Tänkvärt om DAB

Torsten Ehrenmark, en bortglömd stilistisk idol ! :)

Torsten Ehrenmark förgyllde min barndoms lördagseftermiddagar genom radiokåserierna från
London, New York och Paris.
I synnerhet det kåseri där hr Ehrenmark hade gett sig in i sommarstugebyggsatsernas inte alldeles rätlinjiga värld.
Hans målande beskrivningar av hur han som novis inom området inte insett att "monteringsfärdigt" inte var ekvivalent med "färdigmonterat" höll hela familjen fångad i en andäktig tystnad runt köksbordet vilket sitter outplånligt fast i mitt minne.

Sedan kunde man även njuta av hr Ehrenmark i DN:s söndagsbilagor samt i de julböcker vilka kom ut varje år.
Ibland signerade författaren sina alster i Lindhska bokhandeln i födelsestaden. Under tidigt 70-tal fick jag ett par signerade exemplar.

Jag föredrar helt klart dagens relativa flerfald framför monopoltidens fallenfald.

Jaha, så kommersiell "enfald förklädd till mångfald" är alltså att föredra framför en något magrare diet fast med högre näringsvärde.
I kommersiella etermedia blir lyssnaren reducerad enbart till en konsumtionsfaktor, och budskapet går ut på att predika konsumismens evangelium, där allting blivit underordnat de heliga försäljningssiffrorna.

I varje fall jag vill inte leva i ett samhälle där Ray Bradburys dystopi "Fahrenheit 451" blivit en realitet.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Det fanns en hel del både bra och dåligt från etermedia på "DDR-Sveriges" tid. Man minns ju barnprogrammen "Kalles klätterträd", "Farbrorn som inte vill bli stor" "Trazan och banarne" "Sant och sånt" med mera. Allt finns att se på bland annat YouTube. Man slås av vilket beskedligt tempo allt gick i men också att det inte var en massa konstant skrikande som det verkar vara på nuvarande barnprogram. Men en del riktig skit som Vilse i pannkakan... och alla dessa mystiska tecknade filmer som SR förmodligen fick gratis som del av forna östblockets propaganda. Så här i efterhand känns Trafikmagasinet lite väl knastertorrt men det blev tacksamt att göra parodi på "rattmuff av".

Radio betydde alltid mer än TV för mig och till och med en nästintill totalt sportointresserad person som jag kunde ändå känna spänningen på sportradions referat, kanske Vasaloppet som vi lyssnade på i familjens Saab 99. Kris när sändarens räckvidd passerades och någon ny sändare snabbt skulle letas upp. Det här var ju innan RDS fanns... :D Metropol med den östgötske mopedfantasten Göte Johansson fick man inte missa. Och alla dessa kvällar/nätter med "The great 208" som togs in på någon gammal träradio, ofta störd av föräldrarnas Luxor färg-TV (analog!). Nu blir det inte mycket radiolyssnande, ännu mindre TV. Det mesta kommer via internet för min del tror jag.

Dom som säger sig veta tror att etermedia av traditionell sort går mot en säker död, ingen vill bli inrutad av tablån utan vill kika/lyssna när det passar. Spännande att se hur det går.
 
Hylands hörna, Fråga Lund, Tiotusenkronorsfrågan och andra forna slagnummer i svartvit TV finns ju att se på SR Minnen. Jag har kikat på ganska många av de programmen i nostalgiskt studiesyfte och kan bara konstatera att så välgjorda seriösa och torra underhållningsprogram inte skulle vara gångbara idag även om kvaliteten och ordning och reda i studion var större då liksom språkbruket mer städat än nu. Ack ja...:);)o_O

När det gäller de svenska radioprogrammen från förr så finns flera tusen timmar sådana samlade på Radiogodis. http://radiogodis.se/arkiv.htm. Saknar någon det säregna ljudet från mentometern i Tio i Topp eller det långsamma tempot i Smoke rings så finns de också i arkivet. Programmen.

Så för den som retar sig på pålagda störningar på P3 Nyheter och längtar tillbaka till DDR-Sveriges tid så finns det goda möjligheter att fly dit från nuet.

http://radiogodis.org/RadioGodis/Ov...ridningen_i_radio_och_TV_-_ur_Ekot_721205.mp3
 
Back
Top