Synka USB mot CW Icom IC-910H

SM6VKC

Well-Known Member
Jag hade tidigare en TS-2000 från Kenwood.
Där kunde man "synka" USB läget mot CW-läget så man direkt hamnade transceivt mot
CW signalen.
Dvs: Jag hör en station på CW när jag lyssnar på USB och vid omslag till CW stämmer
allt direkt och det är bara att ta nyckeln.

Vi talar om 2m , 70 cm och 23 cm.

Kan man få till det med IC-910H så det funkar på samma sätt?
I dag får jag ändra VFO:n för att komma så jag hamnar "rätt".

Tacksam för tips.
 
Peter kommer du ihåg hur man gjorde det på TS-2000? Jag resetade riggen som jag köpte av dig.
 
Function -> CW när du ligger i CW mode. Ska nu stå "CWR" i displayen.

Men det är väl i LSB läge det behövs?
 
Last edited:
Function -> CW när du ligger i CW mode. Ska nu stå "CWR" i displayen.

Men det är väl i LSB läge det behövs?

Det är USB läge som gäller.
Hittar varken "function" knapp eller "cw-reverse" på IC-910H.

/ Peter
 
Det är USB läge som gäller.
Hittar varken "function" knapp eller "cw-reverse" på IC-910H.

/ Peter

Var ett svar till TS-2000 frågan. Men den lösning du angav är den korrekta!

Är inte "USB" standard för CW i riggar? Det vill säga, i CW-läge lyssnar du ovanför bärvågen, det gör att CW-läget är kompatibelt med USB, men inte med LSB.
 
Last edited:
Men man måste förskjuta CW-bärvågen c:a 600 Hz upp för att den skall bli hörbar i en USB mottagare. Enklast gör man det som ett split.

de
FPD
 
Men man måste förskjuta CW-bärvågen c:a 600 Hz upp för att den skall bli hörbar i en USB mottagare. Enklast gör man det som ett split.

de
FPD

Insåg det efter jag skrivit inlägget. Det är det som korrigeras i TS-2000 när man ställer in den på det sätt som VKC påpekade.

Finns väl motsvarande på ICOM riggarna antar jag?
 
Vet inte vad som är rätt eller fel. Men troligen kanske cluster frekvenser blir lite lättare att hitta nu då jag märkt att många av dom inte riktigt stämmer. Det funkade så som jag har saknat. Vilket var huvudsaken för min del.
Yaesu riggar har jag för mig ökar 0,7 när man skiftar mellan ssb och cw i displayen.
 
Det är en trevlig rigg, har själv en TS-2000X. Snacka om allbandare och allmode:)

CWR läget som jag refererade till byter bara sidband i fall man har störningar, det har ingen frekvenskorrektion för SSB.
 
Vid CW-R är fortfarande den utsända CW:en, dvs bärvågen vid Morse exakt den som står i displayen.
CW-R byter sidband på CW-mottgaren, dvs VFO ger tonändring åt andra hållet.
RTTY-R samma sak inverterar skiftet. Men CW:en vid RTTY är fortfarande den frekvens som displayen visar.

Därför vet man vad som skall ställas in om man kan detta med sidband etc.

En del ICOM:riggar ha något automatisk för denna funktion, men vanligen är det enklare att göra split då har man full koll och vet vad man gör.
Något som jag tycker man bör träna på att kunna.

Olika fabrikat och modeller har genom tiderna labbat med att ändra de här sakerna, och det kan bli svårt. Det fanns riggar som sände Morse med sidetonen på LSB eller USB sändaren och då hamnade bärvågen 600 Hz från displayens sidbandsfrekvens. Krångligt....

de
FPD
 
Lite "of topic" men hur upplever ni att IC-910an står sig mot TS-2000 just på 2/70 ?
Tänker på känslighet, selektivitet, allmänna intryck osv,
Man hör både det ena och andra men mest från folk som lustigt nog aldrig har kört med några sådana.
 
Lite "of topic" men hur upplever ni att IC-910an står sig mot TS-2000 just på 2/70 ?
Tänker på känslighet, selektivitet, allmänna intryck osv,
Man hör både det ena och andra men mest från folk som lustigt nog aldrig har kört med några sådana.

Jag upplever IC-910H som en bättre rigg om man ska köra 2, 70 och 23.
Inbillar mig att multibands riggar ofta blir en kompromiss...?

Mycket nöjd med min IC-910H, jag använde TS-2000 enbart på dom kortare våglängderna
och där uppfattar jag IC-910H som bättre i alla egenskaper.

Sen att jag gillar ICOM är en annan sak...

TS-2000 tyckte jag var en mycket bra "allbandare" på alla sätt.
HAr kört båda riggarna på samma uppsättning av antenner och mastpreamps.

Likväl som IC-706Mk2G (oxo "multi bandare" ) inte var lika bra på de frekvenser jag använder IC-910H till.

ps. Christer, du fick det att funka på din (fd.min) TS-2000 ?
Det står faktiskt i manualen hur man gör, trodde jag hittat det på någon
Kenwood sida på nätet ... (Hi hi)


/ Peter
 
Last edited:
Vid CW-R är fortfarande den utsända CW:en, dvs bärvågen vid Morse exakt den som står i displayen.
CW-R byter sidband på CW-mottgaren, dvs VFO ger tonändring åt andra hållet.
RTTY-R samma sak inverterar skiftet. Men CW:en vid RTTY är fortfarande den frekvens som displayen visar.

Därför vet man vad som skall ställas in om man kan detta med sidband etc.

En del ICOM:riggar ha något automatisk för denna funktion, men vanligen är det enklare att göra split då har man full koll och vet vad man gör.
Något som jag tycker man bör träna på att kunna.

Olika fabrikat och modeller har genom tiderna labbat med att ändra de här sakerna, och det kan bli svårt. Det fanns riggar som sände Morse med sidetonen på LSB eller USB sändaren och då hamnade bärvågen 600 Hz från displayens sidbandsfrekvens. Krångligt....

de
FPD

Tack för tipset Roy.."Tänkte inte på det..."

/ Peter -vkc
 
Lite "of topic" men hur upplever ni att IC-910an står sig mot TS-2000 just på 2/70 ?
Tänker på känslighet, selektivitet, allmänna intryck osv,
Man hör både det ena och andra men mest från folk som lustigt nog aldrig har kört med några sådana.

Har ingen erfarenhet IC-910 men TS-2000 är ok när det gäller selektivitet även på 2 och 70. Den är däremot lite lomhörd om du vill köra på lågadelen, men kör du seriöst har du förmodligen ändå en preamp i masten. För lokal QSO är den känslig nog.

Har man en X modell så är det på 23 lite spurrar och även där är den lite okänslig i mottagaren.
 
Back
Top