Synpunkter på ramantenn?

SM5DFF

Well-Known Member
Idag har jag gjort en (något provisorisk) ramantenn för 160 m och 80 m, en slinga av 75-ohmskoax. Efter lyssning ikväll på 80 m finner jag att signalstyrkan är 12 dB svagare än med dipolen men signal/brusförhållandet förefaller vara detsamma. Grannarna kanske inte har tv:n påslagen...
Se gärna min webbsida och kommentera min metod för anslutning till matarledningen, har jag tänkt rätt? Har höjden över marken betydelse? Har någon egna erfarenheter att bidra med?
ramantenn

Lennart
 
Magnetiska loopen brukar ju fungera som filter...

Jag har samma problem Lennart, jag provade med en magnetisk loop, men jag hade obetydligt mindre brus......har du testat en dylik själv?

73 de Bjarne

PS.ESV ska vid tillfälle komma på besök och göra en mätning för att se huruvida det är ventilationsutrustnigen i fastigheten som stör.DS
 
Synpunkter på ramantenn

Hej Lennart och Bjarne,

Det här är en rätt gammal tråd, men jag hoppas att ni hittar denna kommentar nu när jag gör lite come-back efter en tids frånvaro från radion. Bättre sent än aldrig.

Jag använder en s k skärmad loop för 160 meter och har provat sådana både för 80 och 160 m i olika sammanhang, jfr min artikel i QTC 4/10 på sidan 21; ingen byggnadsbeskrivning, som synes, utan en mer allmän betraktelse. Obs även HJZ:s intressanta kommentar efter min artikel!

Enligt min erfarenhet är det helt onödigt att lägga ned arbete på att anpassa matarledningen till antennen. Jag har aldrig hört talas om att någon ansträngt sig att göra det; det handlar ju om en mottagningsantenn. Man stämmer helt enkelt av loopen till resonans - till det hörs bäst - m h a en ansluten mottagare och öronen - det brukar räcka!

Det är möjligt att man med mer vetenskapliga metoder skulle kunna åstadkomma en mätbar - men knappast märkbar - förbättring, det här handlar ju om de lägsta banden, inte UHF.

En annan fråga ni diskuterar är det här med höjden över marken. Den har ingen som helst betydelse. Min egen loop sitter på en rotor, som står direkt ovanpå en parasollfot på marken, själva antennen börjar alltså ungefär en halvmeter över marken. Och något sådant brukar vara den vanliga monteringen.

Den första gången jag hörde W6 långa vägen på 80 m från detta QTH i Tyresö, lyssnade jag i en testloop av detta slag, och bara för att prova den hade jag hängt den på en spik på väggen i källaren i villan där jag har shacket. Ingen preamp. Tur? Ja, kanske det, men ändå en antydan om att monteringen inte är överdrivet kritisk.

73,
Rolf
SM5MX
 
Last edited:
Elektriskt "små" mottagarantenner, som avstämda loopar är, har riktigt bra egenskaper så länge de har någorlunda små förluster. Den klassiska "Rävsaxen" är ett gott exempel.

Den riktverkan som de har i både när- och fjärrfält går också att använda för att undertrycka
lokala störkällor, även den en ganska trevlig egenskap.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Back
Top