swr-mätare

ErikL

Member
Spelar kabellängden (rg-58) mellan radio-mätare-antenn någon roll, bör den vara en våglängd eller ska man använda adapter och koppla radion och antenn direkt i mätaren.
Radion är en handhållen 155Mhz.

/Erik
 
Spelar kabellängden (rg-58) mellan radio-mätare-antenn någon roll, bör den vara en våglängd eller ska man använda adapter och koppla radion och antenn direkt i mätaren.
Radion är en handhållen 155Mhz.

/Erik

Instrumentet visar vad du har foer vaerden i maetpunkten. Om du har femtielva meter koax mellan instrumentet och antennen saa paaverkas din maetning.

Foer att ett enkelt swr instrument skall funka saa maaste du "nolla" koax'en - dvs kapa den exakt efter din frekvens och kabeltyp ( speed factor )

//modfi
 
Spelar kabellängden (rg-58) mellan radio-mätare-antenn någon roll, bör den vara en våglängd eller ska man använda adapter och koppla radion och antenn direkt i mätaren.
Radion är en handhållen 155Mhz.

/Erik

Generellt gäller att man bör ha så korta kablar som möjligt mellan SWR-mätaren och antenn. Mellan radio och instrument kan man ha längre kabel. Sen finns det andra faktorer som avstånd till föremål och större strukturer nära antennen som kan inverka.

Ju längre kabel det är mellan en SWR-mätare och en antennen desto sämre noggrannhet, eller osanna utslag. Faktum är att om man mäter från schacket och får "bra" värden på en antenn uppe i masten så kan en mätning direkt vid antennen avslöja verklighehen, dvs att swr-värdena är högre. Orsaken är koaxen som som dämpar en del och döljer högt swr, särskilt om det är långa RG-58 ..

Med risk för att jag tänker fel här, rätta mig gärna
men för en handapparat får man tänka på att instrumentet kanske blir blir en del av handapparatens jordplan då jordplanet blir större/längre om mätobjeket är själva gummipinnen, så jag vet faktiskt inte om det är så lämpligt att mäta så om man vill ha tillförlitliga mätresultat. Om det är detta du avser.

Om det är en antenn på biltaket eller liknande med ordentligt jordplan så blir det ju en helt annan sak.
 
Last edited:
Back
Top