Tänkvärda ord....

Tack för din intressanta redovisning Roy.

Du skriver; "D-STAR kan man enkelt säga ersätter FM, APRS, Echolink, Packet-radio, CTCSS, DTMF, DTR, samt flera former av selektiv i en enda radio som kan stoppas i bröstfickan."

Det känns befriande att läsa dessa ord från dig och det är precis exakt så som jag uppfattar finessen med D-star.

Tidigt 70-tal när Taxi-radioapparaterna släpptes ut byggdes dessa om till snabbtelefoner på 2 m. Många av dåtidens radioamatörer skaffade sig sådana AGA eller SRA för att upprätta ett pålitligt lokalt nät. Jag liksom många andra här i Lund med omnejd hade konstant passning på 145.700 MHz. Detta var långt före DX-clustrens tid och ofta tipsade vi varandra om DX och nya länder. Det diskuterades radio och gemenskapen i gruppen var stark. Men så mycket renodlade radioexperiment blev det naturligtvis inte med Taxi-stationerna efter det att deviationen och mic-gain ställt in och GP-antennen satts upp på taket. D-star kanske är den moderna varianten av snabbtelefon där man selektivt kan välja ut sina vänner och slippa höra de som man inte har glädje av att lyssna på.

Du skriver vidare; "De som gillar att prata mycket, gillar D-STAR framför FM då de slipper till 100 procent att höra brus och toner."

Här ser vi en tydlig skillnad på gårdagens radioamatörer som såg en tjusning i att kommunicera under svåra förhållanden. Ett sådant exempel är de som tillbringat flera år med att försöka köra Hawaii på 160 m när det går att nå runt hela jordklotet på 20 m varje dag, dessutom med kanonsignaler.

Varför göra det så svårt för sig?

Den nya tidens amatörer har helt andra ingångar i hobbyn då de ofta kommer från en modern miljö med världstäckande GSM-nät och Internets Skype där förbindelsekvaliteten är 100% liksom tillgänglighet inte är något problem.

Att utifrån den Hi-Tech miljön offra tid och pengar på att gräva djupt i bruset efter undermåliga signaler på 160 m fängslar inte många. Där tror jag faktiskt att D-star har sitt stora berättigande. Att kunna kommunicera trådlöst med extremt hög ljudkvalitet fullt jämförbar med Skype, dock inte i duplex utan enligt samma antika simplexförfarande som 1925 då AM-sändningarna på amatörradio tog fart och man skiftade sändning och mottagning med en knivbrytare - numera ersatt av PTT.

Vidare; "När det gäller radioteknik, antennkunskap, kunskap om matarledningar etc så gäller exakt samma som för varje sätt att skrynkla bärvågen."

Nej nej nej, där tror jag du har helt fel. De som använder telegrafi och SSB och till viss del AM och FM är tvungna att känna till en hel del om handhavandet av en radiostation. Rätt filterbandbredd skall väljas, passbandet justeras, RIT:en opereras och ibland krävs split och en god portion tålamod för att vaska fram svårt störda stationer ur bruset. Radiokommunikationskvaliteten spänner över hela området från ohörbart till perfekt läsbart liksom ljudkvaliteten kan variera analogt.

När det gäller D-star så är det väl en "antingen eller" kommunikation. Handhavandet inskränker sig till att välja "kanal" och trycka på PTT i rätt tid. Antingen hörs inget alls eller så hörs allt som sägs. Visserligen kan det väl bli samma sorts avbrott i digitalströmmen som när TV-bilden fryser i de digitala sändningarna under Idol eller Lets Dance?

Så vi kan kanske sammanfatta det hela med att D-star är ett ypperligt bra alternativ för vissa medan andra gillar andra saker.

/Bengt
 
vad är det som detta digitala system kan åstadkomma ijfm. med det som t.ex dv-tillsatser, aprs, ctcss, dtmf, repeatrar, crossband, echolink inte lyckats åstadkomma (mer trafik, mer aktivita öperatörer)?

eller är det bara ett teknikskifte bland de närmast sörjande fmkanaloperatörerna ?

att gagga på en fm-kanal är så efteråt....eller ?
 
Jag tycker att detta är en av de bättre trådarna på länge, flera intressanta tankar och faktauppgifter som blir belysta, och jag har kanske blivit mer nyfiken igen att titta på DV (även om jag får köra duplex med mina gamla FM-pytsar).

Men jag frågade även vad ni anser om att man ställer ekonomiska krav på användarna av DV.

Är det rimligt att man i den programvara som styr användningen av trafiken i nät med DV kräver betalt av användaren?

Är det rimligt att man skall kräva medlemskap i en förening för att få använda en DV-repeater?

Om svaret är ja, är det OK även på analoga system att filtrera ut ej betalande medlemmar, tex. personer som bara är på genomresa och vill "prata lite"?
 
