Täta axelgenomföringar som på RA 200

oh2fdi

Member
Hej. Jag är i behov av vattentäta (nästan) axelgenomföringar på en frontpanel liknande de som finns på RA 200. Helst i klass med IP 68. Trots försök i lumpen lyckades vi aldrig få läckage genom dem. Någon som vet hur RA 200:s är konstruerade? Själv är jag inte maskiningenjör. Jag vill helst inte demontera min RA 200 RX. Alla tips mottages tacksamt.
73 de Rolf, SM7XZW / OH2FDI
 
Jag gick så långt med min Ra200 RX att jag tog loss volymratten och frekvensinställningsvredet. På båda sitter en gummicylinder trädd över axeln och den kläms ihop mot genomföringsbussningen när man skruvar fast vredet/ratten. Då lär den täta mot axeln och mot bussningen som axeln går igenom (genom frontpanelen). Dock sitter en spårryttare på volympotens axel, med ett litet avstånd mellan ändarna, så den gummicylindern lär inte täta fullständigt. Känslan i axeln antyder dock att det är ett snarlikt arrangemang på insidan. Så, lite gissningsarbete leder till att axeln går genom en bussning i frontpanelen. På insidan har axeln antagligen en fläns, och en gummicylinder är påträdd. På utsidan sitter även där en gummicylinder och sedan skruvar man på vredet, som "klämmer ihop" de två gummicylindrarna (en utanför, en innanför) lite, när det skruvas fast i axeln. Som du vill jag inte göra för mycket demontering, så jag kan inte säga säkert. På insidan av panelen kan det ju vara ett arrangemang med O-ringar i stället för gummicylindrar, men principen är ungefär densamma.
 
SM0UAN,
Tack för hjälpen. En mycket tydlig beskrivning. Nu kan jag jobba vidare med projektet, som inte har radioanknytning.
73 / Rolf, SM7XZW / OH2FDI , QTH Helsingfors
 
Back
Top