Ta emot bilder från NOOA sateliterna?

SA7BUJ

Well-Known Member
Jag har byggt mig en crossdipole antenn för 137Mhz.
Med den har jag tagit emot bilder med hjälp av ett program som heter WXtoImg.
Som mottagare har jag använt en ic 706mk2g. Det har funkat sådär, bilderna blir inte speciellt bra I FM läget, kör jag I WFM läget så blir känsligheten värdelös.
Sateliterna sänder såvitt jag förstår med en bandbredd på ca 50 Khz och det är väl det som är problemet. Icomen I FM läget har en bandbredd som är för liten och I WFM är den på tok för stor. Vad jag kan se på schemat så är det två keramiska filter som begränsar bandbredden I WFM läget så dom skulle man ju eventuellt kunna byta. Kan man byta rakt av mot kristallfilter eller måste man göra anpassningar.
Är det någon som har haft ett liknande problem ?
Eller kanske man skulle bygga en enkel mottagare för endast detta ändamål.
Hur har ni gjort?
 
Jag vet inte vilka filter som sitter i en 706 men normalt kan man inte byta keramiska mot kristall-filter. Det brukar skilja mycket i impedans.

Enl info som jag har sedan tidigare så är 40kHz BW optimalt för WEfax.

/Micke
 
metric,
Har du provat att ta emot väderbilder med en SDR-mottagare?
Fördelen med SDR är att man kan ställa in lämplig mf-bandbredd.

/Micke
 
jag tänkte just på det, en Funcube SDR måste vara utmärkt för ändamålet, är känsligheten god nog i en Funcube?
 
jag tänkte just på det, en Funcube SDR måste vara utmärkt för ändamålet, är känsligheten god nog i en Funcube?

Vet inte vad Funcube presterar men en "vanlig" vhf-mottagare räcker ju gott om jag förstått det hela rätt.
Sen behövs ju som vanligt en riktig antenn.

Själv har jag en PMSDR och till den behövs en downconverter.
Tänkte mig en simpel lösning med SA612, det borde funka.

/Micke
 
Jag har en rx ensemble II, så isåfall behövs en converter.
Kul då har man en grej till man måste bygga.
Någon som vet om det finns program som avkodar direkt till bilder eller måste man köra ut och in via ljudkortet (känns onödigt).
 
Back
Top