"swedish key"

SM3IXY

Well-Known Member
Hej jag har en telegrafinyckel som är tillverkad av jämtlänningen Lennart Pettersson. Inkluderat är org.förpackning (trälåda, logotypeplatta i mässing samt en plank platta). Nyckeln är aldrig använd, den är i nyskick.
Nyckeln som är ett förstklassigt hantverk tillverkas inte längre. Den kostade ca 250 dollar när den fanns att köpa.

Ge ett bud alt. byte mot något.

/Stefan SM0IXY
 
Last edited by a moderator:
Hur tusan kan man komma på idén att byta ut en äkta Jämtländsk Swedish key telegrafinyckel mot nåt så simpelt som en mikrofon... ;)
 
Hej har du tittat på tradera vad Swedish Key nyckeln vad slutbudet brukar bli på auktion där

mvh Lasse sm0ydo
 
Hej Lasse
Nej jag har ingen koll på vad nyckeln är värd. Du får gärna berätta om du vet.
Ska försöka kolla på tradera.

/Stefan SM0IXY
 
Raderad annons på DX-Radio den Införd: 2010-11-14 21:12:58:

The Swedish Key telegrafinyckel seri nummer 5770, ser felfri ut. Säljes för dödsbos räkning. 500:- + ev. frakt
 
Själv köpte jag min (utan låda och personaliserad namnplåt) tillsammans med 3 andra nycklar för 800:- plus frakt (har jag för mig att det var) på DX-Radio. Det dyker upp nycklar titt som tätt men eftersom de säljs på en gång och annonserna tas bort på en gång pga många som ringer. På auktonerna på Tradera var det 9, 17 resp 9 bud. Den billigaste på 458:- var utan låda medans de två andra var med lådor och den dyraste var i finast skick. I stigande prisordning var det serienummer 4976, 5056 samt 5277. Min kan jag inte hitta något serienummer på eftersom det sitter en plåt med köparens signal i.st.f. tillverkarplåten. Mot pristillägg kunde man få sin egen signal och jag var lite besviken på att det var så men samtidigt så länge den plåten sitter kvar så kan man ju se vem som var den ursprungliga köparen - i detta fallet en småländs amatör som nu är Silent Key. Köpte den från dödsbo. Har i SVARK-Nytt hittat både presentation av och dödsruna över den amatören.

Någon som vet om det sitter nummer någon annanstans på nycklarn?
 
Hej jag har också en Swedish key med förre ägares amatörsignal på den ingick i ett
köp av en komplett amatörradiostation ifrån 70 talet för några år sedan.

Ägaren till Signalen la av med hobbyn när jag övertog utrustningen söker man
på signalen på SSA hemsida så verkar det som han lever fortfarande adressen
står kvar så jag vet inte om hur registret uppdateras.

mvh lasse sm0ydo
 
375:- Skamligt lite i mitt tycke!

Jo, det var ett fynd för den lycklige köparen, ibland går det att göra riktiga klipp på tradera.
Som säljare kan man få betydligt mindre än man tänkt sig, men det är spelets regler och jag är nöjd varje gång jag fyndar iallafall ;)
 
Back
Top