Switchat nätagg för QRP

Nu har jag skaffat Batterieliminator 60 W - VANSON | Clas Ohlson och provkört med min FT-817. Litet och lätt PSU. Det verkar väldigt tyst. Jag kan inte hitta några spurrar när jag sniffat i närheten. Det har inte heller reagerat på HF, men jag har bara testat på mina "stora" antenner. Få se om det blir problem med portabelantenner med mer HF på koaxskärmen. Det sitter klämferriter på lågspänningskabeln så någon, någonstans har tänkt på EMC.

/Roland
 
Det är väl CM läckaget via chassiet som kan vara problematiskt beroende på vad man för antenn

Ja. Agget har ju en sån där ojordad nätkontakt så risken är uppenbar att eventuell HF kopplas kapacitivt genom elektroniken ut mot elnätet. Vi får se om jag måste kortsluta den vägen genom att "jorda" riggen i vägguttagets skyddsjord när jag kör antenner som kan ge HF i chassit.

/Roland
 
Vi får se om jag måste kortsluta den vägen genom att "jorda" riggen i vägguttagets skyddsjord när jag kör antenner som kan ge HF i chassit.

/Roland

Nej, inte så! Du ska aldrig använda skyddsjord som "soptunna" för läckande RF.
Mina riggar ansluter jag till elnätet via en filterlåda som även har drossel på PE.
Endast antennens jord blir då "jord" och ingen RF kan slinka förbi in i elnätet.

/Micke
 
Jag avser hotell-QRV med undermåliga antenner och viktrestriktioner som utesluter stora ferritbanker. Då får man ta till okonventionella lösningar :). Någon "jord" lär inte gå att finna. Även om man kan försöka sprida ut HF-en i balkongräcken och liknande. Det är frågan om QRP.
Den enda ferrit jag tänker ha är på koaxen omedelbart vid antennmatningen. All HF som inte finns i själva antennsystemet är ju bortkastad HF. Även den som värmer upp nämnda ferrit.

/Roland
 
Last edited:
BRF skrev; "Någon "jord" lär inte gå att finna. Även om man kan försöka sprida ut HF-en i balkongräcken och liknande. Det är frågan om QRP."

Det finns inget fall där portabelantenner eller radiostationen behöver jordas mer än när det gäller elsäkerhet? Jag skulle rekommendera dig att alltid använda en strömdrossel (vikt c:a 100 gram) placerad i antennens matningspunkt. Din "hotell-antenn" skulle kunna bestå av ett spröt eller tråd av något slag ansluten till matarkabelns innerledare. Skärmen kan sedan anslutas till vad som finns till hands, balkongräcke, stuprör eller en trådstump som får hänga fritt längs fasaden. Fördelen med en sådan måhända okonventionell lösning är att den kommer att fungera utmärkt samtidigt som ev störningar från din egen nätdel eller andra störande saker som är kopplade till elnätet kraftigt dämpas. Oönskad HF i chassiet lär du också slippa. Använder du en kort koax - säg några meter RG58 - så blir tilläggsförlusterna pga hög SVF minimala och du kan impedansanpassa vid sändaren. En smäcker effektiv lösning för den resande. Jag kan inte komma på något mer effektivt på rak arm. Någon annan som kan?
 
Du kom emellan mitt inlägg och ett tillägg Bengt. Jag tänkte ha en ferritdrossel vid matningen. Sladden till skyddsjorden var tänkt i det fallet att nätagget trots allt skulle få hicka av HF pga kapacitiv koppling genom switchelektroniken till elnätet. Antennen blir en tråd längs ett 5 meters fiskespö med en 5-meters motvikt plus anslutning till balkongräcke. Jag upptäckte förresten att min tilltänkta tråd på isolerad 0,5 mm förtent koppartråd skulle ge 3 dB dämpning på 14 MHz så det får bli 1,5 kvmm FK de första 2 metrarna. Men nu är vi verkligen off topic.

/Roland
 
Last edited:
Nu har nätagget testats med portabelantenn. Ingen tendens till felfunktion på 30, 20, 17 och 15-metersbanden. Antennen är en 5-meterstråd längs ett metspö, en motviktstråd på 5 meter och "jordanslutning" till en staglina till min mast. Antennen matades med 6 meter RG-58 lindad 6 varv på en ferrit FT-140-33 vid matningspunkten vilket borde ge en skaplig commonmode-undertryckning. Antennen hade resonans på 20m och matades via en ATU och gav bra RBN-spottar på ovanstående band från Europa med 5 Watt.

/Roland
 
Back
Top