Swr plot

SA7BUJ

Well-Known Member
En hypotetisk fråga, om man tar tex en icom hf station.
Och gör ett program som styr radion så att den drar ner effekten till det lägsta
Och går över till tex cw, sänder, läser av swr, ändrar frekvens, läser swr osv.
Tills man gått igenom ett inställt span. Och på det viset får ut en swr kurva på din antenn. Frågan är om man har en hf station som klarar att leverera 100W
Klarar den av ett oändligt swr någon längre stund om man kör på låt säga 10W.
Det kanske tillochmed finns någon som gjort ett sådant program redan, tips emottages gärna.
 
Sådant här finns redan realiserat i "firmware" i en ganska primitiv form i t.ex. IC-706.

Vill man ha en SWR-plot med bättre upplösning använder man helst en svepgenerator och en SWR-brygga.

Om man mäter framåtgående och reflekterad effekt samtidigt och därifrån räknar ut SWR behöver man inte bekymra sig ifall radion reducerar effekten.

Ett annat sätt är att sätta en effektdämpare på t.ex. 6 dB mellan radion och SWR-metern så att huvuddelen av reflektionen absorberas i den, och därigenom hindra radion från att dra ner effekten.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Vad jag menar är om jag kommer in på ett område med väldigt högt swr
Är det någon risk att köra vidare , klarar radion det om man bara kör 10% av full effekt.
 
Om effekten är neddragen så klarar radion mycket höga SWR.

Problemet är bara att uteffekten ofta kommer att variera, eftersom skyddskretsarna
vill dra ner ytterligare. När uteffekten varierar med SWR kommer de flesta vanliga SWR-metrar att visa fel.

Endast de instrument (t.ex. Rohde & Schwarz NAS) som räknar fram SWR genom att samtidigt mäta i framåtgående och reflekterad riktning ger ett korrekt resultat under dessa omständigheter.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 

Attachments

  • nas.gif
    nas.gif
    13 KB · Views: 468
Gäller detta också hobbyutrustning med korsvisande instrument för fram- och backeffekt?
 
Ett korsvisande instrument visar korrekt SWR, men vid så låga effektnivåer som
det är fråga om här så blir avläsningsnoggrannheten ganska dålig.

Det skulle behövas fulla skalutslag på 5 - 10 W i framriktningen resp. backriktningen för att man ska kunna läsa av meningsfulla SWR-värden vid den här formen av mätningar.

Dessutom finns det inget bra sätt att läsa av korsvisande instrument med en dator.


73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
metric,
de allra felsta amatörradiostationer är byggda så att de klara oändlig missanpassnig, dvs att radioamatörer glömmer antennen, eller löder kortslutning i PL-259:an. det kan jag åtminstone bekräfta när det gäller ICOM:s produkter.
Vore det inte så skulle jag få laga sändare för nästan alla radioamatörer,vad jag menar är att alla förr eller senare gör sitt misstag.
Sluttransistórer är i sig specade för att kunna köras mot oändligg missanpassning vid alla fasvinklar.
Efter en kort tid, ms, tar sändarens skyddsystem över, och via ALC styr ner effekten. Skyddsystemen mäter reflekterad effekt och ström.

De sändare som går sönder, trots sådana tåliga komponeter, lider av instabilitet och självsvänger sig ofta till döds.

Men lämpligt är att ändå vara försiktig och sätta den där dämpsatsen som KA nämnde, 3 till 10 dB som tål 100 W, mellan sändare och okänd last. När man mäter på ett nytt antennbygge, en sådan borde alla ha!!!!

En vanlig SWR brygga behöver en viss effekt för att visa förhållande.
SWR mätarna i ICOM stationerna de senaste c:a 20 åren beräknar själva SWR utan en viss effekt, de mäter vid 5 - 100 W. Så även om effekten regleras ned vid missanpassning visar SWR mätaren rätt. (nåja rätt så rätt).
Vid bra anpassning, dvs 1:1 visar de mycket bra , och det är ju då man vill att den skall visa bäst.
Den inbyggda mätaren sitter nära PA och är den man bör lita på.

3 dB Pi dämpare c:a 300, 17, 300 Ohm där då R1 bör tåla nära 100 W
6 dB Pi dämpare c:a 150, 37, 150 Ohm
10 dB pi dämpare c:a 96, 71, 96 Ohm

Vid 10 dB kan man fuska lite och låta R1 vara 100 Ohm 100 W, något som samtidigt då blir en utmärkt konstlast. Ett intrument som inte skall saknas hos någon radioamatör.

