Swedish Key, hård stum fjäder?

SM7HIA

Active Member
Har en begagnad Swedish Key som jag tycker känns väldigt stum och trög. Fjäderblecket ger ett hemmagjort intryck. Är 0.5mm tjockt och känns hårt och stumt. Jag misstänker även att den trilllat ner, för den kraftiga kontakttungan har en stukning precis där den sitter fast i mässingsarmen.

Är här någon som känner till dessa nycklar och vet hur de skall vara? Kanske kan mäta fjäderblecket med ett skjutmått?
 
Jag vet inte exakt vad "swedish key" ska vara, men bilder på "nätet" visar en som liknar de klassiska övningsnycklarna från lumpen och andra ställen man tränat morse på. Armen och kontakttungan ska vara i rät linje. Tungan sitter i en slits i armens bortände och är fäst med genomgående skruv. Den ska ha en kontaktyta (troligen silver) mot fasta kontakten. Fjädern är även lagring/styrning av armen i fundamentet och ska bestå av nåt som liknar fjäderstål, tänk materialet i en spackel. När man spänt upp fjädern för lagom motstånd ska den vara relativt deformerad jämfört med utgångsformen, dvs det går liksom inte med en tjock, styv plåt för då blir nyckeln konstig. 0,5 mm kan kanske stämma, men om det är "fel" material blir det inte bra ändå. Om nyckeln för övrigt är fin, är det kanske värt att hitta en till enklare variant och plundra den, eller försöka få till en fjäder i lämpligare material.
 
Har en SSA-nyckel som troligtvis är en kopia av en Swedish Key.
Fjädern är 0,4mm (mätt med digitalt skjutmått) av något som känns som fjäderstål.
 
Kan vara att den är helt fel justerad.
Börja med att skruva upp skruven som trycker på bladfjädern, så att den (fjäderplåten) blir helt slät.
Då skall nyckeln stå i ett mellanläge, skruva sen upp kontaktksruven längst bak och skruva ner ringen för understoppet bak.
Nu skall armen balansera sig i mitten av sin rörelse.
Dvs varken ligga mot ändstoppet med ringen bak (undre) eller kontaktskruven bak (övre).
Utgå från detta läge och justera undere skruven, dem med ringen tills den tangerar kontakten. Ställ sen ner övre kontaktskruven tills lagom glapp uppstår, och ställ sedan fjäderskruven tills lagom motstånd erhålls. Sen går det att finjustera glappet med bakre undre ringen.
Är nycken skadad går det kanske inte att få balans.

Knappast möjligt att någon gjort en ny fjäderplåt, av tjockare material. Men någon kan ju ha böjt fjäderplåten med våld för att försöka få till det på något sätt. Plåtfjädern skall vara helt slät som utgångsläge.

SM4FPD
 
"Swedish Key" var mycket riktigt tillverkad av Lennart Pettersson, och såldes av bl.a. SRS.

Konstruktionen är 1940-tal, och ska ha specificerats av någon av tygförvaltningarna när L M Ericsson-nyckeln blev för dyr att volymproducera för krigsansträngningarna. Efter kriget tillverkades den av flera mindre företag och blev "standard" i telegrafisalarna, i Ra620, Televerkets uthyrda fartygsstationer och såldes även av ITT-Standard Radio på exportmarknaderna. Man kunde hitta den med både plast, bakelit och marmorbottenplatta.

1672218488280.png

Som "SSA-nyckeln" dök den upp under andra halvan av 60-talet. Min egen, andra från vänster i gruppbilden med svart bakelitplatta, köptes för 50 kr + frakt 1968 från Försäljningsdetaljen.

1672218938212.png
 
Jag tror inte man ska haka upp sig på tjockleken här. Det viktiga är känslan i armen och den hänger ihop med fjäderkonstanten. Jag har ett par nycklar med just bladfjädersystemet och ingen av dem har en fjäder som är flat i olastat tillstånd - de är alltså rätt flexibla, och har spänts ned en hel del för att ge rätt mottryck i armen vid användning. Armens rörelse är normalt ganska kort, men man vill ju att "mottrycket" ska vara konstant under rörelsen, inte variabelt (ökande) under den korta fjädringsvägen. Alltså måste fjädern ha en hyfsat låg fjäderkonstant men vara uppspänd nog för att ge rätt känsla (=mottryck). Om man uppnår detta med en styv fjäder med liten deformation (sträckning/böjning) eller en svagare fjäder med större böjning avgör hur nyckeln känns vid användning. Fjäderns egenskaper bestäms av materialet, tjockleken och grundformen.
 
Vi här i Delsbo Radioklubb har tillgång till en massa delar till SSA-Nyckeln dock inga "telegrafi armar" men de svarta blecken finns det många av samt en hel del kromade detaljer. Bladfjädern på the swedisch key skall vara HELT Rak när den är HELT obelastad. Däremot SSA nyckeln så är den böjd när den är helt obelastad.Bladfjädern på The Swedisch Key skall vara 0,48-0,5 mm. Bladfjädern på SSA-nyckeln skall vara ca 0,4 mm! SSA Nyckeln tycker jag är lite för hård ! Däremot Swedisch Key är bra för min smak!! Gottnytt År samt 73 de Dan SM3MTQ i Delsbo
 
Tycke och smak ja :)

Vad jag var på väg att säga när någon började justera min manipulator hör inte hemma på ett anständigt forum.

Men i alla fall, min favorit hittills är en vanlig enkel jungfrunyckel :)
 
Back
Top