Svenska Posten AB, sveriges mest inkompetenta företag genom tiderna?

SA2CEM

Well-Known Member
Ja, nu har det hänt igen, posten strulade bort mitt paket från Svebry..
skickades i Måndags förmiddag, hamnade i Umeå på tisdag förmiddag och låg där tills onsdag eftermiddag för sortering och vidare transport till Nordmaling utlämningsställe (50km från Umeå)
strax efter klockan 18:00 stod det på postens sida att paketet kunde hämtas ut.
Glad i hågen körde jag 30km för att hämta ut paketet men inte fanns det något paket där inte.
fick vackert åka hem igen och vänta tills idag.
Knappade in kollinumret imorse och nu ligger paketet i sthlm, pga felsortering i Umeå.

Ingenting posten kan göra något åt fick jag till svar när jag ringde.
Krävde att dom genast skickar upp det med express men dom vet inte vart det är på väg just nu......

90% av alla paket som hanteras av posten har strulat för mig...
 
Hej!

Du borde har full rätt att kräva ersättning för resan du gjort, om deras uppgifter säger att du kan hämta paketet och det inte finns så bör du kunna få ersättning. Min erfarenhet är att de ger sig inte enkelt, man får vara väldigt "tydlig".

Poten har inte strulat så mycket som för dig, men visst händer det, inte sällan, att de uppenbarligen ljuger med att de försökt att lämna paket men det fanns ingen hemma... Detta har hänt mig några gånger.
 
Vi har nog alla många exempel då posten inte levererat (!). Undanflykter vid misstag är legio och posten har också besynnerliga bestämmelser där man som mottagare av en försändelse inte äger rätt att klaga. Det är avsändaren som äger avtalet.

Jag har ett antal exempel men den mest tragiska undanflykten (bland många) jag fått var när en expressleverans på en lördag av ett företagspaket med nödvändiga reservdelar inte kom. Anledningen till att paketet inte levererades var att det inte gick att komma in i fastigheten därför att avsändaren glömt meddela posten koden till portens kodlås. Detta är häpnadsväckande då det inte finns något kodlås, dessutom är dörren alltid öppen mellan 06-23.

Jag ägde inte rätt att klaga trots att det var jag som var drabbad. Reservdelarna var försvunna eftersom de låg i nån bil någonstans som ingen riktigt visste vad den befann sig. Den hårt prövade avsändaren fick ånyo gå en fight med posten. Posten vidhöll ändå att orsaken var hinder av ett kodlås och vägrade samarbeta då felet inte var deras. Adressen var korrekt men ord stod mot ord. De fick helt enkelt skicka ut en posttjänsteman för att kontrollera uppgiften att inget kodlås fanns eftersom kunden/avsändaren tröttnat på posten och denna gång avsåg att stämma dem för avtalsbrott.
 
Jag tycker det rent ut sagt är förjävligt att det får fortsätta såhär, dom lovar vitt o brett på både hemsida och i reklaminslag hur snabbt och säkert varorna kommer fram, nästa vardag ska ett postpaket vara framme med undantag för några speciella orter.

7pplever samma sak i jobbet, man beställer express för att få leveransgaranti men många många gånger så håller dom inte det, visst iochmed garantin så får vi ersättning för fraktkostnaden men många gånger är det inte kostnaden som är problemet.

Tyvärt är det inte så mkt bättre ställt med bussgods heller, dålig inrapportering med returgods som följd.
Schenker privpak ska vi inte ens tala om.

Man tycker att med dagens högteknologiska samhälle borde det inte vara så svårt..
Det kanske vore bättre med manuell granskning o sortering trots allt...
 
Hej!

Jag har vid några tillfällen fått ersättning för paket som blivit försenade, trots att det inte finns någon garanti i avtalet.
Jag hänvisade till att de på grund av slarv skickat paketet till ställen det aldrig skulle har varit på och på grund av det orsakat "mina problem" osv osv, jag fick tillbaka fraktkostnaden, men det satt hårt inne.

