Synpunkter gällande åldrad amatörradio, eller från äldre begagnat köp!

SM0HXO - Sven

Well-Known Member
När man läser om diverse fel gällande amatörradioapparater, Rx/Tx, med en uppfattning av olika fel, dess komplexitet gällande äldre och kanske inte heller allt för åldrad radio, så kanske det är bättre att köpa nytt istället för att hamna i ett reparationsträsk. Ok- har man tid och kunskap så kan det bli en utmaning, ifall inte så köp nytt..

/Sven.
 
Jag har efter "nystart" i hobbyn helt gått in för att köpa begagnat och "billigt". IC-720, Kenwood TS-430S och liknande. Vissa "fel" har uppenbarat sig, men efter lite goda råd här kombinerat med egen erfarenhet av gammelelektronik, har grejerna kommit till liv efter mycket enkla ingrepp, i stil med rengöring av potar och omkopplare och annat i samma stil. Det är knappast ett "träsk", men om man har otur finns ju bakomliggande problem som är mer svårhanterliga.

Vissa underligheter har dessutom kunnat kopplas till dåliga kontakter i kraftmatningen. När det handlar om låga spänningar (12 V) och högre effekter, så kommer minsta övergångsmotsånd att skapa egendomliga fenomen. De gängse kontakterna på gamla ICOM och annat, är inte av bästa konstruktion enligt min mening.
 
Det som kan tyckas vara lite tråkigt med typ "halvgamla" rigar är när det inte finns reservdelar att få tag på. Annars är det väl inget problem att hålla liv i dom kan jag tro (jag raljerar lite nu för inte har jag tid att ens försöka laga en gammal rig själv).
 
Sen är det ju ofta som så att den gamle trotjänaren som servas.. - inte är husguden man på ngt sätt kör huvudsakligen med.
Det är ist en av alla gammelradios på hyllan man som ren terapi håller på med. Går det inte vägen plockas några delar o resten slängs bara…
Från hyllan plockas då en annan trasig gammelradio ner osv.
 
Det är ju naturligtvis stort att med ambition ge sig på ett objekt som kräver åtgärd. Men om komponenter av undermålig karaktär, försåtlig montering eller annat krävande problem som nästan gör det omöjligt att åtgärda, så är det ju inte enkelt för den oinvigde i elektronikservice. Och köpa loppisobjekt eller annonsobjekt kan ju medföra en obehaglig upplevelse för novisen..

/Sven.
 
Ett av de största problemen med att få tag på en begagnad äldre amatörradio kan var att den är modifierad och söndertrimmad, och ofta sönderlagad. Jag ser än idag fall som dessa. Modifieringar som misslyckas, en massa extra grejer monterade med sladdar hit och dit, och ingen dokumentation. Söndertrimmad, ja ibland kan man få för sig att radion måste trimmas, dvs man skall skruva på trimkärnor och trimpottar. Dessa spricker lätt om man använder fel verktyg. Varvid återsällning kan bli mycket svårt. Sönderlagad, ja ofta ger man sig på att laga, eller byta saker som kanske inte riktigt har med möjligt fel att göra. I värsta fall försöker man laga saker som egentligen inte är ett fel, utan missförstånd av hur radion skall fungera. Dvs man har inte studerat handboken.
Jag har en radio här nu, en IC-272, allt verkar funka utom VOX. enligt handboken skall VOX inte gå i FM. Men någon har försökt att "laga" VOX man tror det är fel på VOX, men då den inte gick i FM, massor av saker är ändrade och det ser nära nog omöjligt ut att försöka få ordning på detta.
Varför säljs då apparater som är söndetrimmade, sönderlagade och söndermodifierade?
en bra fråga, men man vill väl helt enkelt blio av med skiten. Och den funkade ju för tio år sen......

Reservdelar, ja äldre grejer är ju byggda av standarddelar som trådmonterade komponenter. Någon nämnde IC-720. Ålderskrämpor som glapp, potar, och kontakter ja. Men man behöver inte jaga nya sluttransistorer för det.
Mycket av att ge sig på åldre grejer är ju läropengar, en 720 för några tusen är ett billigt sött att komma igång, och ännu billigare sätt att lära sig mycket.
Elektrolyter har nämnts. Apparater är ju fullproppade av dessa.
Men enligt mina erfarenhete sällsynt med fel på dem. IC-290 kunde ha några lytar som läcker på skankortet, läckaget kan fräta av folier.
Under packet tiden kunde LF stegets utgångskonding gå sönder. Dvs 470 uF ut till högtalaren. Man kan fundera på varför? Kanske för att riggarna då stod med hög LF gain, hög nivå av brus gick till Packetmodemet och lyten ´kunde tydligen bli "utsliten".
Annars är det extremt sällsynt med elektrolytfel, åtminstone på ICOM som jag erfarit.

Det finns dock fler kvaltetsnivåer av sådana komponeter.

Visst är det kul och en personlig lyckokänsla att få liv i en gammal radio. Så jobba på men tänk lite först.
Det är ju inte bara att få max antal radiontakter som hobbyn är till för. Att kömpa sig till en fungernade gammalrdio och sen få en kontakt är upplyftanade.

SM4FPD
 
Visst är det kul och en personlig lyckokänsla att få liv i en gammal radio.
... och...
Att kämpa sig till en fungerande gammalradio och sen få en kontakt är upplyftande.
Kloka ord med mycket kunskap bakom...
Att förstå hur det historiska perspektivet utvecklats ger en grund för att möta framtidens möjligheter, detta oavsett om det är fordon, husbyggande, fiskerullar, eller till och med så konstiga saker som radiosändare / mottagare... :cool:
 
Ja det finns folk som lagar upp gamla bilar, andra renoverar gamla mopeder, att det finns folk som lagar fiskerullar var nytt....
Men väldigt få renoverar och lagar upp elektronik, några få gör det med amatörradiogrejer, men väldigt få försöker laga upp eller renovera TV, Datorer, mobiler, diskmaskiner, Video spelare, Stereo HiFi grejer ....
Men även de sakerna laga sönder, man ser rätt många gamla bilar som sår med påbörjad reparation, år efter år...
Så det är nog rätt lika vad man än försöker få liv i...
Men man få ta de "sen" när man får tid, verkar vara en del i saken. Det där sen när jag får tid är en rätt stor faktor.
Sen behöver man ju en massa instrument, helst dyra och noggranna, då bör det mesta laga sig själv....

Men ofta är det ju bara "nån konding" som gått sönder.
Problemet är att det finns 500 st i en radio, att veta vilken är ett rätt stort jobb.
En annan inkörsport till problemet är nog ett bättre val.
Men det finns många jätteduktiga radioamatörer, eller tekniskt intresserade som är jätteduktiga.

Numera är det nog ändå köp nytt som gäller. Så kanske vi som varit med en tid är en sista generation.

Idag skall jag försöka laga systemet på bilen, som får halvljusen att svänga, det har slutat svänga när jag svänger med ratten, och skapar ett larm med konstiga symboler.
Vi får se om man kan bli lycklig..


SM4FPD
 
Back
Top