TACK för svar på "Vertikalantenn på HF"

sluggo

Well-Known Member
Hej på er.
Mycket intressant att få läsa alla dessa inlägg om antenner.
Mycket glad för att alla har förstått att jag menade "låg strålningsvinkel" och inte hög som jag skrev i min förfrågan.

Att detta med min enkla fråga skulle leda till så många bra svar är jag mycket tacksam och glad över.

Att min 19.5 + 19.5m dipol med "stege" fungerar mycket bra, det har jag märkt. Har nu höjt upp den i björkarna så den ligger på ca 15m över mark.

Det är som ni skriver ingen bra DX antenn. Tyvärr måste jag "ladda" med 500W ut för att komma en bit.
Var ganska mallig när jag en morgon i "början av HF kariären" körde Alaska på den på 20m med 5/9 på båda håll. Trots detta skrek alla i munnen på varandra. Jag drog mitt call tydligt 5ggr och väntade....Han svarade MIG!!! :) Gissa om jag som gammal 58åring blev som en ung grabb som just fått sin nya moped.

Kört mycket sedan på den antennen. Bra antenn, men bruset ganska högt och omöjligt som ni skriver att skärma av sig från övriga stationer.

Har nu oxo fått upp en MACO SY-33 (10,15 o 20m) på 12m över mark.
Klar skillnad!!

Är mycket förtjust i just detta med antenner, precis som med högtalare, det är här ALLT kommer ut (tyvärr skit ibland) beroende på vad man matar in.

Detta med verkningsgrad......Givetvis signal-brusförhållandet (på antenner)

Funderar på en sak (innan jag fått lov att sätta upp en mast i trädgården för min sambo med en släde som finns till ett fabrikat av aluminiumantenner) Vill upp till 18m över mark + 3m rör.
Jag har skogen ca 50m bakom huset och trycker ut effekten ungefär i mitthöjd på denna skog (har en känsla av att jag behöver komma upp i trädkronornas topp) tror inte att skogen bromsar effekten så värst mycket på HF men att den påverkar min strålningslob???

Om jag ställer upp multibeamen några grader i nosen, kan det vara vettigt?

Har samtidigt fått för mig att köra DX på 80m. Har skrivit till SM6CTQ om den antennen han har med på SSA´s CD skiva. Hoppas på framgång här.

Som sagt, STORT TACK för de kunskaper jag inhämtat från er som hållit på med och är bra på detta.
73 de Erland SM6KTC
 
Erland,

Du bör nog inte vinkla din beam uppåt, detta gör att du får högre strålningsvinklar på din beam vilket ävem medför att du kör mindre dx. Visst påverkar skogen hur din radierade effekt går vidare, men oftast är detta förvånansvärt lite, men det kan bero på. Om skogen är proppfull med lövträd kan dessa dämpa "suga åt sig hf" speciellt på våren då träden savar, är det blandskog eller gran/tallskog behöver du nog inte oroa dig.

Men somsagt, det är ju alltid bättre att komma över trädkronorna om man kan ;-)

Lycka till att köra DX, det är en av de roligaste sakerna i hobbyn!

73 Teemu SM0WKA
 
Back
Top