Ta med rigg från USA?

SA6BNV

Well-Known Member
Hej,

Är det någon som vet om det är OK att föra in en radio till Sverige om man köper den under en resa i USA? Måste man ha något speciellt tillstånd?

Mvh,
// Åke
 
Oj... Sånt här brukar resultera i långa diskussioner.
Om du köper den ny måste du betala moms när du för in den i Sverige. Tror jag.
Låt mig gissa att det snart följer ett inlägg om CE-märkning...

73,
Jonas/SM5PHU
 
Last edited:
Detta skrevs 2009-11-11
Det är ingen missuppfattning från tullens sida. Transceivrar är, faktiskt i likhet med många andra produkter, befriade från tull. Det kan man se om man tittar i Tullverkets söksystem Taric.

73!
Jonas/SM5PHU
 
Jag vet faktiskt inte om själva innehavet av radiosändare (som jag antar att du syftar på) generellt sett är tillståndspliktigt.

Om det handlar om amatörradioprylar behöver du så klart ett amatörradiocertifikat för att få använda dem.

Men det var kanske inte heller riktigt svar på frågan...

73,
Jonas/SM5PHU
 
Du behöver inte betala tull men 25% moms på inköpspriset.
Tullverket bryr sig inte om hur du ska använda radion, den biten är PTS avdelning.
CE märkningen behövs inte om du importerar för eget bruk.
Det finns i flera trådar här på forumet sedan tidigare.
 
Innehav av radiosändare är inte längre tillståndspliktigt.

Den som använder sändare för amatörradiotrafik skall ha ett amatörradiocertifikat.

Amatörradiocertifikat medger användning av sändare för amatörradiotrafik utan särskilt tillstånd. Detta eftersom PTS infört undantag från tillståndsplikt för amatörradiotrafik.

De gamla tillstånden som Televerket, Telestyrelse eller PTS utfärdat gäller utan slutdatum.

Certifikat är ett kunskapsbevis och kan inte återkallas.

PTS har upphört att utfärda certifikat och tillstånd för amatörradiotrafik.

De s k Amatörradiocertifikat/Tillstånd som SSA numera delar ut gäller utan slutdatum.

/Bengt
 
Svar på frågan är JA, det kan du göra, packa ner den i bagaget och se glad ut. Jag tar alltid med mig radio hem på mina resor. En gång en hel repeater ICOM IC-FR3000. aldrig några problem.
 
Tack för all input.
Det slutade med att jag köpte en IC-718 på Ham Radio Outlet i Oakland.
Det var inga problem. Vid samtliga säkerhetskontroller på flygplatserna verkade de vana vid detta och hade färdiga rutiner för att kolla radion. De kopplade dock inte upp den och genomförde något QSO ;)
// Åke
 
Back
Top