Svensk AM station?

SA5VOX

Active Member
Tror det var i början av året eller förra hösten som jag pratade med en glad amatör om AM på kortvåg/långvåg och då kröp det fram att han hade fått tillstånd att köra 500w på en övergiven frekvens.
Nu kommer jag inte ihåg vilken signal, frekvens han hade eller vad stationen skulle komma att heta, är det någon här som har koll? Är den igång? Kan ju inte finnas så många..
Vet bara att det är i södra Sverige och att det skulle spelas gammal 50' tals musik bla. .
 
YESSS!! Exakt!! Tack snälla, höll på att bli helt tossig här ett tag när jag inte lyckades komma på det! :D
 
1494 kHz, det var väl där radio Moskva låg förr?
Radio Moskva med sin kända paussignal som gick in i allt, med förstärkare, bandspelare, elorglar, hörapparater....

SM4FPD
 
Enligt vad jag läst någonstans rörande Radio Nord Revival så har myndigheterna bestämt generellt att man inte skall tillåta någon utsändning över huvudtaget på kortvåg och antagligen inte heller på mellanvåg.
Sverige anser dessutom att analoga utsändningar går emot EUs mission att sluta med sådana.
 
Man hör en och annat DRM sändning på kortvåg.
En brusmatta mitt i BC-banden, omkring 10 - 15 kHz bred.
Någon som lyssnar på DRM?

För övrigt verkar Dansken som återutständer Radio Luxumburgs gamla program kommit igång igen på 5805 kHz AM.
Hörs bäst dagtid verkar det som och då väldigt stark. Låter utmärkt med 10 kHz bandbredd.

Mystery Radio 21 är iång igen runt 4870 kHz hoppar lite o frekvens. Den ligger nu på 4860 kHz kl 18.27

Så analoga sändningar på korvåg skall bort tycker EU.
Skall bli kul att se hur man får tyst på alla kinesesiska stationer som fyller BC-banden.

Kanske vi får se hela kortvågen som ett amatörband igen.


SM4FPD
 
Men det är väl bara sverige i hela europa som har tagit till sig den EU bestämmelsen.
Har inte någon på PTS feltolkat något?
 
En konstig svensk inställning, som att alltid vilja vara "bäst i klassen", oavsett vad det kostar... Som signalsystem på järnvägen. Inget annat land bryr sig nämnvärt, men här ska man byta fullt fungerande infrastruktur mot dyra nymodigheter. Inte underligt att det är svårt och dyrt att få tågtrafiken att fungera här...
Men det finns tydligen lite annat än kineser att lyssna på...
 
Ja precis. Det är lite konstigt att Holland, Danmark och det jättestora EU-landet Tyskland delar ut tillstånd till privata aktörer att sända småskalig rundradio på mellanvåg och kortvåg i helanalog AM.
 
2016 hade man visioner att kunna få ett permanent tillstånd för kortvågssändningar men eftersom det inte har hänt speciellt mycket så
fick man nog nobben, det gick dock att få begränsade tillstånd för speciella evenemang 1-2 veckor.
Tyvärr så har texten om svaret från kulturdepartementet jag läste någonstans på nätet (troligen i någon Radio Nord grupp) försvunnit i cyberrymden
men jag har en minnesbild om innehållet.
Troligen var det via "Ronny (Be Goode) Forslund".

http://radionytt.se/nyheter/radio-revival-soker-permanent-kortvagstillstand/
 
Back
Top