Switchade psu

Tack Bengt,
Tack för tipset på lösning av jordningdproblemt.
Hos mig strömdrosslar men ingen Jordning. Skall kontrollera effekt av Jordning under helgen.
Strömdrosslar på magnetloop, lw och allbandsvertikal.
Magnetloop AM läget ca brus S 3,5
Övriga antenner
CW 1 kHz brus s 2,5
CW 0,5 kHz brus s 1
CW 0,3 kHz brus s0

73 de sm4anq/ Ulf
 
Tänk bara på att åtgärderna för att dämpa de ledningsbundna störningarna bara har effekt ner till den nivån som ev strålade störningar börjar dominera. I alla praktiska amatörinstallationer där antennerna sitter i närheten av fastighetens elledningar måste man räkna med att störningarna är en kombination av både ledningsbundna och strålade störningar. Dock visar erfarenheten att de ledningsbundna har en förmåga att ta sig fram till antennen via koaxens utsida helt utan dämpning medan de störningar som elnätets ledningar i huset strålar ut kan dämpas 20-30 dB eller mer just på grund av avståndet mellan elnät och antenn.
 
Hej,
Jordade skärmen på magnetloopantenn närmast antennen och det blev ett antal dB ner speciellt mellan 0 och 500 kHz.
Dessutom lindade jag och lödde in en strömdrossel som bestod av 8 varv RG174 på en "toroid" MP5130 vars kärna är lindat stålband.
På ca 0 till 75 kHz fick jag in en massa ny ganska rena toner.
Tonerna har signalnivå som MSF, DCF samt rysk tidstation. Stationerna ligger i området 50 till 77,5 kHz. Tonerna återkommer var tredje till fjärde kHz.
Fråga: kan en sådan lindad järnkärna självsvänga på något sätt och ge de oönskade tonerna eller något tips om var de kommer ifrån.
73
De
Sm4anq
 
Nej inte självsvänga.

Strömdrosseln kanske dämpar störningar som tidigare maskerat de rena tonerna som nu framträder. De kan komma någon annanstans ifrån. Svårt att ställa diagnos på avstånd när man inte ser patienten. Hi hi.

Jordningen av magnetloopen vid antennen kan ha skapat en ny väg för lågfrekventa störningar som tar sig från elnätet via radions hölje ut på skärmen och till jord. Då har du fått en jordslinga. Strömdrosslar blir mycket ineffektiva på så låga frekvenser som under 100 kHz. Du kan nog inte räkna med mer än någon enstaka dB där.

Det är vad jag kan komma på så här på rak arm.

Ferrit av lindat stålband???
 
Hej Bengt,
Du är alltid klok.
Jordslingan finns nog i mitt huvud. Har lärt mig några gånger att det är bäst att först leta hemma efter störningar.
På lunchen slet jag bort jordningen av koaxialkabelns skärm. Det var fortfarande samma störningsförhållanden.
Kopplade bort både drossel och koaxialkabel till antennen. Samma förhållande med störningar.
Kopplade bort nätaggregatet till datorn (switchat). Samma störningsförhållanden.
Min första slutsats blir att felet är att söka i SDR mottagarens switchade nätaggregat. Jakten fortsätter i kväll. Fortfarande kvarstår att problemet finns på långa långvågen. I övrigt kan jag inte märka av problemet.

"Ferrit" = Toroid lindat av tunt stålband, kanske kan beskrivas som en lamellerad järnkärna. Jag vill minnas att jag tagit den från något switchat nätaggregat.

Best 73
de
SM4ANQ Ulf
 
"Ferrit" = Toroid lindat av tunt stålband, kanske kan beskrivas som en lamellerad järnkärna. Jag vill minnas att jag tagit den från något switchat nätaggregat.

Best 73
de
SM4ANQ Ulf

Om toroiden kommer från ett switchat aggregat finns det två användningsområden som jag kan komma på.
1. toroiden kommer från en CM-drossel till nätfiltret. Återfinns i dyra nätfilter där en cm-drossel av amorpht material krävts för att klara emc-kraven.
2. toroiden kommer från en MAG-amp regulator. Återfinns i de flesta "billiga" PC-nätdelar.

Båda dessa typer har mycket högt µ och är lätta att driva in i mättnad.
Fungerar som filter upp till ca 200kHz.
 
Hej
Konfusismen är skingrad.
Hade sedan tidigare SDR mottagaren inkopplad till laptop och allt fungerade.
Efter rannsakning av minnet så hade jag för ett tag sedan anslutit en RX, AOR, till laptop för DRM mottagning via laptopen's mikrofoningång. När den förbindelsen avlägsnades var allt återställt utan konstiga signaler och brusnivåer.
Ingen extra jordning av koaxkabeln som ligger på backen vid hussockeln.
Lite lungnare brusnivå med strömdrosseln inkopplad.
Om SDR mottagarens signalskalor är korrekta är brusnivå ca -130 dBm från lång långvåg till kortvågsfrekvenserna med magnetloopantenn så måste nog vara nöjd.
Får se vad som händer när värmepumparna snart startas.
Tack för tipsen radio kollegor.
73
SM4ANQ Ulf
 
Back
Top