Man får ligga på H-Å-R-T, annars skiter de fullständigt i kunden.
Posten är inte företaget att vända sig till om man vill ha någon form av tillförlitlig tjänst utförd, tyvärr.
 
Last edited:
Ja, posten har ju sällan lyckats med sina leveranser till mig heller, med borttappade paket, felskickade paket, trasiga paket och alla andra varianter på temat felbehandlat paket.

Några av rekorden är väl kartongen med Yagiantennen i som hade blivit överbackad av en truck (däcksmönstret syntes tydligt på kartongen), samt kartongen med radion i som dom hade använt som trappsteg (skosuleavtryck på kartongen)

Förutom det att paketen misshandlas något så fruktansvärt så är det värsta att ingen jävel bryr sig.

Det finns absolut ingen yrkesstolthet, inget som tar något ansvar och ingen som skäms över hur det går till.

Det är som en fars från forna össtater, där man kunde ha hur många som helst anställda men ingen gjorde någonting, alla bara hasar omkring och försöker undvika arbete, för alla är ju fast anställda och har sin lön tryggad, och kunder, dom är mest bara till besvär, dom vill ju ha en massa arbete utfört, men det spelar ju ingen roll för det är ju inte deras egna paket dom hanterar, så skufflar man dom åt sidan och hoppas att någon annan tar tag i arbetet....

Vid ett flertal gånger har dom aldrig ens försökt köra ut paket som ska levereras, jag bor så till att snöar det på morgonen ser jag om någon har varit hem till mig, flera gånger har jag fått lapp i brevlådan om att ingen har varit hemma när dom har försökt köra ut paket till mig och att jag själv får åka och hämta paketet på något utlämningsställe

Jag beställde utkörning till min arbetsplats för att slippa åka och hämta paketet en gång, då hävdade dom att dom hade varit dit men att det inte var någon där, jag och mina kollegor hade alla varit på jobbet hela dagen, då hävdade dom att det var lunchstängt, vilket vi aldrig har..

Jag har fått åka till FYRA olika ställen för att hämta ut paketen som alla har samma adress, det verkar mest vara ett lotteri var paketen hamnar.

En gång hamnade paketet på en terminal, men då skulle dom ha tullavgift för att släppa ut paketet, vilket dom inte kunde ta där utan jag fick jag åka till en annan terminal och betala, för att sedan åka tillbaka till den första och hämta paketet...
Just det, det paketet tog 6 veckor på sig, från norge?

Köper man en vara utomlands så får man ett internationellt trackingnummer där du kan följa paketet timme för timma, hur det stämplas in på en terminal, stämplas i sorteringen, stämplas ut på utlastningen, stämplas in på nästa terminal osv....

Det fungerar hur bra som helst i alla länder paketet passerar på sin väg.
När samma paket kommer till Sverige tar man bort det trackingnummret och ersätter med ett svenskt trackingnummer som kunden aldrig får, och sedan är paketet spårlöst borta tills det eventuellt kommer fram...

Näe, Posten fungerar inte... alls...
 
Jag tror inte att just Posten förtjänar titeln "mest inkompetenta företag genom tiderna"
- det finns det andra företag som gör så bra istället...

Genom åren har jag faktiskt inte haft ett enda skadat eller synbarligen misshandlat postpaket, de skador som funnits har uppkommit genom bristfällig paketering och kan inte skyllas på posten.

Något enstaka brev har förstås försvunnit, liksom vykort.
Förvånansvärt nog har ett REK-brev blivit krossat till oigenkännelighet, troligtvis i någon havererad frankerings- eller sorteringsmaskin, fragmenten av min adress och REK-numret gjorde att det till slut kunde hämtas ut av mig.

