Tänkvärt om DAB

Borde man inte börja med att fundera på vad DAB skall användas till?

Jag tror att lyssnandet på rundradio till stora delar kommer att dö ut inom någon generation, dagens ungdomar använder andra media när dom ska lyssna på något. Så att investera stora belopp i DAB för att kunna skicka ut krisinformation vid en allvarlig händelse i samhället känns som en rejäl felinvestering. Borde det inte vara bättre att utöka täckning och prestanda i fibernäten och mobilnäten samt slimma dagens rundradio till en eller möjligen två rikskanaler samt behålla lokalradion.

Varför ska man slimma rundradion? Så att man har råd att anställa 1-2 chefer till? Varför skulle man ta bort reklamradiokanalerna om de nu betalar sig själva?

Pengarna man sparade när man stängde ner mellanvåg och kortvåg räcker nog knappt för en mellanchefslön på SR. Kan garantera att pengarna bara försvann utan att göra någon som helst nytta.
 
Varför ska man slimma rundradion?
Om jag tolkat detta med argumenten för införande av DAB rätt så är en av orsakerna att nuvarande rundradio är energikrävande, alltså Sveriges Radios del, P1, P2, P3 samt P4. Om man minskar ner det till endast två kanaler så borde det väl rimligen innebära en viss besparing på elräkningen, vidare kan den avpolleterade utrustningen användas som reserv.


Varför skulle man ta bort reklamradiokanalerna om de nu betalar sig själva?
Visst får reklamradiokanalerna forsätta köra, bara dom betalar sin del av kostnaden. Vill de dessutom gå över till DAB så visst, men då får dom själva bekosta införandet av DAB. Men som jag tolkat detta med införandet av DAB så ska stora delar av kostnaderna tas av SR, dvs skattepengar.

Frågan kvarstår dock, vilka kommer att lyssna på rundradio, analog eller digital, i framtiden?
 
Om jag tolkat detta med argumenten för införande av DAB rätt så är en av orsakerna att nuvarande rundradio är energikrävande, alltså Sveriges Radios del, P1, P2, P3 samt P4. Om man minskar ner det till endast två kanaler så borde det väl rimligen innebära en viss besparing på elräkningen, vidare kan den avpolleterade utrustningen användas som reserv.

Fast det är ju bara ett idiotargument från DAB-lobbyn. SR får mer betalt än någonsin och dessutom ska TV-avgiften nu höjas kraftigt. Ändå har man inte råd att betala elräkningen? Det är nog bara trams, det vore intressant att jämföra elkostnaderna mot kostnaderna för chefer på SR och Teracom och andra tärande kostnader som interndebitering, internhyror, representation, bränna-slut-på-alla-pengarna-på-vad-som-helst-innan-budgetåret-är-slut etc.

Sen kräver ju alla DAB-mottagarna betydligt mer energi än de gamla FM-apparaterna så i bästa fall externaliserar man kostnaderna. Sen kostnaderna och energin för att byta ut alla apparaterna och sändarna gör nog att man ändå går back i minst 50 år. Inte minst om man ska få samma yttäckning som FM-nätet (men så blir det nog inte utan täckningen blir nog klart sämre).

Visst får reklamradiokanalerna forsätta köra, bara dom betalar sin del av kostnaden. Vill de dessutom gå över till DAB så visst, men då får dom själva bekosta införandet av DAB. Men som jag tolkat detta med införandet av DAB så ska stora delar av kostnaderna tas av SR, dvs skattepengar.

Frågan kvarstår dock, vilka kommer att lyssna på rundradio, analog eller digital, i framtiden?

Det är inte så att alla under 70 bara lyssnar på Spotify över 4G eller fiber i sina hem, arbetsplatser och bilar.

Enligt Radiolyssnande på radio och på internet | Svenskarna och internet 2013 så lyssnar 83% av alla över 12 år på radio och av dessa är det bara 5% som enbart lyssnar på webben.

Så påståendet att radion håller på att dö ut är betydligt överdrivet. Sen finns det säkert andra åtgärder än självmålet DAB för att göra radiolyssnandet intressantare för fler svenskar.
 
Oj då! Kan det möjligen vara första gången Regeringen tagit sitt förnuft till fånga? Jag var helt säker på att man skulle köra över alla remissinstanser och experter även i denna frågan.

Men det var ju väldigt bra att de nyktrade till så att vi vanliga dödliga kan fortsätta att lyssna på P1 i våra tidslösa analoga rörmottagare med trähölje. Skulle bara behöva kompletteras med ett brant Täppas-filter för att skona öronen.
 
