SWR olika på radio och tuner?

SA6HMA

Active Member
Har skaffat mig min första manuella ATU, en MFJ 945E. Mighty Fine Junk som jänkarna säger. Har svårt att bli kompis med denna då den är lite motsägelsefull. Jag får helt enkelt välja om jag ska göra ATUns mätare eller radions mätare glad. Ibland är de relativt nöjda båda två men de bottnar inte på samma inställningar men ändå väldigt nära. Vad kan detta bero på? Antar att det är viktigast att radions mätare är glad?

Edit: Kan det vara så att stående våg skiljer såpass mycket 1 meter i koaxen mellan ATU och radio? Isåfall är det ju radions mätare som gäller att optimera.
 
Last edited:
Spontant skulle jag säga att radions humör väger tyngre!
Vad kör du med för antenn och vilka frekvenser försöker du med?
 
Skiladen beror på att de mäter på olika ställen utmed din matarledning.
MFJ:n sitter en halv till en meter närmare antennen, kabelsnutten mellan radion och tuner betyder mycket om det förekommer SWR.
SWR bryggan i radion kan man nog lita på mest, då den ju är avsedd att skydda och reglera sändarens skydd, uteffektregulator och ge dig ett någotsånär utslag på effektmätning.
Om även MFJ:ns mätare visar rätt, ja det kan du kolla genom att använda en konstlast, då bör båda mätare visa rätt lika.
I vissa antennavtämmare finns inbyggd konstlast, minns inte hur det är i din MFJ.

SWR mätare är ofta inte så exakta, och kan visa rätt olika vid olika fekvneser, kanske bäst i mitten av HF området, dvs 14 - 18 MHz banden.
Den i riggen bestäms av kvaliteten på den transvier du har.

Vid en normal uppkoppling bör du stämma av mot mätaren i radion.

SM4FPD
 
Snubblade på denna videon för något år sedan och hittade den igen efter lite letande.
Det är rätt talande om vad Roy beskriver, varför längden på matarledning spelar roll och ett riktigt bra upplägg på hur de visar det i föredraget.
73 SM6POP
 
Sen är ju SWR mätare inga precisionsinstrument precis.
Ofta är en effktmätare för HF specad för +-10%, och SWR mätningen blir knappst noggrannare. Gäller även för en BIRD 43.... dessutom måste man använda handbokens nomogram för att få rätt värden.

Jag minns på SRS tiden, en kund ( ja det var inte baa en kund) hade "testat" sina mätare, de visade olika så han lånade några av kompisen, dvs 3, 4 ja kanske fem mätare i serie med 50 till 10 cm koax mellan varje i en lång serie.
Alla visade olika SWR.
Sen har vi de som kopplar SWR mätaren på avstämmarens antennsida.
Sen gällde bara att skicka in allihopa för garantireparation.... ofta utan att ha lästa handboken som säger +-10%.
Man hade fullt sjå att förklra saken, och att alla mätare låg väl inom spec.

En SWR mätare visar som mest rätt när den inte visar något, dvs vid perfekt anpassning till en konstlast.

Men det är närmast sändarens slutsteg man bör mäta, och den mätaren åtminstone i ICOM:s sändare är ganska välgjord, och inte minst intrimmad för att göra sitt jobb.

Att bygga sin egen mätare, är lärorikt. Så kan man köra radio senare, nästa år......

SM4FPD
 
Då var det lite som jag misstänkte att swr skiljer mycket beroende på längden coax. Då blir det radion som får avgöra hur den rattas in. Nu är det egentligen bara 80 meter som loopen har en bra match utan ATU då den hänger så lågt att den ger perfekt 50 ohm utan trafo. På andra band blir således lasten knepig. Min antenn analysator säger att impedansen är 15 ohm på 40m t ex. Inte konstigt då att SWR blir knepig på olika ställen. Loopen blir nog inte så effektiv oavsett hur snygg swr ja lyckas skruva till då. Skulle behöva en 4:1 på de kortare banden med någon form av kopplingsbar guanella balun som jag fått tips om. Då blir det säkert en rimligare last att matcha i andra änden. Ska titta på videon som länkades. Tack
 
945an har ingen inbyggd konstlast. Byggde en egen med en 250w RF resistor från ebay för några kronor och en redig kylfläns och en N-kontakt. Användbar upp till 70cm faktiskt enligt antennanalysatorn. Den blir hyfsat varm vid 100w så använder den i korta intervaller på den effekten.
 
