Switchade aggregat i seriekoppling

SM7FBJ

Radiotelegrafist och halvdansk
Vad säger forumet om att koppla ett antal switchade nätaggregat i serie för att få en reglerad anodspänning på 180VDC OCH att ha minus kopplat till chassit på alla i en låda där de sitter på rad på en DIN-skena?

Naturligtvis med en säkring på utgången av den samlade spänningen som är anpassad till objektet i fråga (rör). Synpunkter?
 
Last edited:
Seriekopplade där utgången går till efterföljande ingång eller seriekopplade utgångar?

Hur mycket effekt behöver du?

/Micke
 
Seriekopplade utgångar. Det går att ställa upp spänningen till 30V på varje aggregat - har 6st - det blir 180V. Tänkte mata min enkla regenerativa mottagare med 180V reglerad spänning så att den ligger stabilt och mata rörsändaren med ett separat oreglerat aggregat.

Effekten....60mA till mottagaren ...0.06 x 180 ca 10W

Kan väl knappast koppla utgången (30VDC) till nästa aggregats ingång (230VAC).....;)...tänkte mest på "oönskade överraskningar" i och med att det är SMPS.
 
Last edited:
Jag förstår, du har nätagg i junkboxen.
Isolationsspänningen på dessa nätagg lär vara flera kV så att hissa upp till 180V kan inte vara något problem.

Nu tycker jag visserligen att dina krav ca 10W med så låg spänning som 180V fixar man med ett enkelt egenkonstruerat flyback-agg.

Har du tillgång till en isolerad spänning 12-24V (12,6VAC glöd) så kan vi konstruera ett litet variabelt miniagg, kan vara bra att ha vid olika rör-lekar.

/Micke
 
Ok, flyback....vi? Lyssnar gärna, har nog "sovit" för länge... ;o)

Jag tänkte mer så att i och med att jag har det jag har och att göra det enkelt utan att bygga för mycket...
 
Last edited:
OK, jag tänkte mig en LT1170 (en krets=enkelt) och en trafo ca 20x20mm med omsättning på 1:7.
primärinduktans 50uH.
18 varv 0,5mm primär.
126 varv 0,25mm sekundär.

250V @100mA max.

.........nästan klart :D

/Micke
 
Back
Top