Svenska Posten AB, sveriges mest inkompetenta företag genom tiderna?

Jag har blivit tvungen att be företag att absolut INTE skicka saker med posten bud/företagspaket sedan ca 20 år, för det aldrig har fungerat.
Att hämta paketet själv den vanliga vägen fungerade mycket bättre än att få en avi om att "jag inte varit hemma" och sen försöka få tag på paketet i nån avlägsen postterminal med idiotiska öppettider i ett svårtillgängligt industriområde.

I somras hade jag dessutom en historia där jag bl a skulle rekvirera journaler från sjukhuset och skicka dessa till Transportstyrelsen.
Journalen skulle beställas skriftligt på underskriven blankett. Efter en månad ringde jag och kollade. -Nä, vi har tyvärr inte fått någon beställning…
De hjälpte mig att snabbt få en, den skickades till Transportstyrelsen, koll efter en månad. -Nej, vi har inte fått något…
I samma veva skickade jag en blankett med underskrift för att få en badge för inpassage på en flygplats. Efter ett tag kollade jag, "Nä, har inte kommit något…".

Tre brev borta. Jag har börjat skicka saker från grannkommunen när jag måste. Allt som inte kräver original eller underskrift mejlas såklart.
 
Kanske det beror litet på var man bor?
Jag har sällan eller aldrig haft något problem med postleveranser.
Trots att jag bor i Hudiksvall, närmre än 10 mil till Sundsvall.
 
Har personligen inget positivt eller negativt om posten. En bekant till mig bor granne med postens utlämningsställe i en liten by. Brev och mindre försändelser kommer dit. Men paketen får han ändå åka 5 mil fram och tillbaka för att hämta ut!
 
Säkert en kvalitetsfråga för Posten att ta tag i. Bilspedition begrep tydligen det när filmen om Transportsadisterna togs
fram, så att alla i hela kedjan skulle inse att varje enskild person bidrar till om företaget lyckas eller inte. Själv är jag ganska
neutral till Posten. Har uppebarligen haft tur. Tydligen är det turen snarare än kvaliteten på Postens jobb som avgör om sakerna kommer fram hela, eller kommer fram alls.
Men det viktigaste när något ska skickas är väl hur godset packas. Utgå alltid från att det värsta kan hända och packa därefter.
Rejäl kartong, något som skyddar där inne och se till att sakerna inte rör på sig.

Jag beställde en gång (två gånger...) från Conrad. Där hade de slängt ner beställda prylar i en kartong helt utan packmaterial med följden att en tung sak hade demolerat en del annat. Helt omöjligt att diskutera med Conrad, det verkade vara Postens fel enligt dem... Senare upprepade sig historien igen med Conrads neandertalare på deras godsavdelning men denna gång hade jag bara köpt en grej som låg säkert i originalpaket, nerslängt i Conrads kartong. Dessutom var Conradpaketet helt öppet när det kom fram men den inre kartongen hade klarat sig. Där beställer jag inget mer.
 
Det blir mycket bättre nu när nya terminalen Hallsberg kommer igång för fullt.
Må ta några veckor innan full drift . Ha en bra fredags eftermiddag .
Kör gärna psk 30 m Jag finns där till och från Lennart
PS test fritt band ..
 
Vad skulle en ny terminal i Hallsberg ha för inverkan på att paketet sorteras fel och skickas tillbaka från Umeå?

Det kanske blir bättre lokalt, runt Hallsberg, men Posten är rutten inifrån, över hela landet och då blir det ingen förbättring av en ny lokalterminal.
 
Det är ingen lokal terminal , det skall viss täcka halva Sverige .
Skall ordna mer info om så önskas . Var inte så negativ inte bra för hälsan .
Har gått en runda på 3 km innan regnet kom .
 
Har haft en del problem med Posten. Jag kommer inte ihåg allt. (Jag är ju inte bitter ;) ) Men att paketet kommer till ett annat utlämningsställe än det står på avin verkar vara en standardpridukt i från Posten. Sedan brukar de ibland trydka lådan full med reklam trots att jag har en skylt där jag inte vill ha reklam eller gratistidningar. Att förklara att en reklamfinansierad gratistidning inte blir "samhällsinformation" bara för att de låter kyrkor och andra organisationer annonsera om sina sammankomster på näst sista sidan, är en utmaning. Jag brukar tänka att det finns fler inkompetenta personer än vad CSN, Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen kan anställa.
 
Posten bryr sig uppenbarligen om vilka kunder de arbetar för. Företagskunder med ansenliga volymer verkar ha större leveranssäkerhet och färre anledningar till reklamationer.

Privatkunder som skickar eller mottager ett ströpaket från och till exponeras nog mer för godtycket.

Posten är nog rädda för kostnaderna för reklamationer om i genomsnitt ett eller ett par av dina dagliga paket skadas eller försvinner.

Tror inte vi ska negligera problemet bara för att en storkund har tur att behandlas som varje enskild kunde borde behandlas..

73 de LRR, Mats

Fast å andra sidan så skickar jag en hel del med posten privat också, och enda gången jag upplevde ett problem var när ett paket skickades till Borås. Posten i Borås tycks endast anställa sinnesslöa arbetare.

Jag reklamerade ett skadat paket för sisådär 1år sedan, fick full ersättning inom 2veckor. Helt utan tjafs.