När det gäller postens kundtjänst och reklamationsavdelning så har de en lång väg kvar till vad som skulle kallas god service, inte vid något tillfälle har jag varit nöjd med vare sig bemötandet eller "hjälpen" jag fått.


Posten är idag inte mitt förstahandsval när det gäller att få iväg paket,
Schenker sköter den tjänsten åt mig, med bravur dessutom, DHL är inte så pjåkiga de heller.

Däremot har jag inte en enda superlativ att dela ut till UPS,
de, om någon, förtjänar definitivt titeln "mest inkompetenta företag genom tiderna"

Edit:

Glömde skriva JETPAK med stora bokstäver, de har aldrig gjort mig besviken, snabbt, servicevänligt och förbannat....snabbt! :)
 
Last edited:
Jag skrev 2007 en betraktelse över frankering och straffavgifter för brev till utlandet. Avsikten var att göra avsändare av direkt-QSL uppmärksamma då posten höjt portot utan att lagt något krut på att informera om detta. Däremot lade man större möda på att straffa dem som inte uppmärksammat portohöjningen.

Varning! Felfrankerade direkt-QSL kan stå dig dyrt!
Postens porto för utrikes brev <= 20g höjdes den 1:a januari till 11 kronor. Har du frankerat med gamla 10:- frimärken eller om du överskrider maxvikten så kommer breven att levereras men du kommer att få en räkning på resterande porto plus en expeditionsavgift på 25 kronor. Detta om avsändare är angiven, i annat fall krävs mottagaren på beloppet. Lämnar du in en bunt felfrankerade brev debiteras bara en expeditionsavgift för samtliga brev i bunten, förutom det felande portot för varje brev......kanske!

Efter att under tre timmar ha sökt information på postens webplats, talat med ett antal personer både centralt och lokalt framgår att man hos posten inte ens själva vet vad som gäller!
Olika besked beroende på vem man talar med. Postens kundtjänst centralt erkänner att man inte har en aning om vad som gäller och hänvisar till den lokala terminalen, det är där man sysslar med portogranskning.

På terminalen meddelar en tjänsteman att jag ska ta kontakt med posten centralt - därifrån får man själva direktiven.... Men ok. efter övertalning konsulterar tjänstemannen sina kollegor inom posten i över en timme . Därefter meddelar hon att ett inlämnat brev passerar flera instanser på sin väg genom systemet, och även om man lämnar in en bunt brev vid ett och samma tillfälle, kanske bara ett brev ur bunten fastnar i portokontroll vid varje instans, då genereras en straffavgift per instans. Vidare matas data om felfrankerade brev in i ett datasystem som räknar ut påföljden i form av eftertaxerat porto och expeditionsavgift. Den här gången får jag uppgift om att exp.- eller straffavgiften ökar med antal försändelser, men hur mycket per felfrankerad försändelse och till vilket belopp har man ingen aning om. Inte heller var den informationen står att finna... -Det där sköter datorn.

Men det måste ju finnas regler som kunderna hos posten, och posten själva, har att rätta sig efter, och det regelverket måste väl vara publicerat i någon form man kan ta del av?.......... Här visar det sig att posten inte informerar om påföljder av felfrankering vare sig på sin webplats eller på annat sätt. Det enda som finns att läsa är i postens portotabell i fickformat för inrikes brev, dock inte i motsvarande tabell för utrikes brev, där står endast tre rader om att det finns en påföljd och att man kan läsa vidare om detta på postens webplats. Men där har man glömt att publicera informationen, säger man.

Fastnar inte brevet i Sverige så debiterar posten i mottagarlandet expeditionsavgiften 10:- för mottagaren att betala, får jag veta.
Känner då postverket i t.ex. Sudan till vad posten i Sverige har för bestämmelser när inte ens posten i Sverige själva vet vad som gäller frågar jag? ...............-Det har jag ingen aning om, svarar posttjänstemannen.

