Switchade nätagg och PLC - man blir mörkrädd

SM0BRF

Well-Known Member
Igår kväll hade vi strömavbrott i 11kV(?)-matningen i tre timmar. Ett område på många tiotals kvadratkilometer blev helt svart. Jag kopplade riggen till ett 12V-batteri för att lyssna hur det lät på kortvågen. Närmsta bostadsområde med elförsörjning låg ca 1 km bort. Det susade först fridfullt i högtalaren, men när jag lyssnade över kortvågen fanns en bärvåg modulerad med 100Hz för var 65:e kHz. Starkast på 160m med S8 på mätaren i AM-läge och på min vertikal. Den hördes även på bävern, som lyssnade mot bebyggelsen 1km bort. Sedan svagare och svagare upp till 30MHz. Dessutom ett antal svagare liknande bärvågor däremellan. Hur många liknande switchade nätdelar eller drivkretsar kommer att dyka upp inom en snar framtid i husen inom en radie på 1km?
Den starkaste störningen var borta nu i morse. LED-belysning, TV eller PSU till PC kanske.
Dessutom kunde jag höra knattret från PLCer (Homeplug), men utan att S-metern rörde sig.

I morse kunde jag dock höra att ännu en granne skaffat Homeplug. Pejling med beam visar att närmsta tänkbara hus ligger 200 meter bort. S-metern visar S8 i AM-läge, men pulserna efter filtret har bara en bredd på 1% av repetitionsfrekvensen så det är ett öronbedövande knatter, fullt i klass med OTHR "Hackspetten". Det går inte att lyssna på någonting mellan notcharna förutom Radio Peking och liknande.

Hur kan sådant få säljas???? Rent vansinne.

/Roland SM0BRF
 
Roland,
Det vore väldigt intressant att identifiera störningarna med 65kHz intervaller.
Jag har exakt dom störningarna väldigt starkt på 160m och 80m.
Att dom är modulerade med 100Hz ser jag tydligt med SDR-mottagaren.

Har du någon misstanke?

/Micke
 
Jag har nu kollat upp switchfrekvensen för flera av dom PWM-kretsar som är vanligt förekommande i bl.a. LED-belysning och laddare.

Fabrikatet Power Integrations har flera krets-familjer men typen LinkSwitch är vanligast i LED-belysning.

Dessa kretsar jobbar med 65kHz.
Vissa har fast frekvens andra har frekvens beroende av inspänningen som gör att det blir ca 63kHz vid 230VAC. Dessutom har dessa kretsar 4kHz frekvensjitter som moduleras med 1kHz.

I databladen framhåller man det fina med frekvensjitter som gör att kraven på filtrering minskar och då reducerar kostnaden på slutprodukten.

Det är förmodligen mycket troligt att dessa störningar med ca 65kHz intervall kommer från någon typ av LED-belysning.


/Micke
 
Jag har nu kollat upp switchfrekvensen för flera av dom PWM-kretsar som är vanligt förekommande i bl.a. LED-belysning och laddare.

Fabrikatet Power Integrations har flera krets-familjer men typen LinkSwitch är vanligast i LED-belysning.

Dessa kretsar jobbar med 65kHz.
Vissa har fast frekvens andra har frekvens beroende av inspänningen som gör att det blir ca 63kHz vid 230VAC. Dessutom har dessa kretsar 4kHz frekvensjitter som moduleras med 1kHz.

I databladen framhåller man det fina med frekvensjitter som gör att kraven på filtrering minskar och då reducerar kostnaden på slutprodukten.

Det är förmodligen mycket troligt att dessa störningar med ca 65kHz intervall kommer från någon typ av LED-belysning.


/Micke

Det är möjligt. Dagtid är störningen borta.
Jag skulle behöva vara ca 5km från störkällan för att störningen skulle vara i nivå med det atmosfäriska bruset på kvällstid, om jag räknar rätt.

När jag lyssnar på vertikalen nu i kväll när strömmen är tillbaka i vårt område ligger störnivån på hela 160m på 10-20 dB över S9 i AM-läge mot S6 när det var strömlöst. Det är ett i utkanten av ett glest villaområde.

/Roland SM0BRF
 
Back
Top