TAClog 2.02

sm6vtz

Stickproppsamatör!
Hej!

Försöker hjälpa en vän med TAClog 2.02.
Då jag själv ej kan köra TAClog på min PC och då jag ännu inte har besökt min vän frågar jag här.

Problemet är att man ej kan skriva in året 2020 vid nytt test.
Det fungerar att skriva 20191231, men sen det blev nytt år och 2020 går det ej längre.
Fler som använder TAClog 2.02 och som har stött på samma problem?
Kan det vara någon inställning för datumformat/tidsformat?

Han kör ej i realtid, utan matar alltid in i efterhand.
Oklart dock om man kan komma förbi problemet om man loggar i realtid?

Tack på förhand!

73 Kricke
 
Last edited:
Nej, det är nog som du skriver. Det funkar att logga i realtid, men editerar man ett QSO kan man inte gå förbi datum.
De gånger jag loggar i efterhand skriver jag 2019 nånting och ändrar datum i loggfilen efteråt, sök och ersätt Ctrl+H i Notepad. ÅÅMMDD är formatet, århundrade i huvudet är redan rätt.
Bo OZ2M har inte kvar källkoden och har inga planer på att ändra.
/Jan
 
Nej, det är nog som du skriver. Det funkar att logga i realtid, men editerar man ett QSO kan man inte gå förbi datum.
De gånger jag loggar i efterhand skriver jag 2019 nånting och ändrar datum i loggfilen efteråt, sök och ersätt Ctrl+H i Notepad. ÅÅMMDD är formatet, århundrade i huvudet är redan rätt.
Bo OZ2M har inte kvar källkoden och har inga planer på att ändra.
/Jan
Hej Jan!

Tack, har bett min vän att testa detta, men det borde jag tänkt på själv.

73 Kricke
 
Ändrar man i .DAT- filen så går det nog att skapa ADIF-fil också. Det funkar i alla fall efter realtidsloggning. Gör en kopia av DAT-filen först ifall nåt går snett!
Jag kör nog Taclog ett tag till. Får se hur länge och hur länge laptopen med Win 3.11 hänger med...
/Jan
 
Närliggande...

Jag lyckades uppgradera en Win7 32-bits till Win10 som också blev 32-bits så nu kan jag köra gamla Logger av SM0LCB på den.
Detta sker i ett fönster med Paralells på min nygamla MacBookPro.
Där (Mac) kör jag även RUMlogNG som klarar både NAC och MT.
 
Passar på att tillägga, det går utmärkt att använda Taclog 2.02 i en W10 64-bits miljö om man använder Dosbox. Realtids loggning är att föredra annars får man editera efteråt.
 
TACLog 2.02 fungerar även bra i DOSBox i 64bit miljö under Windows 11.
Lär nog fortsätta använda TACLog till jag hittat en värdig ersättare som matchar TACLog funktioner.
 
Loggprogram har blivit allt viktigare… SK6AW testar vi att loggprogrammet styr riggen, rotorn och växlar antennreläer !
N1MM föreslaget som standard på klubben. Pstrotator kan styra DCU-2 kontroller och även antennreläer.
 
Hej, Tommy.
Tack för info om tucnac, är den bättre än TACLog? För att vara en ersättare bör den lägst vara lika bra eller helst bättre, är så fallet så kan den isåfall vara intressant, annars fortsätter jag med TACLog.
Jag får läsa lite om den och kanske prova den vid tillfälle...
På HF fortsätter jag med vår nuvarande "standard" inom klubben (-AW), UCXLog, som jag trivs väldigt bra med
 
Back
Top