Tankar om PTS konsekvensutredning för reviderade undantagsföreskrifter

SM0AOM

Well-Known Member
Har under helgen lagt sista handen vid ESR:s yttrande över PTS remiss om
reviderade undantagsföreskrifter; och i detta sammanhang har konsekvensutredningen

http://www.pts.se/upload/Remisser/2...utredning-undantagsforeskrifter-120125pdf.pdf

lästs noga.

Internationellt har amatörradiotjänsten denna hävdvunna definition i ITU:s Radioreglemente:

"1.56 amateur service: A radiocommunication service for the purpose of
self-training, intercommunication and technical investigations carried out by
amateurs, that is, by duly authorized persons interested in radio technique solely with a personal aim and without pecuniary interest.

1.57 amateur-satellite service: A radiocommunication service using space
stations on earth satellites for the same purposes as those of the amateur service"


Relevanta ansatser till svenska översättningar skulle kunna vara dessa:

"Amatörradiotjänsten är en radiokommunikationstjänst vars ändamål är personlig kompetensutveckling, kommunikation samt tekniska undersökningar utförda av radioamatörer, med vilka avses officiellt auktoriserade personer som är intresserade av radioteknik enbart av personligt intresse och utan vinningssyfte.

Amatörsatellittjänsten är en radiokommunikationstjänst som använder
rymdradiostationer ombord på jordsatelliter för samma ändamål som
Amatörradiotjänsten"


PTS definierar amatörradiotrafik på detta sätt i förslaget till nya föreskrifter:

"Amatörradiotrafik: icke yrkesmässig radiotrafik för övning, kommunikation och
tekniska undersökningar, bedriven i personligt radiotekniskt intresse och utan vinningssyfte."

Detta är en inte alldeles ordagrann men fullt arbetsbar översättning, i synnerhet när ordet "radiotekniskt" har lagts till.

Genom internationella överenskommelser och fördrag har amatörradion ännu tillgång till relativt stora frekvensområden jämnt fördelade över hela radiospektrum, vilka historiskt har motiverats genom definitionerna i artikel 1.56 och 1.57.


Längre ner i PTS text kan man läsa detta om privatradio:

3 kap. 39 §, 42 §, 45 §, 48 §, 51 § samt 54 §
...

"Privatradio i frekvensbandet 26,96-27,41 MHz är en enkel form av privat
radiokommunikation (talkommunikation) mellan utrustningar som monteras i hemmet, i bilen, i fritidsbåten eller som används som handhållen utrustning (walkie-talkie). Privatradio kan under vissa förutsättningar även användas för internationell kommunikation. Ett stort utbud av privatradioutrustning finns även idag i många länder.

I Sverige får användningen av privatradio i 27 MHz-bandet mest ses som
hobbyverksamhet och socialt medium.
"

...

Det som man kan lära sig av detta är att den dagen som amatörradiotjänsten i myndigheternas ögon mister sin radiotekniska och kompetensutvecklande koppling och reduceras till en "hobbyverksamhet och socialt medium" så är det ett rimligt antagande att tillgången på frekvenser också reduceras; kanske till 450 kHz mitt i ISM-bandet.

Dessutom bygger de unika undantagen för amatörradion när det gäller EMC- och R&TTE-direktiven också på att amatörradio utövas i enlighet med ITU-defintionerna, där man även förutsatt en relativt hög kompetensnivå.

Det har blivit en öppen fråga i vilken utsträckning amatörradio för utomstående betraktare numera skiljer sig från beskrivningen av privatradio i konsekvensutredningen.

Därför borde det ligga i alla radioamatörers intresse att upprätthålla "rågången" mellan amatörradio enligt ITU-definitionerna och privatradio så att vi får behålla frekvenserna och den unika friheten från kraven på typgodkänd materiel.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
Kan du utveckla eller definiera vad du menar med att upprätthålla "rågången" ?

Som vanligt när SM0AOM diskuterar radiohobbyn så lägger han stor vikt på att dela våran hobby i två delar "vi duktiga radioamatörer" och "de där okunniga, opålitliga privatradioutövare" Sanningen är att SM0AOM´s synsätt medför radiohobbyns Död inom en kort framtid- något som redan nu har visat sig verklighet, trafiken blir bara mindre och mindre på banden.

Det behövs krafttag mot radioamatörer med liknande SM0AOM´s synsätt, radioamatörer och privatradioutövere behöver varandra för en framtid i hobbyn.

