men ses som häftiga finesser och kan debiteras mer.
 
För ett tag sedan då jag besökte mitt gamla jobb kom vi att tala om just strömförbrukning på elektronik som saknar nätströmbrytare. Då mätte jag för skojs skull förbrukningen på en digitalbox som stod i fikarummet. Den drog c:a 8 Watt i standby.
/Ingvar

PS. "Svarta listan" är en bra idé!
 
Det är 70 kWh per år det.. SM7CZR.
Hur många saker står och pumpar den effekten i ett hem?
Kul att betala särskilt om det stör i radio dygnet om.
Men strömmen är ju så billig, sa norrmannen och låter utelampan stå på hela dagen.
Finns det en miljon sådana mottagare i SM? i Så fall har vi 70 MWh.

Så sade dom att digitala TV sändningar spar energi....

Någonstans vid 5 - 20 watt stby förbruk kan man känna värme i apparaterna, de blir varma och det är ju skönt med lite "gratis" värme.... till den värmen får vi då lägga minst lika stor mängd energi till AC aggregatet, för att pumpa ut oönskad värme. Åtminstone en stor del av året.
 
Men Roy, hur är det med de nätanslutna IC-7800 och IC-7700? Softswitch fast man sitter precis framför den? Troligen stör inte det switchade agget i detta fallet, men det var ju energiförbrukning vi pratade om också.. Hur mycket drar de i standby?
 
Last edited:
Jo det är rikitgt, skall kolla upp strömmen på den.
Dock finns ju huvudbrytare och man behöver bara sträcka armen bakom, inte ens gå upp ur TV soffan....
Ändå finns det dom som tycker att man borde köra den inbyggda klockan på kristallugnen, för att få upp noggrannheten i tid.
Den klockan skulle då bli dyr att köra året runt.
 
Datorerna hemma står nog och drar en massa ström fast man har stängt av den från skrivbordet, man ser hur lysdioderna för LAN står och blinkar... och fläkten i nätaggregatet snurrar... Men jag har aldrig kollat effektförbrukningen. Är vi däremot bortresta minst två dagar/nätter brukar vi dock alltid stänga av allt som inte behöver vara på standby, typ datorer, video TV m.m. utom någon klockradio.

Enklast är att använda grendosor med strömbrytare.

Svårt säga hur stor besparing det blir, men troligen några kronor per månad.
 
[
Sen har vi det här med stby ström, nu kommer en ny EU regel som säger att en eleketronisk grej får dra max 1 Watt i stby, dvs när den är avstängd.
Det är 4,3 mA vid 230 Volt, något som är lätt att mäta upp.

1 Watt ger oss 1kWh per månad, med 20 st sådana apparater i ett hushåll ligger vi på 240 kWh på ett år. Finns då en miljon sådana hushåll så har vi snart behov av ett rejält kraftverk som bara generarar ström till apparater som inte stängs av, och som dessutom stör i radio. Blir det inte 240 GWatt?




1 watt
Det blir väl ändå bara 0,73kWh i månaden och 175kWh per år
 
Fasspänningen i ett normal-hem är 230V. Huvudspänningen är 400V.
Tre faser jämte skyddsjord kommer in i fastigheten. (4 ledare förr, numera 5 ledare när neutralen börjar i betongskåpet, nergrävd kopparplåt).
Mäter man mellan hålen i ett vägguttag, blir utslaget 230V +/-. Men om probarna fick mäta över faserna, vilket dom normalt inte får, om man inte har ett trefasuttag, blir utslaget på multimetern 400V.
Läs gärna mer om stjärnkoppling och deltakoppling på nätet. Har betydelse när man kopplar in en elmotor på nätet. Speciellt när man då ibland kör kombinationen Y/D-koppling för att få ner startströmmen.
 
Vad menar du med
(mäter fasen) ???


Fasen är förskjutningen mellan spänning och ström. (Det är bara om lasten är rent resistiv som det inte råder någon fasförskjutning och effekten är spänningen gånger strömmen.)

Formeln för växelströmseffekt är P=U*I*COS(v) där v är vinkeln, förskjutningen mellan spänning och ström. (När förskjutningen är noll blir COS(v) = 1)
 
Last edited:
Fasen mäter du enklast med en energimätare av lite bättre
kvalitet som visar både V - A - kW - kVA - kWh - kVAh
(eldon har sådan mätare har jag för mig)
 
Fasen mäter du enklast med en energimätare av lite bättre
kvalitet som visar både V - A - kW - kVA - kWh - kVAh
(eldon har sådan mätare har jag för mig)


Då blev det ju inte riktigt så enkelt som du sa först. Nån sådan mätare har jag inte....
 
Jag har aldrig sagt att det är lätt att mäta

det jag har sagt är att 1watt = 0.73kWh/månad och 20st. app 175kWh/år
och inte som FPD skrev 1kWh/månad & 240kWh/år

Vanliga elmätare för villa/hem mäter endast kWh
Så den reaktiva effekten (kVAh) behöver man inte bry sig om
 
Last edited:
Angående störningar från digitalboxen Smartbox T-20 så har jag en sådan. Den störde rejält! Jag bytte ut den bifogade switchade nätdelen (som sitter i väggen) mot en annan som jag hade. Störningarna sjönk betydligt till en uthärdlig nivå.

Förslaget om "Svarta listan" tycker jag är bra.
 
Jag ska be att få bidra till den "Svarta listan". I kväll när jag satt och körde en japan på 160m knackade det på dörren. Det var grannen. Dom hade skaffat Bredbandsbolagets telefoni och den slogs ut när jag sände. Telefonin kommer via ADSL. Antennerna sitter ca 80 meter från grannens hus.

73, Roland SM0BRF
 
Back
Top