Täta dipolbox med smältlim?

sm6vtz

Stickproppsamatör!
Hej!

Jag har nu byggt klart mina 8 st 9el DK7ZB för 432 MHz och skall nu göra dom vädersäkrade.
Vissa föreslår smältlim där radiatorn går in/ut, vissa inte då smältlim kan ställa till det på 432 MHz.
Någon som provat? Hålen som jag har borrat har samma mått som radiatorn, så det blir inte mycket smältlim.

73 Kricke
 

Attachments

  • DosaDK7ZB.jpg
    DosaDK7ZB.jpg
    1,4 MB · Views: 30
Min erfarenhet är att smältlim som utsätts för väder och vind blir hårt och till viss del sprött och det kanske inte är vad du är ute efter?

En enkel test med smältlimmet i en mikro får det inte att smälta, i alla fall inte de gånger jag testat. Då bör det inte vara så stora förluster dessutom är det ju en rätt lågohmig del av dipolen där du ska applicera limmet.

Har en HB9CV för 2m där elementen sitter med smältlim på samma sätt och den antennen har suttit utomhus bortåt 5 år och elementen har ännu inte lossnat.
 
Trögflytande Underredsmassa anbefalles.
Spraya in i burken och speciellt över skruvförbanden/lödöronen
till elementen. När massan fortfarande flyter
kappillerar den in i braiden. Låt torka en stund och den har skapat ett
skyddande segt skikt över resten av mekaniken.
Därefter förslutes asken.
Dom antenner jag byggt/använt har jag dessutom sett till att det finns
ett *litet* (!) dräneringshål nedåt.
 
Precis så har jag oxo gjort dipoler för VHF .
Men jag använder förskruvningar där antennrören går ut ur lådan.
De tätar bra och ger gott stöd åt antennrören.
I mitten en likadan plastpinne.
Kul att man kan komma fram till liknande lösningar helt separat.
Biltema har en serie apparatlådor som passar för ändamålet.
De har hål för förskruvningar i form av plast som man får skära eller borra ut.
En annan serie har gummipluppar i hålen och är inte lika bra för antenner.
Lådan ger plats även för HF-dipoler och balun.
Min innehåller ett bandpassfilter för 118-137 MHz samt en bredbandsförstärkare.
Dvs en aktiv flygradioantenn för mottagning.

SM4FPD
 
Smältlim är svårt att stryka ut på ett vettigt sätt. Ibland föreslås silicon men när jag skull täta min splitsade koaxmatning till dipoler så fäste inte silikonet på den feta plasten. Lösningen blev utefog som är riktigt fet och fin. Fingrar som doppas i diskmedelsvatten är ett måste om man skall stryka ut den. Den tar tid på sig att torka men blir aldrig helt hård. Den kan övermålas vilket jag senare gjorde men en vanlig husfärg (täckfärg). Då skyddar den även mot UV ljus o liknande..

IMG_20190310_141424.jpg IMG_20190427_171155.jpg
 
En gång för länge sen gjorde jag ett par fyrstackade UHF dipoler för en relästation.
Stackningskablaget betor av bara 50 Ohm kablar.
T-korsningarna gjorde jag öppna för att de skulle bli kompakta och för att spara in på kontakter.
Allt med dubbelskärmad RG-58 vad den nu heter???
Då fick jag bara 10 - 15 mm öppna kopplingar.
Med hjälp av motorplast i sprayburk kapslade jag dem.
BILTEMAS Motorplast.
Sprayeade daglogen ett pr ggr i minst en vecka tills det blev ett mm-tjockt lager.
Även antennspröten, som vr 10 mm kopparrör sprayade med denna motorplast.
Relästationen satt väl upp i 15 år åtminstone, och vid nedtagningen var både skarvara och kopparrör lika fina.
Har en likadan, men två-stackad dipol uppe här hemma som nu bör vara 25 år gammal, men den kommer jag inte åt utan att fälla maströret...
Men elektriskt funkar antennen än.
I alla fall menar jag att den omtalade motorplasten, en klarlack avsedda att spraya på bilmotorer och tändsladdar så de skall se nya och fina ut, verkar vara av god klass.
Huruvida BILTEMA har sprayen i fråga än idag är en bra fråga. Med största sannolikhet har man kanske lyckats förkorta livslängden, som med allt annat.
Kan i alla fall vara värt att prova.

SM4FPD
 
Hej!

Tack för alla tips och svar.
Jag skall se vad jag hittar i garaget förutom smältlim.
Dräneringshålet har jag redan tänkt på.

73 Kricke
 
Om det är en kort sträcka för 432MHz är det nog inte alltför känsligt för vilken typ av tätmassa du använder.
Om genomföringen är mot plast är det ännu mindre kopplingsfaktor...
Skall du gjuta in eller gucka in allt är det mer känsligt.
Biltema har en som heter multibond som är bra lim för det mesta, Jag har dock inte mätt upp den.

Dubbelskärmad RG58 brukar vara RG223 eller RG400 om man vill ha en helt i PTFE.
 
Hej!

Det blev silikon för utomhusbruk.
Antennerna är nu i masten och dom fungerar mycket bra.
Ikväll blir första gången dom används i skarpt läge då det är NAC 432.

73 Kricke
 
Back
Top