Det behövs även krafttag mot radioamatörer med bristande disciplin, Privatradion bör vara en förebild för radioamatörer då det är bättre ordning på 11Meter än tex 2 metern på många håll.



//en inbiten radioutövare i mellansverige
 
Last edited:
Det behövs krafttag mot radioamatörer med liknande SM0AOM´s synsätt, radioamatörer och privatradioutövere behöver varandra för en framtid i hobbyn.

Nu blir jag intresserad. Vilka "krafttag" skulle komma i fråga mot den grupp som jag tydligen tillhör?

Uteslutning ur SSA?

Tyvärr, jag har redan lämnat denna murkna förening.

Indragande av certifikatet?

Tyvärr, mitt A-certifikat är utfärdat av Teleskolan på Kungl. Telestyrelsens Radiobyrå vägnar,
mitt militära kompetensbevis och min guldmedalj från 1975 av Krigsmakten samt mitt GOC av Transportstyrelsen. Inget av dessa går att dra in m.h.a. aktioner från någon självutnämnd mobb.

Utövande av påtryckningar från någon åsiktspolis (ett "SSAPO") i SSA-regi som skulle övervaka amatörradiokårens ideologiska pålitlighet när det gäller att följa partilinjen inom föreningen, något som i varje fall teoretiskt kan bli verklighet om SA0AND:s motioner går igenom?

Tyvärr, jag låter mig inte tystas av sådant. Ett "SSAPO" står inte över Sveriges grundlagar, även om småpåvarna inom SSA gärna ser detta.Inte heller andra som är måna om amatörradions framtid, som t.ex. PTS handläggare som skrev konsekvensutredningen, har låtit sig tystas av påtryckningar.

Jag vill nog sammanfatta saken med att den riktiga amatörradion behöver privatradioutövarna ungefär lika mycket som en "fisk behöver en cykel".

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Jag är inte särskilt anonym? IP-adressen loggas på ett tio-tal ställen mellan min Router och forumets server, vill nån veta vem jag är så är det inte särskilt svårt att ta reda på..... Dessutom så har det inte så stor betydelse för tråden vem jag faktist är.. och många vet nog det redan så.


Jo, Det är många radioamatörer som håller med mig när det gäller denna fråga, iaf när det diskuteras öppet och fritt i etern, sen kanske de inte kan stå för det här, inte vet jag,.. men det jag menar är att SM0AOM´s ideer och attityd är lite udda, (iaf hos de radioamatörer jag har mycket kontakt med) och inte under några omständigheter bör förekomma inom hobbyn.

Jag gillar det inte som säkert många flera, MEN skulle jag ha fel så har jag fått fel uppfattning, eller så vågar inte fler stå på sig.

Vad tycker ni andra i frågan? Sen kan vi lämna diskussionen om olagligheter som slutsteg och amatörradioprylar som nyttjas på 11Metern utanför...

Och SM0AOM, du är säkert en mycket duktig radioamatör som kan mycket osv, Jag menade aldrig att nån ska ta certen av dig eller så, det jag menade är att du skulle behöva en knuff som får dig tillbaka på spåret. inget annat, vi behöver duktiga amatörer också.
 
Last edited:
Signaturen "NSBVZY" upplevs nog av de flesta som en önskan att vara anonym. Om så inte är fallet, skulle du nog vinna på att kliva ut ur garderoben och underteckna dina åsikter med din signal (om du nu har någon). Det blir trovärdigare och mer rakryggat då.

Att hänvisa till IP-tracking känns inte särskilt öppet eller seriöst....

Vad jag tycker i frågan? Jo, jag står nog betydligt närmare SM0AOM än Dig i denna fråga. I detta kan jag heller inte anse att jag är särskilt udda. I vår hobby amatörradio, ingår radioamatörer - inga "privatradioutövare". För denna kategori finns eget frekvensutrymme liksom regelverk.


/Lasse
 
Signaturen "NSBVZY" upplevs nog av de flesta som en önskan att vara anonym. Om så inte är fallet, skulle du nog vinna på att kliva ut ur garderoben och underteckna dina åsikter med din signal (om du nu har någon). Det blir trovärdigare och mer rakryggat då.

Att hänvisa till IP-tracking känns inte särskilt öppet eller seriöst....