Efter 10 dB dämpning blir 100 W 10 W och då kan man mäta och belasta med antennbyggen.

En automatisk antennanpassare, som AH-2, AH-3 AH-4, AT-120, AT-130, AT-140, AT-141, bygger på principen att under avstämningen finns just en 10 dB dämpsats inkopplad mellan sädnare och antennanalystaorn, SWR bron. När den är klar bypassas dämparen och analysatorn. Detta gör att ut i luften går bara 1 W, och sändaren påverkas inte av avstämmningen. Och SWR bron har 50 Ohm i "ryggen".

de
SM4FPD
 
Roy,

Ditt påstående ovan: "Sluttransistórer är i sig specade för att kunna köras mot oändligg missanpassning vid alla fasvinklar." är inte ens felaktigt - det är meningslöst. Inte ens om du skriver "inte specade" får påståendet någon mening!

73 JanneG
 
Här är en specifikation över en typiskt sluttransistor http://www.mitsubishielectric-mesh.com/products/pdf/rd100hhf1.pdf
Där kan man läsa att transistorn tål oändlig missanpassning utan att gå sönder.
Mn jag menar oxo att fel använd, felaktig applikation så kan den ändå gå hädan.
Och att skyddskretsarna tar över.
Något som kännetecknar sluttransistorer för sändare i över 30 år.

Menar du JanneG, att detta är varken sant eller osant? Och i så fall varför?
Jag förstår inte vad du menar, vill du förklara lite bättre????

de
SM4FPD
 
Roy, du skriver:

"Sluttransistórer är i sig specade för att kunna köras mot oändligg missanpassning vid alla fasvinklar."

Här antar jag, litet förenklat, måttet på anpssning - SWR - som kvoten mellan belastningsimppedansen (antas vara reell) och den resistans som representeras av den optimala belastningslinjen för ett förstärskarsteg med den aktuella sluttransistorn. Då kan "oändlig missanpassning" bara betyda att den yttre belastningsimpedansen antingen är noll (kortslutning) eller en öppen krets.

Jag tror inte det är sant att sluttransistorer "i sig" generellt är specade för att kunna köras med oändligt SWR- Nitsubishi (ditt datablad) ger en gräns för SWR som är ganska hög (20:1) men andra halveldartillverkare är mycket mer försiktiga och anger betydligt lägre SWR (t.ec. 6:1) när de specar "SWR Tolerance" för sina effekthalvledare.

Det finns säkert medlemmar på denna diskussionslista som har färskare erfarenheter av slutstegskonstruktion än jag och som kan bidra med hårda fakta om SWR-tålighet från levande livet. Jag misstänker att de som t.ex. arbetar med sändare för mobiltelefoni kan ha något att berätta.

73 //JanneG
 
Vore inte sluttransistorer så tåliga som jag menar, med stöd av tillverkarens spec.
Då skulle jag få laga sådana sändare dagligen.
Man gör misstag, man sänder innan man fått in antennen, man bygger antenner med kortslutning och kopplar fel, löder sönder PL-259:eek:r. folk gör ofta mistag och det är naturligt.
Jag har hör de som sitter och skrattar åt att det gnistrar och ryker ur dåligt anslutna koaxialkontakter, ändå fortsätter man att sända. Hmbyggda antennavstämamre slår över. Gnistbildning och överslag menar jag är en större fara för sluttransistorerna än kortis och avbrott.
Men sändaren håller.

Jag har under SRS utställningar sett folk som trycker PTT på demo appraterna, trots att apparaterna som visas inte har någon antenn. Många rigggar med sänd-knapp har denna tillslagen. Riggen noga satt i RTTY.
Om sådant sker av jävelskap, förstörelselust eller rena misstag vet jag inte, men jag ser en del.
Att riggarna håller vet jag. En del i att de håller är tillverkarens spec en annan del är att de är så stabilt byggda att de inte busar.

de
SM4FPD
 
>>>En del i att de håller är tillverkarens spec en annan del är att de är så stabilt byggda att de inte busar.

Är det inte SVF-detektorn som minskar drivningen och därmed skyddar PA-steget?

Vid vilket SVF börjar detektorn reglera ner effekten i moderna riggar?
 