Sedan så är det viktigt med de mellankablar man använder, t.ex från rigg till SWR-mätare/tuner, och att dessa är okej. Felfria kablar, kontakter och lödningar är ett måste..

/Sven.
 
Och det värsta av allt, om kablarna för med sig mantenströmmar, från dåligt balanserad last, (dvs antenn).
Då kommer allt att visa totalt bort i stöll.
Och i värsta fall går dioderna hädan i mätarna.

SM4FPD
 
Och det värsta av allt, om kablarna för med sig mantenströmmar, från dåligt balanserad last, (dvs antenn).
Då kommer allt att visa totalt bort i stöll.
Och i värsta fall går dioderna hädan i mätarna.

SM4FPD

Hur blir detta med min helvågs delta loop när ja försöker matcha knepiga imoedanser utan vare sig 4:1 trafo eller mantelfilter? Koaxen är kopplad direkt på loopen och som sagt på 80m har ja perfekt match utan tuner på lägre delen. Om man inte känner eller märker av mantelström vid full kräm 100w så kan den väl inte vara så besvärande hög? Känns iallafall inget om man tar på skärmen. Kanske ska prova tungan :)
 
För att bedöma mantelström kan man läsa på SWR mätaren, se till att ha ett visst utslag, exvis 1,7:1.
Sen tar man i kablarna, drar med handen fram och tillbaka.
Förändras utslaget på någon av mätarna så har du HF på skärmen.

Måttligt gör inget, men det kan vara väldigt frekvensseleketivt.
Så flyttar du i frekvens kan man hamna på en frekvens där det är mycket större problem.
Eller på ett annat band.

Minns själv att när jag stämde av för att göra en avstämningstabell, så gick det bra på 1,8 3,5 och då på en fyra fem frekvenser inom de banden.
7,05 OK, men 7,150 så small alla dioder i min SWR brygga.

Något som måste ha hänt många då världen är full att konstiga SWR mätare, många sändes in till SRS för rep, och många kom tillbaka efter en vecka igen....

Det finns även de som förnekar att detta kan hända.........
Men ingen som kan förklara varför det händer.

SM4FPD
 
Windom-antenner kan vara en styggelse för SWR-mätare och radiostationer om man inte har björnkoll på koaxdragning och bra choker.
73 de SM6POP
 
Windom-antenner kan vara en styggelse för SWR-mätare och radiostationer om man inte har björnkoll på koaxdragning och bra choker.
73 de SM6POP

Du menar väl OCFD för en äkta Windom antenn med intrimmad matning och god jord punkt ska väl inte vara något problem alls!
 
Så är det, du tänker på den här.
windom1.gif
Men jag och de flesta tror jag tänker på den här när det pratas Windom även om benämningen kanske är felaktig.
windom2.gif
73 de SM6POP
 
Det är en felaktig benämning som några marknadsförare hittat på, den har ingenting med Windom antennen att göra som du själv visar med dina bilder. Det korrekta namnet är OCFD, Off Center Feed Dipole. Och de ger oftast stora problem med HF strömmar på skärmen på grund av sin avsaknad av symmetri.
 
Om vi ska vara riktigt korrekta, och det vill vi väl vara, är den visade antennen med balun en OCFA där sista bokstaven står för Antenna. En dipol är definitionsmässigt en elektrisk halvvåg lång, matad på mitten med tvåtrådsledning i en strömbuk . Och visst har OCFA släktskap med Windoms antenn, båda erbjuder matning på harmoniskt relaterade frekvenser med minimal stående-våg.

Lennart
 
Back
Top