Tänkvärt om DAB

Ja det var tänkvärd läsning Micke. Jag passade på att läsa igenom "SOU 2014:77 Från analog till digital marksänd radio - En plan från Digitalradiosamordningen" som finns här: Fr�n analog till digital marks�nd radio - En plan fr�n Digitalradiosamordningen

Det är svårt att se det verkliga behovet av DAB mer än att politikerna naturligtvis ständigt behöver nya saker att peta i så de inte blir arbetslösa.

Ur SOU:n: "Det är viktigt att radion också finns på nätet, men som mobil tjänst bör den i framtiden inte enbart vara hänvisad till de mobila telekomnäten. Även om kapaciteten i våra mobilnät är stor så har de problem med robusthet och täckning och vid hög belastning klarar de inte att nå alla. Att lämna kvar radion analogt på FMbandet kan innebära att vissa lyssnargrupper helt går över till att lyssna på radio via internet och strömmat i sina mobiler."


Tydligen har man haft svårt att ta till sig vad "radio" är och att radio inte kan sändas på Internet. Men kanske avses med radio själva programmaterialet vilket naturligtvis kan distribueras på olika sätt, trådlöst via radio, via Internet eller via mobiltelefonnäten. Visserligen finns ju ett inslag av radio även när det gäller Internet, då radiolänkar och lokal WiFi ingår i distributionssystemet. Inte lätt det här.

Den som lever får se vad som händer med DAB+.

De program som idag distribueras via FM-nätet kan nog de flesta normalt funtade människor vara utan. Den utlovade mångfalden när närradion startade för många år sedan blev till enfald och överanvändningen av hurtfriska jinglar och tjatig reklam gör att "FM-radion" här i huset för det mesta är avstängd. Ur led är tiden.
 
Den enda poängen med att avskaffa FM-radion är politiskt.
DAB handlar mest om politik och särintressen.
//QRP
 
Det är ganska säkert att man menar själva programmaterialet när man talar om "radio".
Detta hör i sin tur ihop med att "medialandskapet" är totalt förändrat.

Dagens mediakonsumenter är föga intresserade av att lyssna på material som levereras efter en tidtabell
eller tablå, utan vill helst ha sitt material serverat när det passar.
Branschen har kommit dem till mötes genom olika former av "on-demand" produkter.

För att sedan undvika att det blir tyst hos de som inte vill eller "orkar" välja finns sedan olika
former av mer eller mindre kommersiella "ljudtapeter" att tillgå.
Slutligen försöker statsmakterna uppehålla illusionen om att Sverige fortfarande är ett "kulturland" genom att sända P1.

Samtliga dessa verksamheter utom den förstnämnda är ganska oberoende av hur distributionen sker.
Det som hittills har "räddat" FM-nätet är att det gett en mycket god teknisk kvalitet och täckning.
Ifall ett DAB-nät ger samma egenskaper för anläggnings- och driftkostnader i liknande härad undandrar sig min bedömning,
Även hur stora totalförsvarsaspekter som kan läggas på markbundna TV- och radionät.
Sådant styrs av politiska konjunkturer. Jag har dock svårt att tänka mig att statsmakterna vill finansiera
ett eller flera nät som dimensioneras endast utefter beredskapsskäl.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
... Ifall ett DAB-nät ger samma egenskaper för anläggnings- och driftkostnader i liknande härad undandrar sig min bedömning, även hur stora totalförsvarsaspekter som kan läggas på markbundna TV- och radionät.
Sådant styrs av politiska konjunkturer. Jag har dock svårt att tänka mig att statsmakterna vill finansiera ett eller flera nät som dimensioneras endast utefter beredskapsskäl.
Så snabbt som läget verkar förändras just nu, undrar jag om man hinner/orkar tänka om beträffande de publika radionätens framtid, även det skulle visa sig högst befogat.

/ Göstha
 
DAB-radion totalsågas - NyTeknik

Jag undrar ju lite vad det var för lustigkurrar som satt i digitalradioutredningen!?

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
PTS-kritiken kan sammanfattas i fem punkter:

1. Utredningen har inte tagit hänsyn till teknikutvecklingen och de förändrade konsumenttrenderna med snabb utbyggnad av fast och mobilt bredband, mobiltelefoner och surfplattor.

2. Det finns ingen verklig efterfrågan digitalradio hos radiolyssnarna. Det saknas både underlag och analys som visar på en konsumentdriven efterfrågan på marksänd digital ljudradio.

3. Det saknas faktaunderlag till påståendet att det finns ett behov av fler program och större mångfald.

4. Det finns ingen annan användning av FM-bandet än för analoga ljudradiosändningar. Skulle ljudradion lämna FM-bandet skulle det stå outnyttjat.

5. Att flytta ljudradio från frekvensbandet 87,5-108 MHz till det digitala marknätets frekvensband 174-240 MHz skulle innebära att andra digitala sändningar skulle trängas ut.
 
