Ta bort skyddslack från koppartråd

SA7ANJ

Active Member
Hur tar man enklast bort skyddslack på en kort sträcka en bit in på koppartråd med diametern 1 mm för att löda fast en ledare? Jag lyckas inte hitta rätt med Google-sökning :) .

/Anders SA7ANJ
 
Värma med lödpennan fungerar, Men kanske inte om tråden är lindad på en spole eller liknande.

Skrapa med skalpell fungerar det också, lättare att styra vart man vill ha bort lacken.
 
Etanol är bra. Man tänder på en skvätt i en metallkapsyl, glödgar tråden med lack i lågan och doppar sedan direkt ner den i etanolen. Det ger en oxidfri koppar även för lack som inte är "lödbar", och alltså tål den temperatur lödkolven har. Det var längesen jag använde metoden, den är bäst på riktigt tunna trådar där mekaniska metoder tar bort för mycket och riskerar skada koppatråden. För grövre trådar funkar mekaniska metoder enligt ovan bra.
/Jan
 
Etanol är bra. Man tänder på en skvätt i en metallkapsyl, glödgar tråden med lack i lågan och doppar sedan direkt ner den i etanolen. Det ger en oxidfri koppar även för lack som inte är "lödbar", och alltså tål den temperatur lödkolven har. Det var längesen jag använde metoden, den är bäst på riktigt tunna trådar där mekaniska metoder tar bort för mycket och riskerar skada koppatråden. För grövre trådar funkar mekaniska metoder enligt ovan bra.
/Jan
Alkoholmissbruk!
 
Det finns ett verktyg som fungerar som en lackskrapa som man klämmer om den lackade tråden och drar upprepade gånger.
Har tidigare hittat en sådan på nätet men kan inte finna den nu.
Det finns även en liten "svarv" som ser ut som en Dremel som man håller i handen.
Käften är gjord så att när vartalet ökas så klämmer den om koppartråden.
Detta verktyg fungerar bäst på tjockare dimensioner.
 
Back
Top