Posten besked är att det viktiga inte är beloppet på påföljden av felaktig frankering, utan att man ska göra rätt. Gör man fel får man reda på vad det kostar i efterhand... och det kan bli dyrt!

/sm3zbb
 
Jag läste att den lokala postgången ska upphöra pga. dålig lönsamhet. Posten inrättar istället en ny tjänst där kunderna levererar breven själva mot ett reducerat porto.
 
Jag skickar i snitt 60-70 sändningar (paket/pall ibland så mycket som 5 kartonger i varje sändning) med posten varje dag, och det är inte mångs reklamationer som görs. Otroligt sällan felsorteringar eller uteblivna aviseringar. Annat var det för 4-5år sedan, då det var otroligt mycket problem.

Så jag gissar på att era erfarenheter är ren återkommande otur... Eller så är ni helt enkelt extra känsliga.

Sent from my GT-P7500 using Tapatalk 4
 
En kompis till mig har postorderförsäljning i Göteborgstrakten. Han märker skillnader i postens hantering beroende på vart han skickar. Lågvattenmärkena tycks vara Sundsvall/Härnösand.

Under många år gjorde jag en tidning för en rikstäckande förening. Varje år försämrades servicen för utskicken samtidigt som priset steg. Slutligen fann vi en bra lösning med tryck och distribution ifrån Åland. Märkligt nog var det billigare att göra massutskick till Sverige därifrån än inom landet. Jag känner också till exempel där större utskick gjorts genom att skicka försändelserna på lastbil till Polen och posta därifrån tillbaks till Sverige.
 
En kompis till mig har postorderförsäljning i Göteborgstrakten. Han märker skillnader i postens hantering beroende på vart han skickar. Lågvattenmärkena tycks vara Sundsvall/Härnösand.

Ja där någonstans går väl gränsen för omlastning till rensläde, för norr om den gränsen får du lägga på tre dagar till...

Tidigare hade vi ju det svarta hålet i Ånge, Postens paket-trampningscentral, nu har den tydligen flyttat upp till Umeå, men dom kan fortfarande hålla paketen snurrande i det svarta hålet i minst tre dagar.

Jag frågade senast jag var och letade ett paket om dom behövde anställa på paket-trampningsterminalen, för att det verkade vara kul motion att kasta och hoppa på andras paket, och hon som satt i luckan visste direkt vad jag menade för ställe.
(det var förövrigt där dom backade över yagin med trucken)
 
Jag kan bara tala för mig men dom senaste åren så har de allra flesta paket som skickats/hämtats hos posten strulat.
Visst kan saker och ting bli fel, det säger jag inget om men när det det är så återkommande att man räknar med det varje gång man beställer nåt då står det inte rätt till.

Extra känsliga... Jag vet inte, är jag extra känslig när det felsorteras, skickas till en annan landsände, spårningen säger att paketet finns att hämtas ut och posten själva vet inte var det finns?

Nej, jag har faktiskt svårt att tänka mig något annat företag som skött sig så dåligt under så lång tid och ändå får/kan fortsätta med verksamheten utan krusiduller.

Har aldrig haft något strul med post/pakethantering i något annat land och som VJX säger, utmärkt tracking och snabb hantering men så fort det kommer inom Sveriges gränser så faller hela serviceandan bort. Bluff och Båg är vad det är.

RNA: Man kan ju tro att det ska vara en komedi efter ett påhittat och överdrivet manus men jag befarar att det är den verkliga skildringen över hur det fungerar här i Sverige..
Rolig snutt BTW, längesen jag såg den där.
 
Last edited:
Posten bryr sig uppenbarligen om vilka kunder de arbetar för. Företagskunder med ansenliga volymer verkar ha större leveranssäkerhet och färre anledningar till reklamationer.

Privatkunder som skickar eller mottager ett ströpaket från och till exponeras nog mer för godtycket.

