T-R switch

SM5NFT

Well-Known Member
Varför ser man så sällan att rör används som T-R switch i slutsteg? Försämras mottagningen för mycket, eller...? Tycker det verkar vara en toppen-lösning för snabb QSK.

Som exempelvis i PA0FRI's slutsteg:

400qsk.jpg
 
På den tiden när jag var pigg på att bygga grejor själv (100 år sen) testade jag faktiskt en T/R-switch på min hembyggda sändare.
Jag upplevde att bruset ökade markant i mottagaren. Jag misstänker att det var tomgångsbrus från slutröret, dessutom kunde jag inte lyssna på andra band än det sändarens antennkrets stod på.
Det var en mycket enkel konstruktion med en triod som switch.
Nu finns det säkert bättre idéer om hur det skall konstrueras.
Jag bara skriver det som jag har upplevt. :rolleyes:

/ Ingvar
 
Det var nog ganska vanligt förr. Jag använde också en triod och tog ut signalen på katoden. Enda nackdelen jag upplevde var, som Ingvar säger, att det bara gick att lyssna där slutsteget var avstämt. Men det kan ju i och för sig vara bra ibland att ha en preselektor framför mottagaren.
 
Jo det är små relän.
IC-735 har relä för att skifta antennen från RX till TX. 8x7x10 mm litet.
Ibland finns ett annat relä för manöver av PA, ej att förväxla då med TR relät.
IC-765 som kom 1989 hade en jätte PIN diod för sändareffekten. den har genom tiderna hållit bra, men är lite mer komplicerad, kräver mer kontrollerad BIAS, och ömtålig än ett litet relä.
Redan på IC-701 tiden fanns PIN didoer för effekten liksom i IC-751 all.
Jag vet att MFJ hade en separat TR omkopplare med 1 kWatts PIN dioder. Några sådana såldes i SM och verkar ha överlevt.

Idag verkar det vara svårt att få fram PIN dioder, kanske ingen finner lönsamhet i att tillverka sådana?
Vacumrelän verkar vara det optimala och mest stenålder, om effekten är hög, men funkar.

Det är ju så att relän har snabbheten som krävs, men låter, vilket då kan vara nackdelen.

Det är mänskligt att tycka att mekanik slits ut, och att man kör så mycket Morse att det borde göra slut på relät snart.
Morse är stort, men inte så stort att någon kan nyckla slut på ett relä.
I verkligheten har jag i alla fall aldrig behövt byta ett mekaniskt utslitet relä.
Däremot kan oxid i områden med hög svavelhalt, eller tobaksrök i luften vara en risk.
Det finns väldigt många moderna relän som är bra, för QRO däremot finns nog bara vacumrelän som alternativ..

Små PIN dioder fanns förr i riggarnas diodomkopplade bandpassfilter, och sitter då oftast i de lägsta bandens BPF. relän gäller i de största riggarna även vid RX.

Full QSK verkar dock vara lite mer sällsynt att man kör, och kanske minskar? eller?? Något för mycket duktiga telegrafister, gamla proffstelegrafister kanske?

Gott Nytt År på er alla!

de
ÄssÄmFyraFotPeDahl
 
Full QSK verkar dock vara lite mer sällsynt att man kör, och kanske minskar? eller?? Något för mycket duktiga telegrafister, gamla proffstelegrafister kanske?

Jag har alltid tyckt att full QSK är att föredra - ända sedan jag provade det första gången. Att det minskar kanske beror på klumpiga implementationer som väsnas? Jag tycker det är till stor nytta att höra om det är nån som sänder på den egna frekvensen så man själv kan bryta om det behövs. Om man bara kom överens om det skulle man som motstation kunna lägga ut bärvåg under den andres sändning som tecken på att han ska repetera det sist sända, man kan ju missa saker pga QSB eller QRM eller nåt. Men att göra full QSK med hjälp av ett smattrande relä har jag svårt att stå ut med i alla fall om det låter mycket i lådan.

/Micke
 
Intressant med diskussionen om QSK, jag kör alltid QSK själv men har aldrig hört någon använda sig av möjligheten att säga "R" efter att jag sagt min namn första gången, även om motstationen bekräftat att han kör QSK. Däremot har jag hört andra som tillfälligt slutar sända om det dyker upp en bärvåg eller ett pip på samma frekvens....

En mentor för mig (SM7ABO/SK) vars kortvågsrigg jag nu har, var nog en av de riktigt få som kunde konsten att köra "duplex" på CW med hjälp av QSK.

/Bjarne
 
QSK är vanebildande...
Men det krävs ganska drivna operatörer för att utnyttja det tillfullo.
Bäst fungerar QSK när man kör tvåfrekvenstrafik, men detta är inte alltid lätt eller praktiskt
att ordna.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Jag har för avsikt att ha en extra rx, en Kenwood R-5000 och använda samma antenn som jag har kopplad till min K2:a
Sökte på nätet och fann följande lösning Boat Anchor QSK.

Min tanke är att jag kopplar R-5000 till switchens antennuttag och RX uttaget till K2:ans antennuttag, slipper jag slamrande relän och möjlig QSK.
Måste ju koppla samman RX-uttaget på switchenoch K2:ans antennuttag till antennen genom en t-koppling.
Styr det genom keyer ingången på switchen från key out på K2:an som också styr muting på R-5000
 
Last edited:
Jag tycker de flesta Morse radiokontakter genomförs på två frekvenser.
Även om avståndet är litet, 100 - 500 Hz är ju ändå semiduplex.
Men för litet för att isolera mottagaren.

Vad jag menade med mitt föregående inlägg var att antalet proffstelegrafister minskar, det yrket finns ju inte mera. Med dessa tror jag att de verkligt drivna telergafistena minskar i antal.
Men den största respekt för de som inte är proffs från grunden och ändå kör snyggt snabbt och duplex.

De
SM4FPD
 
Jag tycker de flesta Morse radiokontakter genomförs på två frekvenser.
Även om avståndet är litet, 100 - 500 Hz är ju ändå semiduplex.
Men för litet för att isolera mottagaren.
SM4FPD

Kan du utveckla det lite? Att man inte ligger exakt på frekvensen är ju en sak.
Att "isolera mottagaren" är ju en annan. Är det jag som fattar trögt? :eek:

/ Ingvar
 
Nja jag kanske var lite ironisk.
Karl Arne pratade om full duplex, men för att köra det på HF behövs flera hundra kHz duplexavstånd och två antenner. Men med 100 Hz duplexavstånd skulle nog TX behöva sitta i första skipzonen, inte omöjligt med fjärrstyrd radio dock.
De
Roy SM4FPD
 
Back
Top