Sveriges Radios fiende Blåmesen

SM3ZBB

Grumpy ol´man
Sitter och pustar i trädgården mellan varven av köksrenovering. Småfåglarna bygger bo och en del flyttfåglar har anlänt. I olvonbusken satt nyss en av våra stannfåglar, Blåmesen, och kvittrade. Min ogifta hustru kom men en oväntad information om den lilla pippin.

På sextiotalet hade man pausfåglar på radions P2. Emellertid blev Blåmesen bannlyst efter att man funnit att dess signal hade samma tonsekvens som signalen som stängde av sändaren i Kaknästornet.

En skröna eller har någon hört talas om det här?
 
Det kan stämma. På 60 och 70-talen fanns en fjärrmanöver inom Televerkets rundradioverksamhet benämnd m/62.

För att stänga av sändare så skickades en sekvens av 10 tonfrekvenspulser (fingerskivans 0:a)
ut via programledningen.

Redan tidigt observerades att ovidkommande signalering kunde bryta ner sändarna, under en TV-serie i mitten av 60-talet var det en telefonsignal som kopplade ner hela det svartvita TV-nätet. Även fågelläten ska ha haft samma effekt.

Två incidenter som jag själv minns är dels när en reporter hade spelat in själva nedkopplingstonen i samband med ett annat oavsiktligt nedkopplingstillfälle och sedan spelade upp den igen i radio..., och dels när Hasse Tellemar skulle sända "Ring så spelar vi"
från Chalmers Kårhus 1979 i samband med att CTH fyllde 150 år.

En ETA-medlem med känningar inom Televerket hade spelat in nedkopplingstonen på en fickbandspelare och försökte komma så nära mikrofonen så att den skulle kunna sändas ut. Dessvärre hade Sveriges Radio blivit förvarnat och engagerat personal som stod i vägen och hindrade detta "attentat".

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
Ytterligare ett tillfälle var inför en varslad strejk på SVT, troligen under storkonflikten 1980. Nyhetsankaret, (jag tror det var Claes Elfsberg) sa ungefär så här: "Om strejken bryter ut kan det låta så här i TV-rutan", och sedan kom "kvittret" som stängde av sändarna. Jag hann tänka "ajdå", sedan blev det myrornas krig på burken, och det tog en bra stund innan hela sändarkedjan kommit igång.

Där ser man vådan av in-band-signalering.

m.v.h.
SM5OCI Per
 
Visst är det så.
När jag skrev inlägget hade jag en centraleuropeisk fingerskiva (0 till 9) på näthinnan.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Visst var det väl så?
Jag kommer ihåg att man brukade (som ren "sport") knacka in numret på klykan. Man fick då lägga till ett knack mer än siffervärdet.

Mitt första PC-program, sent 80-tal, var en uppringare där jag "slog" nummret med dtr-reläeet på modemet - folk blev väldigt impade :)
 
Min ogifta hustru kom men en oväntad information om den lilla pippin.

På sextiotalet hade man pausfåglar på radions P2. Emellertid blev Blåmesen bannlyst efter att man funnit att dess signal hade samma tonsekvens som signalen som stängde av sändaren i Kaknästornet.

En eloge till din ogifta hustru som hade den kunskapen, det hade inte jag, men tack vare henne och dig så är vi nu flera som vet och kan föra historien vidare.
 
Äh.. hon har dålig koll på småfåglar helt enkelt. Googlade på blåmes minsann och fick oväntad info.
 
Jag kommer ihåg en annan TV-kväll som slutade (för) tidigt. Man visade en pjäs där en man hade somnat i fåtöljen framför TV-n och vaknade av pipen när SVT skulle stänga för kvällen. Sedan tog myrornas krig över TV-rutan, inte bara i pjäsen. Det blev ingen mer TV-sändning den kvällen.
 
Back
Top