Ta med radion till Indien

Hej! Inte som radioamatör, men väl som DX:nde kortvågslyssnare för 14 år sedan, där ju givetvis mellanvågen fick sig ordentliga genomlyssningar nattetid, vilket var en megaupplevelse...!!!
Ska du vara länge i Indien?

Får som för mig att det kan bli en lång väntan på klartecken från telemyndigheterna,
den Indiska administration är ju känd för att ta lång tid på sig, så skicka in papperna i GOD TID
innan ev. avresa! 73 YOR
 
Hej!
Det blir bara 14 dagar, någon gång efter vår sportlovsvecka. Vi ska besöka en skola med en del av våra elever ifrån Fyrisskolan, Uppsala. (El-programmet) Det har varit folk nere tidigare.
Tänkte att det skulle vara en upplevelse att få köra några QSO.
Men får nog hålla med dig att det kan nog ta lång tid. Jag ska försöka att bearbeta dom på en gång.


// dnd

http://www.fyrisskolan.uppsala.se/internationellt/
 
Ta med radion till Indien MEN!!!

Tidigare inlägg varnade för lång handläggningstid, detta är ett understatement!!!

Dessutom bör du tänka på följande små tips...

Om du avser att åka till eller via Pakistan, Glöm radion hemma <PUNKT!>
Dessutom, se till att du har två pass, ett som stämplas i Pakistan och ett för Indien.

Att ha en Pakistansk stämpel i passet vide den indiska gränsen är ett hett tips för att få en kroppsvisitation... Om du dessutom har en transceiver och antenn med dig....... jisses anåda!

Om du inte åker till Pakistan utan direkt till Indien så gäller det samma om du åker till Pakistan,
dessutom vill du inte åka till Pakistan <GRATISTIPS> Vill du höra några erfarenheter så mail mig
direkt då det kan tolkas som rasism och förtal att dra det i detta forum.

Indier (och Pakistanier ) är oftast trevliga människor, dock inte om dom blandas...

I indien är amatörradion som oftast i utvecklingsländerna en hobby för de rika. Det är viktigt att
tänka på och dessutom är det ett alldeles utmärkt sätt att få femtielva inbjudningar till diverse
cocktail partyn och dylika tillställningar. Tag med åtminstone en bra skjorta plus slips.
Det är ofta den västvänliga överklassen som håller på med amatörradio, helt enkelt för att de har råd
att köpa dyra Japanska stationer. Detta är likadant i Pakistan.

Ute på landsbygden behöver du ta det lite varligt med att visa radion. Om den lokala polisen
fattar intresse kan det ta oerhört lång tida att få respons från telemyndigheten i Indien till den lokala polisen att allt är riktigt och lagligt. Desstom kan den i vissa provinser bli en anledning till rån. Den
lokala polisen är alltid helt enväldig och förök att vara översvallande vänlig istället för att tjura.

Det är en intressant upplevelse att kunna köra på alla frekvenser utan några som helst lokala
störningar om du är på landsbygden...

För övrigt så måste jag poängtera om igen att vara ute i god god god tid med tillstånden.
Se dessutom till att ordentligt få inskrivet i passet att du har en GODKÄND radiostation med dig och att alla nummer stämmer.

Ha det så kul i Indien och glöm inte nagelsaxen och magsjuke tabletterna!


Cheers


Dan / M0DFI
 
Back
Top