Swedish Hyperfix & QRM på 160 m

SM5MX

Well-Known Member
Go'kväll,

Bland en av Topbandspottarna idag fanns en från LA3XI med tillägget "covered by Swedish hyperfix", vilket jag uppfattade som ett smärre klagomål, alltså en anmärkning om en störning.

Jag måste erkänna att jag själv är helt obekant med Swedish Hyperfix, varför jag skickade en fråga till honom med tillägget att "det kanske är något vi kan hjälpa till med".

Han svarade vänligt och att "Navigationsystemet skulle enligt svenska myndigheter varit stengt sedan 2010 men er fortfarande opperativt "som backup system"".

Vidare gav han mig länken Swedish Hyperfix Chains samt tipset att mer info stod att få m h a googling med "hyperfix navigation Sweden", vilket också gav en del.

Är det här alltså något som SM inte hanterat fullt så raskt som vi borde, och är vi själva störda av det här? Jag lyssnade på en del Hyperfixsignaler via en del av googlelänkarna och tycker inte att jag själv haft något egentligt besvär av just dylikt under Topbandkörning, även om det ligger en del konstiga grejor längst ned på bandet.

Någon som vet mer?

73,
Rolf
SM5MX
 
Inom Region I så är ännu 1800 - 1810 kHz exklusivt tilldelat för radiolokalisering.

Det finns inte heller någon fotnot till frekvenstabellen Artikel 5-15 i ITU-RR som kan ge amatörradio tillgång till bandet. Fotnoten 5.96 avser 1715-1800 kHz och
1850-2000 kHz.

Enligt PTS frekvensplan så används också 1800 - 1810 kHz exklusivt för militär radiolokalisering i Sverige.

Man kan alltså inte "klaga" från andra länder inom Region I över att bandet används för sitt avsedda ändamål. I Region 2 är 1800 - 1850 kHz exklusivt amatörradio, medan i Region 3 är amatörradio "co-primärt" med andra radiotjänster.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Det är inte det här eländet han menar:
Russian Positioning Systems
Tutar och går jämt o ständigt utom några dagar då och då.

Givetvis starkast i nedre bandkant, men det kan störa ända uppåt 1825 och lite till. Det blir som ett staket med några hundra Hz mellan stolparna.
 
Last edited:
Gentlemen,

Dagens spot från LA3XI avsåg alltså T2T på 1822.0 kHz kl 1420 med tillägget "covered by Swedish hyperfix", d v s stationen låg inom vårt band och Sverige pekades ut, vilket jag tolkade som ett smärre klagomål (tolkningen är alltså min egen).

De ryska pip som du Roland uppmärksammar är väl mestadels besvärande under 1820 kHz, men kan nog ibland "spilla över".

73,
Rolf
SM5MX
 
Det är nog ryska fyrarna. ZL3NW har flyttat från 1822 till 1821.7 och senare 1820.7 vid sina dagliga skeds vid soluppgången just för att en fyr har legat och tutat ibland upp till S9 på 1822. Det är ju så olyckligt att ZL SP är ju rätt över området där dom finns.
 
God morgon,

Ja, så kan det mycket väl vara. Av kartan att döma som finns på den länk som LA3XI gav mig (se ovan), borde vi ju befinna oss inom systemets primärområde och då rimligen höra dessa stationer även under dagtid. Det gör jag dock inte, varför jag också lutar åt att den station som LA3XI stördes av inte är belägen i Sverige, i varje fall inte på den karta som finns på den brittiska länken.

Vi får se, om någon annan SM har någon annan information. Annars framför jag våra antaganden ovan till honom om några dagar.

73,
Rolf
SM5MX
 
Last edited:
Lennart,

Ja, det är ju vad jag helst hoppas kunna säga till LA3XI så småningom - men jag är själv för okunnig om sakernas tillstånd och hoppas därför på ovedersägliga bevis från någon insatt! :)

73,
Rolf
SM5MX
 
Nu har jag frågat runt. Så här svarar en person:

As far as I know they were all phased out a couple of years ago. The British navy had a backup hyperfix net and the Swedish navy also owned several chains but I haven't heard them for at least 3 years. There are however still several Russian BRAS-3/RS-10 chains that operate around that frequency. (1822 kHz min anm.) One quite loud one and often good audible on 1812 kHz.