Intressant artikel där Nina Wormbs intervjuas och hon säger att hennes uppdrag inte var att utreda om en övergång till digitalradio skulle ske utan det hon skulle utreda var hur en övergång skulle gå till. Beslutet om övergången var redan tagen och valet var satt till DAB+.

ISSUU - Mhz #1 2015 by Teracom
 
Last edited:
Här är alla (eller de flesta) remissvar samlade: https://stupid.domain.name/node/1789

Det finns många läsvärda bidrag, inte minst det från PTS men även t.ex. IVA – Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien och Ericsson.

Sen är det också intressant att se vilka som "stolpskott"-myndigheter och -institutioner som deltagit men ej förstått...

Även intressant för medlemmarna i Motormännens Riksförbund, PRO och SPF Seniorerna att deras förbund inte har några invändningar trots att en FM-släckning skulle drabba deras medlemmar väldigt negativt och väldigt påtagligt.
 
Last edited:
Hujedamig, det är nästan så jag undrar om de inblandade på min gamla institution Mittuniversitetet
rökt nåt olämpligt innan dom lämnade in sitt betänkande :(
 
Förvånande att så många organisationer som lämnat nonsenssvar inte ens verkar fatta att FM föreslås försvinna illa kvickt eller ha uppfattat något av de många problem DAB lider av och som flitigt ventilerats de senaste åren.
Man får väl hoppas att någon iallafall lyssnar på de kunniga som med rätta totalsågat DAB.
 
Jag hoppas att man lyssnar på de som faktiskt vet vad de pratar om, som t.ex. KTH, Ericsson, .SE och PTS, samt givetvis även tar hänsyn till Försvarsmakten.

Behovet av fler radiokanaler via broadcasting obefintligt. Att i dag ratta över FMBC-bandet, framför allt dess övre del här i nollte distriktet, är en minst sagt enahanda upplevelse.
En stor mängd stationer som kör i princip samma låtar, samma reklam och, visserligen är det olika personer men icke desto mindre, samma klämkäcka och fördummande programlederi. Jag säger som salig Lidbom: Trams!

Vill man höra något annat än "same shit, different name" så hittar man detta via internet, som AOM var inne på.
Vill man lyssna på det man vill, när man vill, så är det internet som gäller, för "radio" precis som för "TV", där streamingtjänster som Netflix med flera växer stort.

Jag tillhör inte längre ungdomarna, men det skulle inte falla mig in att betala ett par hundra spänn i månaden till ComHem för tablå-TV, när jag får Netflix för 79:-. Analogt med det så kommer jag inte lägga pengar på att byta ut alla mina FM-mottagare mot DAB-diton, när jag har en internetuppkopplad dator i fickan.

Det här känns som ytterligare ett i raden av politiska prestigeprojekt, som skall genomföras "bara för att", snarare än på grund av saker som efterfrågan från konsumentledet och samhällsnytta.
Risken är stor att detta slutar med miljarder och åter miljarder (skattekronor) nedplöjda i ett redan föråldrat system med ytterst få lyssnare.

I övrigt anser jag att om nu "branschen" anser sig behöva detta detta för att överleva, något som tyder på bristfällig analytisk förmåga enligt min mening, så är de hjärtligt välkomna att bygga och bekosta detta själva, inte med mina skattepengar.
 
Nordegren&Epstein i P1 idag: "I tider då det talas om att FM-sändningarna ska släckas ner så publicerar idag Riksrevisionen en granskning där de är mycket kritiska till att övergå till digitalradio. Hör riksrevisor Margareta Åberg som menar att DAB+ har betydande risker, är ekonomiskt vanskligt och dåligt för lyssnarna." Riksrevisor om DAB, burlesk medverkan och norsk inavel 14 april kl 15:04 - Nordegren & Epstein i P1 | Sveriges Radio
Även SR:s programledare verkade ha insett att DAB är föråldrat och att det inte fyller något behov.
 
Nu har Norge bestämt sig för att släcka ner det analoga nätet:

Beslut: FM-nätet släcks i Norge om två år - Nyheter (Ekot) | Sveriges Radio

En inte alltför vågad gissning är att Sverige beslutar sig för att följa efter
(oavsett vad de tunga remissinstanserna skriver). Jag kan mycket väl tänka
mig att man ser detta som ett politiskt "framtids-projekt" samt att DAB-förespråkarnas
lobbyister har närmare till politikernas öron än vad remissinstanserna har...
 
Borde man inte börja med att fundera på vad DAB skall användas till?

Jag tror att lyssnandet på rundradio till stora delar kommer att dö ut inom någon generation, dagens ungdomar använder andra media när dom ska lyssna på något. Så att investera stora belopp i DAB för att kunna skicka ut krisinformation vid en allvarlig händelse i samhället känns som en rejäl felinvestering. Borde det inte vara bättre att utöka täckning och prestanda i fibernäten och mobilnäten samt slimma dagens rundradio till en eller möjligen två rikskanaler samt behålla lokalradion.
 
Back
Top