Svebry nätagg som piper!

SM6UPV

Member
Har fått ett fenomen att när jag kopplar in en transceiver på mitt svebry nätagg 20amp så blir det ett högfrekvent pip i radion resp nätagg detta endast i mottagarläge, belastar man det med tx så tystnar det.
På tomgång, alltså nätagg helt utan belastning inget pip!!!???. vad kan det vara som orsakar detta ljud? känns det igen av någon?
Mycket tacksam för svar.
73 de SM6UPV
 
Det beror ju på vad för slags nätaggegat det är.
Med SVEBRY nätaggregat ser jag ett som de byggde själva, tungt med nättrafo och en bunt 3055 or på en kylfläns, och en Ampmeter i mitten av fronten.
Det borde ju inte kunna pipa....

Är det ett primärstichat så kan det pipa, men med pip menar jag c: a 0,5 - 1kHz, för den som hör höga toner kan du mena 10 - 20 kHz ????

Att ett sw mode aggregat piper kan bero på dålig ihopsatt transformator. Man kan låsa ihop trafon med ett buntband, limma den med epoxy etc.

Kanske har leverantörern nåt att svara?
 
Jag glömde att säga att det finns risk att nätaggregatetr sjäkvs vänger.
Det kan om det är linjärt, självsvänga.
Då är det livsfarligt för riggen som kan utsättas för överspänning.
Jga har sett analoga aggreagt självsvänga så att det blir grönt över hela oscilloskopskärmen, dvs 5 - 30 Volt topp till topp, men visar 13 Volt med Voltmeter.
Riggen kan bli kortlivad om det är så.
För säkerhets skull kolla med oscilloskopet på utspänningen.
 
Hej o tack för svaret!
jo det är ett analogt aggregat med voltmätare på fronten, fick till svars från svebry att sätta en plastfilms kondensator i stället för elektrolyt på utgången (13.8vdc), för övrigt hade dom aldrig hört talas om detta fenomen.

Får väl testa med det till att börja med det (kanske mäta den gamla oxo...) låter otäkt med självsvängande aggregat som toppar 30v..... har tyvärr inget oscilloskop så det blir till att testa sig fram endå:)

73de SM6UPV Lasse
 
Oscilloskop

Hej

Jag har 350 Mhz oscilloscop tillgängligt i Göteborgs området....

/ 73 Tommy SM6NZB
 
Last edited:
Nätaggregatet stabiliseras av en typsikt spännings stab, typ 7812 eller 7815. Vilka försett med ett slutsteg av en näve 2N3055or.
I alla fall var det så sist jag såg ett sådant.
Dessa kan självsvänga, säsrkilt om de inte är avkopplade på in och utgång, dvs själva stabkretsen.
Man brukar sätta 0,01 och 10 uF direkt på benen av IC. Dvs från ut och in till jord.
Självsvänger det är det som sagt risk att din radios livslängd minskar drastiskt.
Det är nödvändigt att med oscilloskop testa vid alla strömmar.
Olka fabrikat av stabkretsarna kan vara olika benägna att självsvänga.
Självsvängning kan uppträda exvis vid 2 -5 AMp eller vid 7-8 Amp, eller kanske vid 12-16 Amp.
Det finns fall då sådan självsvängning förklarat att nya fina transivers både låter illa och splattrar, för att till slut gå hädan, i akut överspänningsjuka..
 
Spännings stabb

Hej, vad jag minns så har Svebryaggregaten en negativ regulator typ 7912.
Vill minnas att jag fick problem en gång för länge sedan när jag skulle köra ett PA på
Svebryagget och var tvungen att köra radion på ett annat fabrikat som inte hade negativ regulator. Något att tänka på.
73's
 
Det är nog som du säger SM0VPJ att det sitter en 7912 där.
Har man en 7812 så skall ju slustget vara PNP transistoer, nu är det NPN och 2N3055or.
Men oavsett det gäller detta om självsvängning och avkoppling.
 
Tack för svaren!
Har nu tagit isär kylflänsarna och där satt en 7912, där satt oxo 3 kondensatorer och en hade så att säga hatten av!!!! där har vi nog en trolig orsak!!
dom är märkta 4.7 35v antar (ursäkta om jag har fel) att det är en 4.7µF kondensator jag ska leta efter i ELFA för att få mitt svebry aggregat att sluta självsvänga.....

Ps villken sorts kondensator tror ni att det ska vara, dom som sitter där nu ser ut som en liten grön droppe, är det keramisk,metallfolie elektrolyt.............eller........?

73 de SM6UPV Lasse
 
Tantal förmodligen. De kan förlora "hattarna". De kortsluts internt och spränger sönder sig själva.

73 de Lars, sm6rpz
 
Nice !

Vill bara såhär i efterhand skriva att jag tycker att det är fantastiskt av alla här på forumet att verkligen lägga ner sin själ i att hjälpa en stackare som har fått problem.
Det är sådant som gör att jag vägrar att tro att "Amatörradion är död" uttalanden stämmer. Verkligen kul !!! , Ett tips när det gäller felsökning och hjälp via mail och forum kan vara att använda kameran och ta en bild på resterna på den explofantimederade komponenten :).

Keep up the good work !!
 
Back
Top