Svetsa i galvad Mast?

SA2CEM

Well-Known Member
Övre sektionen på min versa Tower behöver lagas, en sektion på ca 1,5m är krökt sedan den gått i backen några ägare tillbaka.
Frågar är hur jag lagar det lättast, bara springa in till närmsta järnhandlare och bygga en ny sektionsbit av vanligt "svartstål"?
Enl. Spec så är materialet 1 1/16" EN 10025, ST 52-3 (SS 2132), varmvalsat olegerat konstruktionsstål men det säger mig inte så mkt.
 
En bild kommer under morgondagen.
Jag tänkte mest på materialkvaliten, Hur mkt skiljer vanligt stål mot specsen?
 
Eftersom det är rör du är ute efter så är DIN2394 den standard som kan vara lämplig. Stålet är jämförbart med ditt ST-52 som du nu har i masten.
Tibnor (010-484 00 75), Heléns Rör (+46 35 14 90 00 ) m.fl. kan nog hjälpa dig men de säljer rören på sexmeters längder.
 
Hej !

Att svetsa i varmförzinkat material är ingen höjdare.
För att få till en kraftöverförande svets måste du slipa bort all zink omkring svetsstället inkl, HAZ (värmepåverkad zon)
Sen har du risken att det är zink på insidan av rören vilket kommer leda till att den förångas.
Gasen är inte så hälsosam att andas in, man kan drabbas av zinkfrossa, en slags förgiftning, ett gammalt smed knep om man drabbades var att dricka mjölk.
God ventilation är bra, men det tar bort möjligheten att använda svetsmetod med skyddsgas.

Lycka till...

//Mats


Sent from my iPad using Tapatalk HD
 
Hej igen !

Blev lite fundersam på DIN2394 eller som det heter EN10305-3
Dessa är kallformade och svetsade rör och de har inte en hållfasthet
Som motsvarar st52-3 (sträckgräns 355 MPa mot 220 MPa) på långa vägar.

Det du förmodligen skall ha tag i är rör efter standarden EN 10210-1 i kvalitet S355J2H. Det är mer likt din spec.

//Mats


Sent from my iPad using Tapatalk HD
 
Back
Top