Jag lyssnar på P1 och ofta P2 (klassisk musik) via nätet. Sedan har jag några andra web-radiostationer
som jag ibland surfar in på. Classicfm.nl för de tillfällen då man sänder program på ugriska i P2
samt tidigare en station i USA som kör stilla jazzmusik alá smoke-rings. Tyvärr tappade jag bort den
i samband med en oförsiktig datorominstallation. Datorn är kompletterad med ett mycket bra
dedikerat ljudkort (prova Ni som tvekar!) och detta är kopplat till en hyfsad HiFi-anläggning.

Många bekanta gör som jag. De lyssnar via nätet eller laddar ned för senare avlyssning.
Sedan har vi ju också Spotify och liknande tjänster. Underhållning on demand...

Som tur är så är det klassisk förmiddag i P2 när Täppas drar igång...
 
Mina vanor liknar dina, JAB. Jag streamar P1 & P2 i mobilen när jag pendlar. Även hemma streamar jag, det är bekvämare.
 
Samma här. Streamar radiokanaler och Spotify. Men har möjlighet att ta emot analogt om det skulle behövas.
 
Den om att Täppa(s) till öronen var fyndig Bengt. Skall läggas på minnet.

I inlägg 23 nämns att 83% av svenskarna över 12 år lyssnar på "radio" varav endast 5% lyssnar på radio via webben. Kan det verkligen vara möjligt. Om betydelsen av radio likställs med att lyssna på program i form av musik från streamade tjänster så borde andelen webb-lyssnare vara större. På nätet finns ju ett helt annat utbud av programtyper än de etersändande stationerna kan erbjuda.

På min FM-radio hörs i princip två dominerande programtyper. Alla de reklamfinansierade stationerna som har ett enformigt upplägg som hackas sönder av hurtfriskt dravel från programledarna. Svårt att förstå att det finns ett tillräckligt stort lyssnarunderlag som blivit så avtrubbade att de inte stänger av radion av ren självbevarelsedrift. Den andra programtypen kan representeras av P1 där det pratas och pratas och pratas och där det andas politisk indoktrinering lång väg. Inte många svenska program är lyssningsvärda tycker jag och man kan undra om en så pass stor andel av svenskarna som 83% lyssnar på etersänd radio och de program som står till buds. Är det möjligt i konkurrens med streaming från hela världens radiostationer och musiktjänster som Spotify m fl.

Här i huset plockar jag ihop egna spellistor från bl Spotify som sedan distribueras via en lokal FM/AM-sändare som bygger på principen läckande koaxialkabel vilket gör att det alltid finns ett (1) lyssningsvärt program i husets många radioapparater. Så det analoga radiolyssnandet med äkta rörljud hålls vid liv.
 
"Ett starkt rundradionät " hörde jag Cilla Benkö säga idag. Det vi radioamatörer i första hand då associerar till är ett rundradionät med hög täckningsgrad. Men det menar nog inte Cilla Benkö.
 
Ett politiskt starkt Rundradionät i förståelsen av bättre koll på lyssnarna skulle jag tro. Genom en övergång till digital teknik får man förmodligen en lång rad av tekniska finesser på köpet där de framtida lyssnarna t ex kan avkrävas att logga in med sitt personnummer på kanaler som intresserar. En uppmjukning av det forna förslaget om totalförbud mot innehav av parabol där man ju var rädd för att folk skulle se och höra andra sanningar än Regeringens egna. Var det inte så?
 
Det finns nog en ganska stark medvetenhet om att dagens internetgenerationer
ganska raskt förmår sig att söka sig till andra media än dom statskontrollerade
(exvis utländska) i jakten på nyheter och alternativa synsätt. Att försöka
styra svenskt medialandskap politiskt idag är nog ganska dödfött.
 
Ja men det är inte alls säkert att politikerna har sådan självinsikt. Jag följer en hel del av riksdagsdebatterna på webb-TV och blir ofta mörkrädd trots att ljuset är tänt här på kontoret och det är sol ute.
 
Sån här roande läsning har jag inte utsatt mig för sedan tidningen Mad försvann.

För övrigt anser jag att all rundradiolyssning ska förbjudas om den inte
omförsörjs av ett ECH 81.
 