Posten är nog rädda för kostnaderna för reklamationer om i genomsnitt ett eller ett par av dina dagliga paket skadas eller försvinner.

Tror inte vi ska negligera problemet bara för att en storkund har tur att behandlas som varje enskild kunde borde behandlas..

73 de LRR, Mats


Jag skickar i snitt 60-70 sändningar (paket/pall ibland så mycket som 5 kartonger i varje sändning) med posten varje dag, och det är inte mångs reklamationer som görs. Otroligt sällan felsorteringar eller uteblivna aviseringar. Annat var det för 4-5år sedan, då det var otroligt mycket problem.

Så jag gissar på att era erfarenheter är ren återkommande otur... Eller så är ni helt enkelt extra känsliga.

Sent from my GT-P7500 using Tapatalk 4
 
Jo posten är just ett fint företag ;) Minns särskilt en gång när vi väntade på ett jätteviktigt paket till jobbet som skulle levereras en fredag. Vi skulle jobba med de delar som fanns i paketet under helgen för att bli klara med leverans nästkommande måndag. Senast 16 borde postbilen ha kommit men det kom aldrig någon, det var denna dag kraftigt snöfall så vi antog att de bara var sena. Vid 16.30 tiden ploppade det således upp på online gods sökningen att paketet var utkört, WTF! Ingen postbil hade siktats, så jag började ringa runt i "systemet" pratade med säkert 20 personer och lyckades ta mig fram till den aktuelle postchaufförens chef på utkörningsstationen. Förklarade att det är väldigt mysko att paketet är utkört men ingen varit hos oss. Han lovade undersöka, heder åt den karln för han återkom efter 20 minuter och bad om ursäkt med svansen mellan benen att paketet fortfarande låg på bilen och att bilen låg i ett fint krondike på sidan.. Han hjälpte mig att ta reda på var postchauffören fanns och jag åkte således dit och hämtade vårat paket. Chaffisen hade legat i diket sedan lunch, fanns inga bärgare lediga, så han var rett less och stelfrusen... just när jag skulle åka vid 18 tiden med vårt återfunna paket kom hans bärgare ;)

73 de Teemu SM0W
 
Last edited:
Posten har i alla år varit ett föremål för beklagan. När det Kungliga Postverket upphörde efter att blivit befriade från den kungliga leveransplikten så förändrades allting som genom ett trollslag. Jag har i 7 veckor nu väntat på en brevförsändelse från Johannesburg. Det vet vi alla var det ligger, inte sant? Nu har ännu en brevförsändelse lämnat avsändaren, nu som rekommenderad försändelse som kostade 34 såna dollar som de har där nere. Det var 10 dagar sedan. Under min tid till sjöss visste vi att brev hemifrån som sändes genom agent i Florida kom fram på 4-5 dagar. Från Houston, New Orleans eller några av de andra mycket moderna amerikanska städerna tog det bortåt 3 veckor från Sverige. En skeppsmäklare berättade för mig att det (då) kunde ta två veckor för ett brev att komma från ena änden av Houston till andra änden. Han sa "the Pony Express facility is still in charge".
Förr i tiden såg man alltid till att ha allting hemma för blixtreparationer och blixtservice. Nuförtiden gör man som Volvo gjorde redan på 1970-talet, man har lagret på lastbilsflaken som är i ständig rörelse.
Jag vill med detta framföra att även om vi tycker illa vara om postens idag leveransförmåga så ska vi hålla i minnet att det vi hade för ett par decennium sedan var troligt världens bästa.
Det händer då och då att jag får en lättare utskällning av en kund därför att jag inte svarat på ett email. Det är alltid så att kunden skrivit fel emailadress. Ska då jag behöva lida för det? Ja, det ska jag tydligen.
Ingen behöver förlåta Posten, men en god insikt i kvalitetstänkande är bra att ha, liksom god framförhållning. Och tänk på hur de har det i Afrika....:)
 
Back
Top