swr fråga

martin76

Member
har nu perfekt stående våg men ,nu när jag ska köra med mitt slutsteg skjuter swr:en i höjden ( 3 ...)

ska jag behöva springa upp å justera antenn om jag kör med eller utan slutsteg?
 
Har du kanske problem med att slutsteget självsvänger, så att du skickar ut effekt på andra frekvenser än de som antennen är resonant på?
 
SWR-mätning

har nu perfekt stående våg men ,nu när jag ska köra med mitt slutsteg skjuter swr:en i höjden ( 3 ...)
ska jag behöva springa upp å justera antenn om jag kör med eller utan slutsteg?

Vilka effekter handlar det om? Man kan få olika värden beroende på hur stor effektskillnaden är. Jag tror det handlar om mätfel. Man brukar få "bättre" SWR vid lägre effekt än om man t.ex. fördubblar effekten. Det är åtminstone min egen erfarenhet.
Finns säkert en förklaring, men tyvärr vet jag inte...:confused:
/Ingvar
 
Vilka effekter handlar det om? Man kan få olika värden beroende på hur stor effektskillnaden är. Jag tror det handlar om mätfel. Man brukar få "bättre" SWR vid lägre effekt än om man t.ex. fördubblar effekten. Det är åtminstone min egen erfarenhet.
Finns säkert en förklaring, men tyvärr vet jag inte...:confused:
/Ingvar

Förklaringen är helt enkelt att dioderna som likriktar den "avtappade" hf-signalen, precis som alla andra halvledardioder, är kraftigt olinjära vid låg spänning. Titta på databladet för en diod, vilken som helst, så får du se. Ju lägre effekt (och lägre SWR) desto större felvisning. Det är då framför allt den reflekterade effekten som kommer att visa för lågt värde, dvs visat SWR blir allt lägre än det verkliga i takt med effektminskningen.

/ Göstha
 
Last edited:
har nu perfekt stående våg men ,nu när jag ska köra med mitt slutsteg skjuter swr:en i höjden ( 3 ...)

ska jag behöva springa upp å justera antenn om jag kör med eller utan slutsteg?

sätt en konstlast i ändan på koaxen istf. antennen, och se om dina koaxer/kontakter klarar av ditt 100W slutsteg på 27Mhz.....

dom flesta 27Mhz SWRmätare måste kalibereras om när man byter från 5W till 100W....
 
Vilka effekter handlar det om? Man kan få olika värden beroende på hur stor effektskillnaden är. Jag tror det handlar om mätfel. Man brukar få "bättre" SWR vid lägre effekt än om man t.ex. fördubblar effekten. Det är åtminstone min egen erfarenhet.
Finns säkert en förklaring, men tyvärr vet jag inte...:confused:
/Ingvar

Tack Göstha!
Det där med olinjäriteten hade jag glömt, men anade att det låg på instrumentsidan...:)
/Ingvar
 
Back
Top