Ta med en HF radio till Ryssland

SA3CDP

New Member
Finns det någon som har erfarenhet att ta med en HF radio till Ryssland.

Jag kommer att åka till Ryssland St. Petersburg över Nyår och tänkte även ta med en 80 meters transceiver.
Jag undrar om det finns någon som har gjort detta, och vad skall jag tänka på. Tex. Vilka dokument som behövs, skall jag gå på rött eller grönt i tullen eller bör jag lämna radion hemma. Etc….

Uffe.
 
Finns det någon som har erfarenhet att ta med en HF radio till Ryssland.

Jag kommer att åka till Ryssland St. Petersburg över Nyår och tänkte även ta med en 80 meters transceiver.
Jag undrar om det finns någon som har gjort detta, och vad skall jag tänka på. Tex. Vilka dokument som behövs, skall jag gå på rött eller grönt i tullen eller bör jag lämna radion hemma. Etc….

Uffe.

Hej!

Inga problem att ta med radion till Ryssland formellt sett. Ryssland är numera med i CEPT och man behöver inget annat än en kopia på sitt tillstånd i Sverige. Det finns ett ental dokument som kan vara bra att ha i bakfickan, som visar ett par beslut inom ryska kommunikationsministeriet som ligger till grund för CEPT-överenskommelsen.

Skicka mig ett mejl (see ssa.se eller qrz.com), så kan jag skicka dig de dokumenten. De ska inte behövas, men då tullare inte alltid (eller snarare aldrig) är uppdaterade på CEPT... kan det vara bra att ha som säkerhet.

Lycka till i Ryssland och vi kanske hörs på banden!

Glömt inte att den signal som ska användas är RA/SA3CDP (alltså utan distriktssiffra).

För att inte krångla till det brukar jag alltid gå på grönt i tullen... även då jag hade en FT 1000D (30-kilosvarianten) :) Ryska björnar ska inte väckas då de sover...

73 de RM2D (ex RA/SM6LRR, R3/SM6LRR), Mats
 
Last edited:
Hej!

Inga problem att ta med radion till Ryssland formellt sett. Ryssland är numera med i CEPT och man behöver inget annat än en kopia på sitt tillstånd i Sverige. Det finns ett ental dokument som kan vara bra att ha i bakfickan, som visar ett par beslut inom ryska kommunikationsministeriet som ligger till grund för CEPT-överenskommelsen.

Skicka mig ett mejl (see ssa.se eller qrz.com), så kan jag skicka dig de dokumenten. De ska inte behövas, men då tullare inte alltid (eller snarare aldrig) är uppdaterade på CEPT... kan det vara bra att ha som säkerhet.

Lycka till i Ryssland och vi kanske hörs på banden!

Glömt inte att den signal som ska användas är RA/SA3CDP (alltså utan distriktssiffra).

För att inte krångla till det brukar jag alltid gå på grönt i tullen... även då jag hade en FT 1000D (30-kilosvarianten) :) Ryska björnar ska inte väckas då de sover...

73 de RM2D (ex RA/SM6LRR, R3/SM6LRR), Mats



Tack för hjälpen! :)

73 DE Uffe. :)
 
Back
Top