Det är också tveksamt om DGPS nyttjas aktivt längre. Gyrobaserade POS2 används ibland som backup. De är helt fristående från externa behov.

Jag anser att det är ryska Hyperfix-stationer som LA3XI har hört.
 
Några Hyperfix-kedjor i drift i Sverige har jag inte heller hört talas om på flera år.

DGPS är däremot "alive and kicking". Sjöfartsverket har byggt ett antal stationer för distribution på långvåg (c:a 300 kHz) av DGPS-korrektioner.

Dock är den praktiska användningen ganska liten i dag, eftersom GPS har fått en så bra noggrannhet i sig själv sedan SA togs bort.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Den här störningen är ett riktigt gissel, i alla fall för oss som bor i Nyköpingstrakten. Den har funnits i flera år och gör att det är svårt att köra DX på 160. Den sträcker sig från c:a 1.750 till 1.830. Signalerna ligger tätt som ett spjälstaket och är starka, ofta S9.
Så här låter det:
http://www.leif-nordin.se/160QRM.wav

73 Leif SM5KNV
 
Hur är det med prioriteten på de aktuella frekvenserna? Skulle det gå att på lagligt sätt störa ut sändningarna och därmed få bort dem från bandet?

/ Göstha
 
Att störa sändare är både onödigt och kan vara riktigt kontraproduktivt.
Tänk om vederbörande stater utnyttjar sin rätt i ITU och vi blir av med
frekvensutrymme på grund av att vi genererar QRM gentemot legitima
användare av systemet.

Glöm inte heller att en nationalstat alltid har större kapacitet för att köra
QRO än en enskild radioamatör ;) . Därvidlag bör man nog inte väcka den
björn som sover.....

mvh
Kai/SM0RCL


Hur är det med prioriteten på de aktuella frekvenserna? Skulle det gå att på lagligt sätt störa ut sändningarna och därmed få bort dem från bandet?

/ Göstha
 
Efter att ha talat med kollegor som är f.d. marinofficerare fick jag beskedet att de svenska Hyperfix-kedjorna fasades ut för c:a 10 år sedan. Man har dock inte rivit alla anläggningar, kanske med en baktanke om återanvändning som radioannex i modernare system. Dessutom opererade man strikt inom 1800 - 1810 kHz.

Att störa andra användare är som sagt kontraproduktivt.
Fotnoten 5.98 ger andra radiotjänster i bl.a. Ryska Federationen och baltiska stater primärstatus i bandet 1810 - 1830 kHz.

Radioamatörer använder bandet "på nåder" enligt fotnoten 5.100:

"5.100 In Region 1, the authorization to use the band 1 810-1 830 kHz by the amateur service in countries situated totally or partially north of 40° N shall be given only after consultation with the countries mentioned in Nos. 5.98 and 5.99 to define the necessary steps to be taken to prevent harmful interference between amateur stations and stations of other services operating in accordance with Nos. 5.98 and 5.99."

Om det skulle förekomma, i värsta fall avsiktliga, störningar så kan hela frekvenstilldelningen ligga i farozonen.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
... Om det skulle förekomma, i värsta fall avsiktliga, störningar så kan hela frekvenstilldelningen ligga i farozonen...
Dvs. om det skulle vara så att amatörradion har prioritet i ett frekvensområde men stör någon stats eller juridisk persons sändningar som inte har prioritet, så ligger ändå vår frekvenstilldelning i farozonen. Tala inte om för vederbörande att våra amatörradioband är lovligt villebråd! :cool:

/ Göstha
 
Det enda ställe i bandet 1800 - 1850 kHz där amatörradio har exklusiv status och därmed är primärt är mellan 1830 - 1850 kHz. Alla andra frekvenser i 160 m bandet är delade och sekundära.

Fotnoten 5.100 talar om att myndigheterna endast får tillåta amatörradio mellan 1810 och 1830 kHz så länge man vidtar nödvändiga åtgärder för att förhindra störningar på primära användare enligt 5.98 och 5.99. Sådana åtgärder kan vara t.ex. effektbegränsning.

I PTS föreskrifter 2010:8 finns dessutom en generalklausul om amatörradiosändares effekt:

"Uteffekten på amatörradiosändare ska anpassas så att den inte stör användningen av andra radioanläggningar."

