Svarta listan

Har jag pratat om asiater?
Vad jag nämnde är att de som inte klarat att rita ett korrekt CE-märke troligen inte kan läsa en ritning, eller förstå en beskrivning.
Vad den personen har för nationalitet är egalt.
Jag vet mycket väl att alla människor på jorden kan uträtta både det ena och det andra, både det fantastiska och det dåliga.

de
FPD
 
Har sett dokumentärer där den kinesiska export firman utan någon pardon sätter på alla märken som kunden vill ha.

Och jag har sett diverse asiatiska nätaggregat som har varenda stämpel som existerar, även dom som inte borde finnas på sådana produkter.
 
Har sett dokumentärer där den kinesiska export firman utan någon pardon sätter på alla märken som kunden vill ha.
.

Säger inte det där mer om kunden än om tillverkaren? Om kunden vill ha en glad gubbe målad på apparaten så ser tillverkaren till att det blir så också om kunden vill ha det.

En seriös kund ställer förstås krav att tillverkaren ska leverera enligt en kravspec där man ska uppfylla krav enligt exempelvis standarder. Exempelvis krav på avgiven emission enligt EN 55022, klass B. Men om kravspecen bara är "CE-märkt" så blir det vad det blir, i synnerhet om det är lägsta möjliga pris som gäller. Dessutom kan de bakomliggande kraven variera väldigt mycket beroende på miljön där en produkt ska användas och det vet kanske inte tillverkaren. Nackdelen med att ställa krav är att det inte längre blir scheissebilligt och dessutom måste man som kund veta vad man håller på med och det kan ju vara jobbigt. Ännu jobbigare är att de nya EU-direktiven kräver ansvar också, det har varit lite luddigt för vissa tidigare.
 
En bekant med tillverkning i Kina pratade (eller faxade eller hur man nu gjorde) med leverantör/tillverkare därborta och fick också ett likartat erbjudande om att märka, i detta fall en sladd, med de symboler som önskades. Alltså helt oavsett vad denna sladd bestod av. Erbjudandet avböjdes.
 
En seriös kund ställer förstås krav att tillverkaren ska leverera enligt en kravspec där man ska uppfylla krav enligt exempelvis standarder.

Huvudet på spiken här, beställarkompetens är ytterst viktigt,
man måste kravställa ner till minsta SMD-kondensator med COO om man vill hålla en hög kvalitet på sin slutprodukt.

Om man förblindat går till billigaste tillverkaren och ber om en produkt med CE-märkning till så låg kostnad som möjligt så borde man ju kunna räkna ut att man får vad man betalar för.

Mindre nogräknade tillverkare kan få lite idéer om att sno åt sig ytterligare marginal genom att byta komponenter under resans gång ofta efter en förserie, helt plötsligt kan den där -40ºC specade opampen bytas ut mot en 0ºC specad dito, inte särskilt bra om den sitter i en styrbox som skumpar runt på en skogsmaskin i djupaste norrland :(

Eller att tillverkaren byter ut ett Finder 44-relä mot en billig kopia som klarar mindre än hälften av tillslagen innan det är utslitet och till på köpet har fel plätering och för klen fjäder eller dessa förbaskade om-märkta skittransistorer som ratats redan i tillverkningen.
Jag har själv haft en incident med en liten serie där tillverkaren av korten snålade med laminatet och bytte från specade 70µ till 35µ vilket ställde till det på de strömbärande delarna av kortet :mad:
 
Last edited:
SM6XUN:
Det är väl ungefär min erfarenhet av att släppa tillverkningen utan kvalitetskontroll där borta.

Så länge man har stenhård koll så får man det man har beställt, slutar man kolla så börjar dom byta ut mot billigare komponenter och börjar slarva med monteringen.

Kommer man på dom med att ha bytt till billigare komponenter så skyller dom på någon underleverantör som har "levererat fel" och lovar att det aldrig ska hända igen, sen byter dom någon annan komponent och kommer man på dom så är det en annan underleverantör som har gjort fel...

Men som sagt, med stenhård kvalitetskontroll kan dom tillverka fullgoda produkter till en bråkdel av priset.

Ett exempel är mobiltelefonen "OnePlus-One" som tillverkas i Kina, den har absoluta topp-prestanda, till en bråkdel av priset jämfört med andra märken, men så leds fabriken av en Svensk som heter Carl Pei, utan honom hade det nog blivit skräp av produkten ändå...
 
Back
Top