Switchat- eller transformatornätagg?

Det är inga problem för mej att utföra dessa mätningar.
Mätbanan är alltid "stand by" och för radioamatörer till och med på helger :)

Problemet blir väl att samla ihop alla dessa PSU:er.

/Micke
 
Köra PC-nätdelen i diskmaskinen för rengöring, huga...... inget jag direkt skulle rekommendera någon :eek:
 
De där serveraggregaten är kanske inte helt ideala för kortvåg men att mata ett VHF-slutsteg upplever jag inte några problem med.
Jag har nu kikat på spänningsfluktuationen när jag kittlar ut 150W ur mitt 2m slutsteg, det blir mer en krusning på ytan medans mitt linjära DAIWA aggregat svajar till betydligt mer, serveraggregaten skall ju mata dyrbar utrustning så de klarar förstås litegranna.

....
-många frågetecken som uträtade skulle bli väldigt intressant läsning.
Intressant läsning vore kanske också hur det kittlades i närheten på spektrumanalysatorn?
 
SM6XUN skrev bl.a.

De där serveraggregaten är kanske inte helt ideala för kortvåg men att mata ett VHF-slutsteg upplever jag inte några problem med.

Whoopps! Begriper ej skillnaden. På vilket vis mindre problem på högre fq?

/Janne
 
En gång för länge sedan skulle jag provbelasta ett nätaggregat med en elektronisk last.
Det gick ju bra 0, nästan ingenting i spänningsfall vid 1 - 25 A. Stegsvar var rätt ok, med måttligt överskjut.
Att kolla upp överskjut vid stegvis belastningsvariation är viktigt. Många PS är inte avsedda för en såpass varierande last som en SSB sändare utgör.
MEN....
Vid prov med RF i luften, från en FD4, dvs så att ett visst mått av HF i chassit uppstod, för att efterlikna en typsik amatörradiostation, så gick allt snett, vid nästan alla laster.
Det visade sig efter alla bedrövelser att det var del elektroniska lasten som inte tålde HF.
Bara att återgå till motståndslast.
Jag använde 12 V glödlampor ett tag.
Men byggde sedan en last bestående av tio stycken 3,3 Ohm motstånd på 50 W styck, monterade på en stor kylare. (den funkar förstås bara till 13,8 V aggregat) Med en strömbrytare till alla.
Då kunde man utvärdera ett nätaggregat både för brum, brus, stabilitet, stegsvar och RF-tålighet.

de
FPD
 
Whoopps! Begriper ej skillnaden. På vilket vis mindre problem på högre fq?

/Janne

Switchstörningarna avtar med ökad frekvens.
Värst brukar det vara på omvandlarens grundfrekvens och ibland ser man också ringningar som skapar störningar mellan 5-10MHz.
Över 30MHz brukar det vara rätt tyst.

Typiska frekvenser i ett AC/DC nätaggregat:
PFC. Denna omvandlare ligger ofta på en frekvens under 50kHz för att 3-ton ska hamna under 150kHz, mätningarna börjar ju vid 150kHz.
DC/DC. Ofta väljer man dubbla PFC-frekvensen och har man tur är de två omvandlarna syncroniserade vilket ger färre övertoner att filtrera bort.

Att välja frekvenser som ligger under mätgränsen är ett vanligt förekommande trick då frekvenser under 150kHz kan få vara hur starka som helst.

/Micke
 
Tack Micke.

Jag fastnade i tänket att ett brusigt och "strålande" agg skulle modulera VHF-sändare lika illa som HF-sändare, och då störa runtikring sändarens utfrekvens.

Lika illa på hög som låg fq, men kanske värre bekymmer på hög fq, där våra mottagare är känsligare än på HF, tänkte bakhuvudet.

/Janne
 
Last edited:
En gång för länge sedan skulle jag provbelasta ett nätaggregat med en elektronisk last.
Det gick ju bra 0, nästan ingenting i spänningsfall vid 1 - 25 A. Stegsvar var rätt ok, med måttligt överskjut.
Att kolla upp överskjut vid stegvis belastningsvariation är viktigt. Många PS är inte avsedda för en såpass varierande last som en SSB sändare utgör.
MEN....
Vid prov med RF i luften, från en FD4, dvs så att ett visst mått av HF i chassit uppstod, för att efterlikna en typsik amatörradiostation, så gick allt snett, vid nästan alla laster.
Det visade sig efter alla bedrövelser att det var del elektroniska lasten som inte tålde HF.
Bara att återgå till motståndslast.
Jag använde 12 V glödlampor ett tag.
Men byggde sedan en last bestående av tio stycken 3,3 Ohm motstånd på 50 W styck, monterade på en stor kylare. (den funkar förstås bara till 13,8 V aggregat) Med en strömbrytare till alla.
Då kunde man utvärdera ett nätaggregat både för brum, brus, stabilitet, stegsvar och RF-tålighet.

de
FPD

Jo, HF kan ge många oväntade fenomen,
glödlampor och effektmotstånd är en toppenbra last men den är ju trots allt ganska snäll, och liknar nog inte riktigt en HF-transceiver som skickar skräp bakåt på matningen.

Ett par MOSFET på en kylare kan lätt byggas ihop till en bra konstlast för nätaggregat och batterier.

Denna byggde jag för några år sen, den är föredd med ingång så jag kan modulera lasten med HF, LF, HDB3, brus eller någon annan exotisk vågform från min arbiträra signalgenerator, innehållet är väldigt spartanskt, fyra feta fetar på en kyltunnel och en shunt på 100A/60mV att mäta ström över,
helt utan logikkretsar så det är inte mycket som kan få den att flippa ur :)
psutest.jpg
 

Attachments

  • psutest.jpg
    psutest.jpg
    73,5 KB · Views: 60
Last edited:
Back
Top