Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Frekvensplanen i Atlantic City-reglementet förutsatte en frekvensnoggrannhet och frekvenskonstansHur kom det sig att man motsatte sig vfo-styrning?
Intressant att referensen
kom från bärfrekvenssystemet. Fanns det alltså någon central frekvensnormal för detta?
Jag var i forntiden lite insyltad i sändningarna på mellanvåg från radiomuseet, med en ST-150, bl a besvarade lyssnarrapporter. Det som sades då till mig var att sändaren kom från Varbergstrakten... Men Radiomuseet själva borde ju kunna känna till detta. Den stod uppställd i ett trapphus till höger om entrén under sändningarna, med ljudmatning från en dator med stor hårddisk i biblioteket. Troligen slutet på 90-talet?Hej!
Trollhättans mellanvågssändare (ST150) var i min ägo, men sedan genom någon form av missförstånd så försvann den från min forna arbetsplats där den stått. Troligtvis åkte den till Radio Museet i Göteborg, hoppas att den finns kvar bevarad och inte slaktad...
Om någon ser en ST150 där säkringshållarna i kraftaggregatet har inlödda hållare för 5x20 mm säkringar så är det just den sändaren som fanns i Trollhättan! Någon som vet var den är?
Jag hade aldrig igång den, men den skulle enligt uppgift fungera.