Men jag skrev på flera ställen att skyddskretsarna tar vid efter flera ms.
En transistor kan gå sönder på mindre än en ms.
Därför måster transistorerna tåla allt första tiden, innan skyddskretsarna tar över.
Vid resistiv last börjar ALC att dra ner drivningen vid mellan 1:2 och 1:3 beroden på modell version och inom toleranser. Vid verkliga laster kommer denna siffra att bli olika. Exvis för att strömskyddet kan komma före SWR. Skyddskretsarna är ingen precisionskonstruktion med SWR analysator i 20 000 kr klassen.
Men skyddar väl vid långtidsmisshandel.

de
FPD
 
Med risk för att bli betraktad som "petimeter", upprepar jag:

SWR kan inte anges att vara 1:2 eller 1:3. Isåfall ska det vara 2:1 eller 3:1.

Denna felskrivning är dessvärre mycket vanlig. Oviktigt, säger kanske någon, men risken med att upprepa en felaktighet tillräckligt många gånger är att den lätt övergår till att betraktas som sanning...

73/Lasse
 
Jag skall förbättra mig Lasse, men för att jag skall ta till mig detta så behöver jag veta lite bättre skälva skälet till detta????

Särkskilt som andra hävdar att det skall skrivas med den önskade impedansen först 50 Ohm som 1 och den okända exvis 150 Ohm efter kvottecknet dvs 3.
Så 50 och till 150 skulle då blir 1:3
Varför skall man vända på steken?

Men jag föstår dig Lasse, och jag irriterar mig lika mycket på icke SI skrivsätt som är föråldrade.


de
Roy
 
Hej alla.
SVF 1:3 blir 0,3333333 !!! SVF måste ju alltid bli större än siffran ett.
Den som sysslat lite med Smithdiagrammet förstår detta och vad BDZ och AOM menar.

73
Bengt SM6APQ
 
Jag skall förbättra mig Lasse, men för att jag skall ta till mig detta så behöver jag veta lite bättre skälva skälet till detta????

Särkskilt som andra hävdar att det skall skrivas med den önskade impedansen först 50 Ohm som 1 och den okända exvis 150 Ohm efter kvottecknet dvs 3.
Så 50 och till 150 skulle då blir 1:3
Varför skall man vända på steken?

Men jag föstår dig Lasse, och jag irriterar mig lika mycket på icke SI skrivsätt som är föråldrade.


de
Roy

Jag vet inte vilka/vem som hävdar att det skulle vara så, men impedansförhållandet är egentligen irrelevant i sammanhanget.

Som tidigare konstaterats anger SWR förhållandet mellan stående vågens U(eller I) max och min utefter en matarledning. Om det då inte är någon SWR på matarledningen blir förhållandet 1 (1:1) vilket då betyder att det inte finns någon spänningsvariation utmed matarledningen och därmed ingen stående våg.

Precis som APQ skriver, betyder det att förhållandet mellan Umax och Umin inte kan vara mindre än 1!

Hoppas att det var skäl nog! ;-)

73/Lasse
 
Last edited:
Varför överhuvudtaget ange SWR-kvoten som en kvot (ex 3:1) då? Att säga att SWR är 3 borde väl duga lika bra? Jag har slutat säga och skriva ":1" sedan länge.
 
Varför överhuvudtaget ange SWR-kvoten som en kvot (ex 3:1) då? Att säga att SWR är 3 borde väl duga lika bra? Jag har slutat säga och skriva ":1" sedan länge.
SWR betyder Standing Wave Ratio, dvs uttrycket i sig självt hänvisar till en kvot. Rent matematiskt sett kan man alltså inte hävda att SWR är 3. Formuleringen SWR-kvoten blir en ren tautologi.

Analogt med detta är det rent logiskt sett också tautologi att skriva CD-skiva. Det betyder egentligen Compact Disc-Disc. Men nu har CD-skiva blivit ett så etablerat uttryck i svenskan att det knappast går att backa. CD-n betyder i dagligt tal vanligtvis CD-spelaren och inte skivan, utom möjligtvis i formuleringar som "Ska jag sätta på en CD?".

/ Göstha
 
Nä det var ju slarvigt av mig att skriva "SWR-kvoten" förstås. På samma sätt som det är fel att säga att det finns tre alternativ osv.

Om jag tolkar SWR som SWR-cirkelns radie i Smithdiagrammet så känns det naturligt att uttrycka värdet som ett avstånd, ett belopp, även om det ju fortfarande hänvisar till en kvot.
 
Back
Top