Vad jag tycker i frågan? Jo, jag står nog betydligt närmare SM0AOM än Dig i denna fråga. I detta kan jag heller inte anse att jag är särskilt udda. I vår hobby amatörradio, ingår radioamatörer - inga "privatradioutövare". För denna kategori finns eget frekvensutrymme liksom regelverk.


/Lasse


detta är fortfarande inte relevant för diskussionen, vad har det för betydelse i diskussionen om jag är radioamatör, privatradioutövare eller självaste kungen av sverige? ingen alls.

Jag hänvisade inte till IP-tracking, snarare tvärt om, du påstod att jag gömmer mig, och jag ville tala om att att det inte är möjligt i dagens läge.

Absolut, det är två olika kategorier, men med samma gemensamma intresse, nämligen Radio, teknik och elektronik. dessutom det sociala radion ger.

därför tycker jag inte att vi ska trampa på varandra! är det konstigt?
 
....men det jag menar är att SM0AOM´s ideer och attityd är lite udda, (iaf hos de radioamatörer jag har mycket kontakt med) och inte under några omständigheter bör förekomma inom hobbyn.

....
Jag menade aldrig att nån ska ta certen av dig eller så, det jag menade är att du skulle behöva en knuff som får dig tillbaka på spåret. inget annat, vi behöver duktiga amatörer också.

Vilket spår?
Det kravlösa, jag orkar inte lära mej, det är för svårt, allt ska vara fritt och gratis utan krav?
Är det det spåret du tycker ska gälla så har du inte förstått den förändring pts faktiskt infört med stöd i ändringen av lagen. LEKen är nu reglerad.
 
NSBVZY skrev; "Sanningen är att SM0AOM´s synsätt medför radiohobbyns Död inom en kort framtid- något som redan nu har visat sig verklighet, trafiken blir bara mindre och mindre på banden."
----

Det framgår inte vad du lägger i begreppet "radiohobbyn" mer än att radiohobbyn för dig tycks innefatta det mesta som har med en radio att göra och att radion kommer att dö inom en snar framtid p g a av AOM:s synsätt. Inte heller går det att läsa ut vilka band det blir mindre trafik på så där kanske du också behöver förtydliga dig. Är det privatradiobandet du avser eller kanske mikrovågsbanden?

Det många inte har förstått är att Privatradio och Amatörradio vilar på helt olika fundament och därför inte kan bakas ihop hur som helst. Det synsätt som AOM representerar är att värna om amatörradio som en radioteknisk hobby för radiotekniskt intresserade personer precis som amatörradio beskrivs i de ITU-RR definitioner som ligger till grund för de unika privilegier vi åtnjuter. Det är ett väldigt bra synsätt som fler borde skaffa sig.

Andra synsätt men som främst delas av privatradioutövarna är att man baserat på okunskap gärna likställer privatradio med amatörradio d v s man tror på fullt allvar att det är samma sorts hobby som utövas men på olika frekvensband. Det är faktiskt ett mycket vanligt synsätt även bland radioamatörer och förståelsen för vad det är som skiljer amatörradio från privatradio är ofta så låg att det inte blir meningsfullt att diskutera saken på ett djupare plan och baserat på fakta.

Det finns idag inget som hindrar att privatradioutövare skaffar sig ett amatörradiocertifikat och köper en eller flera anropssignal(er) av SSA för att sedan köra igång på amatörbanden. Antingen med kommersiellt tillgänglig utrustning eller med egenbyggd sådan. Dock krävs det av vederbörande att vissa specifika kunskaper i grundläggande ellära och radioteknik hämtats in samt kännedom om trafikmetoder och reglemente för att få sitt certifikat.

Den som kvalar in och klarar provet kan bli radioamatör och den som inte kan, vill eller orkar lära sig det som krävs få väl då pyssla med något annat. Kanske privatradio eller PMR kan vara ett alternativ där det inte ställs några andra krav än att CE-märkt radioutrustning måste användas samt att man får hålla sig till låg effekt och inte bygga om och mixtra med sina radioapparater.
 
Men det jag menar är att SM0AOM´s ideer och attityd är lite udda, (iaf hos de radioamatörer jag har mycket kontakt med) och inte under några omständigheter bör förekomma inom hobbyn.
...

Och SM0AOM, du är säkert en mycket duktig radioamatör som kan mycket osv, Jag menade aldrig att nån ska ta certen av dig eller så, det jag menade är att du skulle behöva en knuff som får dig tillbaka på spåret. inget annat, vi behöver duktiga amatörer också.