Det finns nog en ganska stark medvetenhet om att dagens internetgenerationer
ganska raskt förmår sig att söka sig till andra media än dom statskontrollerade
(exvis utländska) i jakten på nyheter och alternativa synsätt. Att försöka
styra svenskt medialandskap politiskt idag är nog ganska dödfött.

Så är det nog.

Min tolkning av avsikten bakom "Ett starkt rundradionät" är annars att
det är tänkt att förbli konkurrenskraftigt som distributionskanal jämfört med
andra metoder som t.ex. strömmande nedladdningar via mobildatanät.

Något som jag dock tror blir svårt på sikt när man tar med det förändrade "medialandskapet" i beräkningen.

En positiv aspekt är dock att den "enfald förklädd till mångfald" vilken utgörs av den mentala miljöförstöring
som kommersiella etermedia tyvärr är kommer att få mindre möjligheter att dominera helt.

Tvingas jag att välja så föredrar jag ett (1) riksprogram avlyssnat via träradio framför det närmast oändliga utbudet av mer eller mindre inlindade kommersiella budskap som modern "eterradio" har blivit. DAB skulle bara ha ytterligare accelererat utvecklingen mot att Sverige till sist blir USA:s 51-a delstat.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
I dag hissar jag flaggan!
Ett klokt beslut av regeringen, efter en omfattande remissrunda.
DAB-projektet var ett dödfött uttryck för bristande hållning när det gäller SR:s finansiering och en nedbäddning i lönskaläge med de kommersiella radiokanalerna.
Utrymmesargumentet har liten bäring då en Public Service aktör som SR måste kunna fylla sändningstiden med journalistiskt innehåll av en viss grundläggande kvalitet, något som man redan dragit ner på av ekonomiska skäl.
Detta har medfört att man redan nu fyller ut koncessionens sändningtider med oändliga upprepningar och återanvändningar av tidigare producerat material. Var finns utrymmesbristen?
Min måttstock för god Public Service radio är naturligtvis BBC, Deutche Welle m.fl. Där håller man rent mot det kommersiella utbudet och tar sin Public Service roll på allvar!

Detta är en dag att fira, förnuftet synes ha segrat, åtminstone under denna mandatperiod!

73 / Fredrik
sa0bli
 
Finns siffror som visar på att mer än 90% av landets befolkning lyssnar på en radiokanal...
Radioresultat Nationell radio (PPM)
Radio minut för minut, dag för dag. På uppdrag av Sveriges Radio, MTG Radio och SBS Radio mäts radio tekniskt med hjälp av en liten mobil mätare som fångar upp radioljud. Drygt 1 000 mätare levererar data varje natt under en normal vecka. Mätarna bärs av en panel i åldern 12-79 år som rekryterats särskilt för att spegla radiolyssningen i Sverige.

Veckoräckvidd (i procent)
Veckoräckvidd anger andelen lyssnare som en genomsnittlig vecka har lyssnat på en radiokanal minst tre sammanhängande minuter. Måttet anges i procent av befolkningen.
Station 2015-20 2015-21 2015-22 2015-23 2015-24
Radio Total 95,0% 93,7% 94,5% 95,2% 94,3%
Källa: http://www.tns-sifo.se/rapporter-undersokningar/radioresultat/radiorapporter-ppm

Hur var det nu? Lögn, f*rbannad lögn och statistik...
https://sv.wikipedia.org/wiki/Lögn,_förbannad_lögn_och_statistik
 
Intressant ang begreppet veckoräckvidd som OWW hänvisade till. Statistiken bygger alltså på att någon med påhängd mätapparat lyssnat på radio under minst tre (3) sammanhängande minuter under en vecka. Kan det då innebära att det räcker att vederbörande går en sväng i en affär eller på annat ställe där någon annan har radion på för att fastna i fällan och bli registrerad som aktiv radiolyssnare. Det påminner om hur man beräknar personer i sysselsättning där någon timma då och då räcker för att politikerna skall kunna hävda att arbetslösheten är låg och sjunkande. Detta samtidigt som de sysselsatta är sysslolösa 95% av normal veckoarbetstid och allt fler saknar arbete.

Trevligt att det finns fd Mad-fantaster som är så lättroade som ASX. Mycket fortsatt nöje med läsningen här på Ham.se. :)

Äldre träradioapparater för mellanvåg bör nog ändå vara bestyckade med oktalrör - gärna ett 80 i nätdelen - för att kvala in bland de bättre men de mer moderna för UKW kan mycket väl innehålla ECH81 i MF och ECC85 i FM-delen. Helt OK ASX.
 
Back
Top