Edit: råkade skicka upp texten innan jag var klar.
Mina privatpaket går i samma burar som företagspaket, hempaket och mypack så jag har lite svårt att köpa tanken på att posten skulle separera sändningarna för att de ska gå en billigare inte-så-jevla-noga-väg. Men visst allt är ju relativt.

Det finns olika anledningar till att paket blir felsorterad, och om jag ska vara ärlig så är jag förvånad att fler paket inte blir felsorterade. Men om vi ska prata felsorteringar.. Jag skickade ett paket med TNT Express till Oslo Norge. Paketet försvann spårlöst och ett reklamationsärende skapades. Men tiden gick, och gick, och gick lite till... Efter 4 månader ringde en dam på reklamationsavdelningen. Mitt expresspaket hade varit och utforskat vår fina planet. Nya Zeeland, USA, Island och till sist tillbaka till Småland. Det borde man kunna kalla höjden av felsorteringar.

Ska ni skicka något inom Sverige, kolla upp Schenker Privpak. Schyssta priser och hyfsat snabba leveranser.

Sent from my GT-P7500 using Tapatalk 4
 
Last edited:
Nej, inget paket idag heller, det hade iaf hittat tillbaka till det svarta hålet "Umeå 2" imorse enl. trackingen, ringde då genast kundtjänst (där dom för övrigt kan se MYCKET mer detaljer om paketens rutt) och undrade om jag kunde hämta ut paketet där istället men fick till svar "MEN DET FÖRSTÅR DU VÄL ATT MAN INTE KAN HÄMTA UT PAKETET PÅ EN SORTERINGSTERMINAL!".
Jag förklarade att jag vill hämta ut det INNAN det skickas vidare till annan ort pga deras ständiga sorteringsslarv så säger han: ja men paketen sorteras nu så du kan hämta ut det på ditt serviceställe i eftermiddag.
Jaja tänkte ja och nöjde mig med det då.

När jag senare vid 17 snåret såg att paketet ligger kvar på samma ställe ringde jag kundtjänst igen för att höra om paketet kommit till servicestället (ca 1 timmes bilfärd i rusningstrafiken) så svarade dom att paket som kommer in till sorteringsterminalen natten mot fredag eller senare inte behandlas förränn nästa vardag, dvs på måndag(!) och att jag kunde räkna med att få det troligast tisdag, absolut tidigast måndag eftermiddag.

Vafan är det för sätt? Det märks ju tydligt vilken servicekänsla det finn hos posten.

Jag sa att jag tänker kräva ersättning för det här men dom upplyste mig om att istället för att själv köra i onödan så borde jag begära utkörning med lantbrevbäringen, det tar "bara nån dag eller två extra"...

Jag saknar ord för detta nu....
 
Jag läste att den lokala postgången ska upphöra pga. dålig lönsamhet. Posten inrättar istället en ny tjänst där kunderna levererar breven själva mot ett reducerat porto.

Posten har nog sina drömmar/hallucinationer om förr och nu.

-Att få ensamrätt till utdelning av epost. Drömmen om att även dessa ska ha frimärke, sitter nog djupt.
-Att likt förr, låta brevbäraren dela ut dessa två gånger varje vardagar och dessutom lördagar.
-Att leverera dem i ovikt och oskrynkligt skick om möjligt, med hänsyn till omständigheter
inom och utom postens kontroll. Ansvaret tillskansas avsändaren, som alltid.

/73
 
Last edited:
Ja var det mer koll och ordning förr , nåde den strulade vid posten.
Hade en lantbrevbärare som väldigt nyfiken . Det var några grabbar som skickade ett
vykort till bilverkstaden när de var på semester. De skrev se till att inte brevbäraren läser detta .
Brevbäraren kom in på verkstaden och sa vad menas med detta . Ja du har ju redan läst
kortet , skratt utbryter kaffet på vanliga stället hej . Go kväll.
Fortsättning följer .
 
Posten har nog sina drömmar/hallucinationer om förr och nu.

-Att få ensamrätt till utdelning av epost. Drömmen om att även dessa ska ha frimärke, sitter nog djupt.
-Att likt förr, låta brevbäraren dela ut dessa två gånger varje vardagar och dessutom lördagar.
-Att leverera dem i ovikt och oskrynkligt skick om möjligt, med hänsyn till omständigheter
inom och utom postens kontroll. Ansvaret tillskansas avsändaren, som alltid.

/73

Addresserad post är för omständigt att hålla på med, så det vill de helst slippa. Oadresserad massreklam är lagom jobbigt och har rätt vinstmarginaler.

Åka runt till lådor utspridda är för tidskrävande. De har redan börjat vägra gå in i hyreshus med posten och vill hellre att alla lådor helst för flera hus samlas på ett enda ställe. Nästa steg är att man hämtar bunten med reklam på speciella utlämningsställen.

Inget ansvar och inga garantier. Den post som kommer fram rätt och oskadad ska man bara se som en positiv överraskning.

Bonusar och fallskärmar. Say no more....

TILLÄGG: Nu tar de inte ens emot post dagligen fast man lämnar den på farstukvisten: Vid postkontoret tas helgpost inte om hand - Ludvika - dt.se
 
Last edited:
Back
Top