Sydkoreanska nummerstationer i P1

SM5JAB

Well-Known Member
Lyssna på Sydkorea ser med oro på vad som pågår i Nordkorea - Studio Ett | Sveriges Radio

Från SR:
"Sydkorea ser med växande oro på vad som pågår i slutna grannen Nordkorea, efter den överraskande avrättningen av landets andreman. Det finns oro för instabilitet och att Nord plötsligt ska attackera, som det gjorde senast 2010. Ansvar för att Sydkoreas ledare ska få förvarning om instabilitet i Nord eller stundande anfall har underättelsetjänsten NIS. Vår korrespondent Nils Horner har träffat NIS tidigare vicechef Yeom Don-Jay."

Kortvågen används fortfarande!
 
Jag kommer ihåg att jag hört nummersändningar på tyska med en kvinnlig röst. Dock var modulationen inte fullt så distorderad som den koreanska.
Minns inte exakt när. Kan det ha varit under "kalla kriget"?
 
Eller ratta in 15632kHz varje söndag eller måndag klockan 15:40 (UTC). Kvinnoröst läser upp nummerserier på engelska. Sägs sändas från Polen.
 
Ca 26:35 in i denna filmen hör vi nummersändare.
https://www.youtube.com/watch?v=jDFBqR5cOuE
Filmen känns tyvärr inte helt inaktuell idag trots att den bör vara 25 år gammal vid det här laget.

Man får också se sprängningen av ett par radiomaster i filmen. En gammal MV-station?
 
Last edited:
Lustigt att Förebudet poppar upp hela tiden nu, jag tittade på den i Torsdags innan man började jaga ubåtar i Stockholms skärgård igen. Masterna som sprängdes tror jag var några andra (militär) master som sprängdes i övningssyfte.
 
Kul att se igen :)

Vad gäller masterna, så hade jag för mig att det var en gammal svensk MW-station som skrotades långt innan
det fiktiva sabotaget i filmen. Det stod ett par exakt likadana master strax norr om Sundsvall (i Sundsbruk) och
så vitt jag vet står dom förmodligen kvar då det (tidigare i alla fall) var alldeles för dyrt att ta ner dom.

Det har ju funnits ett antal gamla stationer i landet som måst plockats ned på det ena eller andra sättet :)
 
Masterna i Sundsvall var rörmaster och en av masterna stod kvar i kortare skick flera år eftersom Televerket Radio använde den.
 
Ok, ja nu var det ju 30 år sedan farsgubben SM3DIJ bodde där och jag dagligdax (nästan) såg masterna från huset. Då var dom två, men televerket använde då alltså en avsågad pinne under en tid.
Tack, intressant att höra !

Minns vagt nån annan plats i mellannorrland med sådana master, kan det ha varit i trakterna av Härnösand eller Örnsköldsvik ?
 
Last edited:
Själv har jag inte tillräckligt stark glöd för ämnet för att nörda ner mig, men ett tips till de som känner sig entusiastiska inför nummersändningar och andra utstrålningar med "otydligt syfte":
Det finns en blog med aktuella spaningsrapporter från hobbylyssnare: Blog • Priyom.org News Blog
 
SM3CWE Owe skrev om mellanvågssändarna i Sundsvall och jag publicerade texten på den dåvarande Distrikt 3 sidan bland mycket annat intressant. Allt detta försvann när SSA likriktade distriktssidorna. Eftersom det finns ett visst intresse här gjorde jag en tur i arkivet och här är en PDF av texten som kan laddas ner av den intresserade: View attachment Mellanvågssändaren i Sundsvall.pdf
 
Back
Top