Detta gäller oavsett ifall amatörradio skulle vara primärt, co-primärt eller sekundärt i ett givet frekvensområde. Att medvetet orsaka skadliga störningar för annan radiotrafik leder förr eller senare till att bandet förloras.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Det instämmer jag naturligtvis i, men vad jag egentligen var ute efter är att om någon "illasinnad" part avsiktligt förlägger sin sändning till en traditionellt mycket väl frekventerad del av ett amatörband, skulle denne så småningom kunna hävda att sändningarna störs av vår verksamhet och begära att bandet förklaras förverkat.

Jag hoppas givetvis att mina farhågor är ogrundade.

/ Göstha
 
Rättsläget när det gäller sådant är oklart. Vad som kan sägas med någon säkerhet är att svenska radioamatörer, p.g.a. avregleringen, i allt väsentligt saknar juridiska rättigheter när det gäller tillgången till spektrum.

Om någon utanför Sverige skulle vilja använda amatörbanden, även de exklusiva, till andra verksamheter blir det besvärligt att avhysa vederbörande, eftersom undantaget från tillståndsplikt för amatörradion per definition innebär att man inte kan hävda att man "blir störd".

Inom landet kan man teoretiskt tänka sig att det går att lagföra en inkräktare med hänvisning till att amatörbanden används utan ett amatörradiocertifikat, vilket är ett brott mot undantagsföreskrifterna och därmed också mot Lagen om Elektronisk Kommunikation. Om något sådant är praktiskt realiserbart undandrar sig min bedömning. Ett sådant fall skulle behöva dras genom alla förvaltningsdomstolar så att ett prejudikat skapas.

Skulle en sådan situation uppstå är sannolikt den enda kortsiktiga möjligheten att hävda att störningar också uppstår i "icke-avreglerade" länder, och beklaga sig hos deras telemyndigheter via IARU "Intruder Watch". Traditionellt har det haft verkan att vända sig till tyska BundesNetzAgentur vilka tar Radioreglementet på stort allvar.

Den speciella situationen att någon annan användare plötsligt skulle börja använda ett exklusivt amatörband och sedan hävda att radioamatörerna stör vederbörande kan knappast uppstå så länge som ITU-reglerna observeras någorlunda (= man inte avreglerat ) i vår omvärld. För att ändra ett internationellt allokerat frekvensbands användning permanent krävs att saken kommer upp som en agendapunkt för en kommande WRC vilket är en långdragen procedur.

När det gäller exklusiva VHF/UHF-band nationellt eller regionalt skulle man teoretiskt kunna tänka sig en situation där en inkräktare med goda relationer med myndigheterna helt enkelt ockuperar ett frekvensband och via olika påtryckningar gör så att bandets användning ändras i nationella föreskrifter. Detta skulle dock leda till friktioner med myndigheter i grannländer som jag inte tror att man vill ta.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
Vad som kan sägas med någon säkerhet är att svenska radioamatörer, p.g.a. avregleringen, i allt väsentligt saknar juridiska rättigheter
Det borde inte vara riktigt så illa. Om man läser lagtexten, ser man att vi radioamatörer - vad beträffar tillstånd - har samma status som Polisen och Försvarsmakten. De är också befriade från tillståndskrav, men anses på samma sätt som vi ändå ha tillstånd i lagens mening.

Lag (2003:389) om elektronisk kommunikation, 3 kap:

1 § För att här i landet eller på ett svenskt fartyg eller luftfartyg utomlands få använda radiosändare krävs tillstånd...

3 § Krav på tillstånd enligt 1 § gäller inte för Polisen, Försvarsmakten, Försvarets radioanstalt och Försvarets materielverk...

4 § Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter om undantag från tillståndsplikt enligt 1 §.

5 § Den som enligt 3 § eller enligt föreskrifter som meddelats med stöd av 4 § är undantagen från tillståndsplikt skall vid tillämpning av denna lag anses ha tillstånd enligt 1 §.

Vårt undantag regleras alltså i 4 §. Och enligt 5 § har vi samma status som Polisen, Försvarsmakten, FRA och FMV.

Men i praktiken råder kanske ett annat förhållande... Det handlar inte bara om bokstäver i en enskild lagtext, utan också om vad som står i andra lagar och om praxis vid tillämpning.

73,
Jonas/SM5PHU
 
Back
Top