OID skrev; "Bengt, du berör din guldgruva, just där är det ett litet problem för oss som "kom till lite senare"*. Det är bannemig inte så enkelt att bygga upp en solid junkbox, även om jag i stort sett sparar allt som möjligtvis kan komma till användning. Feta kondingar till kortvågsslutsteg ligger inte på trottoaren o dräller precis..."
------

Här kommer en blänkare som jag skrev för några år sedan om hur man bygger en junkbox "värd" massor av tusenlappar för några tior. ;)

http://www.esr.se/artiklar/elektronik/junkbox.pdf

/Bengt
 
D-Star är väl amatörernas egen motsvarighet Tetra-systemet.
Och hur väl har det emottagits av användarna?

//QRP
 
Vad fan är ni igång nu igen? :mad:
D-star är inte amatörradio, FM är inte amatörradio, repeatrar borde förbjudas... Och jävlar den som ens tänker tanken att tuta CCIR...

Ni, gnällspikar, anser ni att ert gnällande om detta är amatörradio? En hel del amatörer tycks nämligen vara mest intresserade av att gnälla....

Så länge utövandet inte har något kommersiellt viningssyfte så är det i allra högsta grad amatörradio. Tror ni att det är budbilsfirmor eller rörmokarjouren som nyttjar D-star eller?
 
"Är det rimligt att man i den programvara som styr användningen av trafiken i nät med DV kräver betalt av användaren?"

Nej

"Är det rimligt att man skall kräva medlemskap i en förening för att få använda en DV-repeater?"

Hur motiverar dom s.k klubbarna att kräva medlemsskap och betalning? Frekvenserna är ju icke avgiftslagda.

Ett sådant förfarande leder ju i sinom tid att vanliga repeatrar, echolink, APRS etc blir avgiftsbelagda för icke betalande/medlemmar.

Jan

PS! Kanske någon som driver en DV-repeater kan närmare redogöra för hur det förhåller sig och varför? DS!
 
Last edited:
VDT skrev; "D-star är inte amatörradio, FM är inte amatörradio, repeatrar borde förbjudas... Och jävlar den som ens tänker tanken att tuta CCIR..."
---

Håller helt med dig. I övrigt tycker jag att vi för en väldigt civiliserad och i vissa stycken intellektuell debatt där olika argument provas på varandra.

Jag har läst igenom tråden igen och finner inga gnällspikar här. Inte en enda faktiskt. Men några är kritiska till D-star och har mod att berätta det. Tänk om alla tyckt exakt lika alltid.

A påstår; D-star är bra.

B svarar; Ja, D-star är bra.

Diskussionen avslutad på två inlägg. Fy vad tråkigt.

Bengt
 
För att vara konsekvent bör man väl också
oja sig över de som kör PSK31.
Men denna form av amatörradio verkar
vara allmänt accepterad av de flesta.
//QRP
 
Som "D-starhatare" så är det väl bäst att hänga på i den här tråden :D

För ett tjugotal år sedan var vi ett gäng som lade ner en massa arbete på att bygga upp ett väl täckande packetnät. Noder sattes upp lite här och där för att nå alla användare.
Så småningom blev internet åtkomligt för de flesta och hela packetverksamheten ebbade ut. Nätet användes en tid till DX-clustren och numera till lite sporadisk APRS.
Man kan få en känsla av att D-star, i sin nuvarande form, kom 15 år för sent. Vi har ju redan Skype och liknande för digital talöverföring (Att använda radio verkar ju inte vara så viktigt i sammanhanget).

Skillnaden mellan amatörradio och annan radioverksamhet är ju att vi amatörer ofta sysslar med svaga signalstyrkor. D-star slösar ganska friskt på bandbredden jämfört med flera andra digitala foni-moder. Hade det funnits ett stort behov av digital talkommunikation så hade säkerligen bättre protokoll rosat marknaden för länge sedan.

Nejdå, jag är ingen "D-starhatare". Men personligen tycker jag att det verkar ganska ointressant då jag har tillgång till likadan kommunikation, via internet, överallt. Dessutom verkar utrustningen vara omotiverat dyr.
 
*suck* att ni bara orkar. Det är väl bara att inse att vi alla är olika och har olika intressen och att dessa intressen ryms inom samma sfär, amatörradio.
 
Hej!

Att resonera om saker o ting är väl sunt?
Jag tror nog att alla förstår och är överens om att det finns olika intressen.
 
Nu försigår Svenska Rallyt, (eller heter det Ralley Sweden numera), i Värmlandskogarna.
Över 50 radioamatörer, ibland upp till 70 st, är engeagerade i sambandet av säkerhetskäl på sträckorna.
Många får stiga upp kl 02.00 för att ha samband på avlysta sträckor så de kan börja köra tidig morgon.
Länets båda stora relästationer för FM är använda flitigt, bl.a. Sunne relät med tre länksystem. Dessutom simplexfrekvenser på varje specialsträcka. Ingen biltävling får köras utan detta säkerhetsamband. Om inte radioamatörrena har kontakt mellan start och mål, samt de som finns utefter sträckan, med jämna mellanrum, får man överhuvudtaget inte köra.

Är detta amatörradio borde det inte förbjudas?

