Tankar om ferritantenner

SM0ETT / Hans

Well-Known Member
Ja, började plötsligt fundera:
var ligger frekvensgränsen ligger "ferritantenner"?
Jag vet att det finns en övre gräns, MEN var ligger den?

Talade med en klubbkamrat som var förtjust över rävsaxen för 3.5MHz som
han fick låna av mig. MEN, han undrade om den kunde byggas om för
frekvensområdet 25 - 30 MHz. En omkopplare för för olika "delband" skulle
tydligen inte vara något problem.

Vad säger "alla ni andra"?
 
Jag minns att när jag skrotade en personsökare av den gamla MBS-typen (som använde FM-bandet) hade den en inbyggd ferritantenn. Ferritkärnan var 4-kantig och "spolen" bestod av påklistrad kopparfolie.

/Arne

DSC01345_s2.jpg
 
Last edited:
Jag har ett svagt minne i skallen om en artikel i Radio & Televison, på 60 talet borde det ha varit, där man skrev om "nya ferritmaterial" som skulle möjliggöra ferritantenner på VHF, och då i synnerhet på 88 - 108 MHz FM rundradio.
Förmodligen är Arnes bild av personsökarens ferritantenn en produkt av denna artikel. Jag har oxo sett den i verkligheten.
Det är sällsynt att man ser detta numera. Det skall tydligen vara teleskopantenn på en radio. Kanske inte någon har lust att tillverka materialet och ferritanennen.

Ferritstav för 25 - 30 MHz, ja varför inte testa?

För att även på den frågan övergå till personsökare så vet jag att i sådana för 27 eller 29 MHz, fanns inbyggd antenn, men med luftlindad spole av större typ. Minnet säger c:a 40 mm hög, 10 mm bred, dvs rektangulär spolstomme, samt en fem tio varv. dvs 10 mm lång. Luftlindad och fixerad med lim. En tändsticksask kunde utgöra spolstomme.
Större och med tjockare tråd och därmed högre Q skulle då ge högra känslighet.
Jag menar att man kanske kunde göra en antenn utan ferrit om man anpassar spolen på detta vis. dvs för 25 - 30 MHz


de
Roy
SM4FPD
 
Jag tackar för svaren.
Alltså är min kamrat inte helt ute i de blå när han föreslog
rävsaxbygge som klubbkvällsprojekt men för just 25 - 30 MHz.

kommer säkert att bli både lätthanterligare i skogen och
effektivare än att vrida sig runt med en CB-handapparat
och helt utdragen teleskopantenn. Dessutom så slipper
man "joja antenn" varje gång man ska pejla eller springa.
Man kommer garanterat "spara antenn"! :rolleyes:
Till ritplankan!
 
Back
Top