Nej att jag nämner saken beror på att jag vill påvisa att ett finns olika intressen bland de som efter avlagt prov skaffat sig ett tillstånd att sända på amatörradiofrekvenser.

Jag skulle kunna säga samma sak om tester, men det har ju diskuterats på annan plats.

Ang SM7VVG och debitering, så har radioamatörer i alla tider kollektivit betalat för exvis relästationer. När Sunne relät i Värmland byggdes lade ett tjugotal radioamatörer varsin 200 kr. Idag motsvarar detta 2000 kr styck. Repetern kostade över 30 000 kr på den tiden. Plus en väldig massa ideelt arbete.
Alla klubbar har medelemsavgifter, för att bekosta klubblokal fika och klubbens experiment med relästationer, master, antenner, HF station etc.
Så nåt nytt att debitera radioamatöre inom klubbar vet jag inte om vi ser.
Att det skulle komma ett trafiksätt som kan debitera samtal tror jag dock inte på.

De radioamatörer som deltar i en sådan här sak, är mycket entusiastika, har kanske byggt antenner master och kablar under hela året bara för att användas nu. I vissa fall är det fågan om ett vildmarksäventyr i snö och kyla, med portabelstation.

Ang rallyt så är det fantiskt att kunna säga nej, jag är inte intressead av att deltaga i den sortens radio. Alla accepterar detta, medan andra ser det som en av årets höjdpunkter.

Förmodligen är radioamatörens medverkan i säkerhetsystem, eller samband vid evenemang något som ger mest positiv propaganda till hobbyn.

Till D-STAR då, självklart kommer inom snar framtid någon sträcka att hålla säkerhetsamband med D-STAR som den första, i det fallet utan Intenet. Men med någon form av relä kanske. DV har stora möjligheter att skapa ännu bättre system för detta.

Att kunna utestänga svartfötter kommer i framtiden att bli mer nödvändigt. Med ett sytem där exvis DV kan identifiera en "godkänd" medlem, kanske detta blir verklighet. Det behöver inte kosta något mer än medlemskap i relästationsbyggnadsklubben.

Så visst står vi inför saker som verkar konstiga om man tänker med 50 år gammalt tänk.
En dag blir detta nödvändigt.
En dag fanns av SSA tillsatta sk "intruder watch", inte gratis, som skulle anmäla intrång till och med vid Morsetrasfik. Likheter? Betalades via medlemsavgiften...

Vi måste börja inse att allt är inte som förr.
Vi måste börja inse att de där unga inte är så dumma ändå, men de håller på med "sitt"

Själv skall jag titta på rallyt i morgon, jag tar med en handapprat med D-STAR och kommer att kunna ha QSO från de djupa rallyskogarna med Skåne, SM0, SM3 eller så via en DV HOTSPOT som finns i Exshärad. Så kan jag bärbart gå och köra amatöradio medan man väntar på bilarna.
Vi får se om det funkar.

Jo D-STAR går att köra Worl Wide Test med oxo. Från handapparat.
Man jag är inte testintresserad så "nej tack inte test så länge jag lever".
Däremot har jag förståelse för de som tycker det är kul.

Och Anders SM4RNA, ett slutsteg på D-STAR ger samma verkan som slutsteg på andra modualtionsmetoder, dvs längre räckvidd. Går delar av QSO:et via Internet så är det en fråga om signal eller inte, bitfel eller inte.


de
SM4FPD
 
Ursprunget till detta ligger nog i att SK7MQ har valt att kräva medlemsskap för att registrera användare via sina repeaters, detta hindrar inte användare att använda SK7MQ's repeaters i sig. D-STAR som system tarvar att man är registrerad i den sk G2 databasen för att alla funktioner skall fungera routing, länkning mm. Ingenting hindrar en användare att registrera sig på en annan repeatersystem (G2 databasen är global & gemensam för hela nätverket)
Olika repeater ägare världen över har olika policys i frågan om medlemsskap eller ej. Jag personligen har inga krav på medlemsskap för de repeaters jag driftar, SK0QO har inte heller detta. Dock har jag ett konto för frivilliga bidrag för driften av vår reflektor (DPLUS Dashboard REF031) där du kan läsa lite mer om det hela. Reflektorn är som en hub som kopplar ihop repeaters och hotspot.

Varför SK7MQ har valt att kräva medlemsskap får stå för dem. Enklast är väl att fråga dem via deras hemsida SK7MQ - Föreningen Österlens Sändaramatörer

//Johan - SM0TSC
"Är det rimligt att man i den programvara som styr användningen av trafiken i nät med DV kräver betalt av användaren?"

Nej

"Är det rimligt att man skall kräva medlemskap i en förening för att få använda en DV-repeater?"

Hur motiverar dom s.k klubbarna att kräva medlemsskap och betalning? Frekvenserna är ju icke avgiftslagda.

Ett sådant förfarande leder ju i sinom tid att vanliga repeatrar, echolink, APRS etc blir avgiftsbelagda för icke betalande/medlemmar.

Jan

PS! Kanske någon som driver en DV-repeater kan närmare redogöra för hur det förhåller sig och varför? DS!
 
Back
Top