Ännu mera märkliga påståenden från en anonym figur som uppenbarligen inte klarar offentlighetens ljus.
Med vilken rätt kan en sådan sätta sig till doms över vilka åsikter som jag ska tillåtas ha?

Sedan så undrar jag vad den omtalade "knuffen" ska bestå av.

Är det fråga om "omprogrammering" i Kärleksministeriets källare så att jag förstår att jag ska älska den Store Ledaren förbehållslöst och inte avvika en millimeter från Partilinjen?
Eller ska jag omringas av tatuerade 27 MHz-raggare på någon "loppis" eller distriktsmöte som talar om för mig på ett sätt som inte kan missförstås vilka åsikter som är lämpliga ha i fortsättningen?
Eller blir det ett hästhuvud i sängen ifall jag medverkar till att skriva flera remissvar till PTS?

En annan intressant vinkling är att det "också behövs duktiga radioamatörer".

I vilka proportioner då?
En duktig på 10 "oduktiga"?
En på 100? En på 1000?

Frågor, frågor...

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Ja jösses, Bra skrivet både BDZ Och AOM. Vem är du NSBVZY som inte vågar "visa dig"?
 
Allt sådant här förtjänar att diskuteras. Det är trots allt ganska vanligt med dåligt underbyggda påståenden och slutsatser. Vanligtvis beror det förstås på att man inte har alltsammans klart för sig utan bara går på det man tror sig veta.

En god början är då att ställa frågan varför tycker ni så här när jag har en helt annan uppfattning? Ge och ta.
Ska man bli tagen på allvar är det rimligt att diskutera öppet utan att gömma sig bakom pseudonym. Då förtjänar man respekt, som anonym kan man lika gärna vara ett "troll".

En öppen diskussion om varför, orsak/verkan, bakgrund/framtid osv. är nyttig för det påminner en del av oss att allt inte är självklart och beständigt. För andra kan det kanske ge lite aha-upplevelser och ett bättre underlag för ställningstagande.
 
Jag kan för övrigt inte påminna mig att ha hört någon radioamatör ha synpunkter på privatradioutövare som använder bandet på det sätt som är tänkt!

Att som många gör "leka radioamatör" på 27MHz, med de kunskapskrav som finns för privatradio, tycks ha vidgats till en mer utbredd uppfattning att samma ska gälla för amatörbanden och riktig amatörradiotrafik. Som avhandlats i andra trådar, så kan man uppfatta ett allt tydligare likhetstecken mellan amatörradio och privatradio. Det kan omöjligen gynna eller försvara våra generösa rättigheter som radioamatörer.

I det perspektivet är det lätt att instämma med SM0AOM när han skriver:
"Jag vill nog sammanfatta saken med att den riktiga amatörradion behöver privatradioutövarna ungefär lika mycket som en "fisk behöver en cykel" " :)

/Lasse
 
Bakom ulf "döljer" sig SM3CIQ, vet inte hur jag ändrar detta... Det finns ju en och annan som heter ulf i detta landet -:)
 
Bakom ulf "döljer" sig SM3CIQ, vet inte hur jag ändrar detta... Det finns ju en och annan som heter ulf i detta landet -:)

Jag kan byta din inloggning till signalen om du vill. Eller kan du bara göra en signatur som alltid läggs till längst ner i dina inlägg.
 
Hur "leker man radioamatör" "på ett sätt som inte är tänkt" på 27 MHz? Jag kan inte se det som
ett hot mot amatörradion. Det är helt skilda regelverk. Anser man som amatör att trafiken där
strider mot föreskrifterna är det väl bara att göra en anmälan till tillsynsmyndigheten. LEK är
tillämplig även på 27 MHz.
 
Det ställs inga formkrav på trafiken på 27 MHz.

Endast att hålla sig på de angivna kanalfrekvenserna och använda tillåtna effekter
med typgodkända radioapparater.

Hotet mot amatörradion ligger i att "makthavarna" i framtiden kommer att betrakta amatörradio, trots att den är kunskapsbaserad samt har internationell reglering med
egen definition i Radioreglementet, som samma sorts företeelse som privatradio.

Detta är speciellt viktigt i tider när varje spektrumanvändare behöver kunna motivera sina frekvenstilldelningar med sin samhällsekonomiska nytta.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
ASX skrev; "Anser man som amatör att trafiken där strider mot föreskrifterna är det väl bara att göra en anmälan till tillsynsmyndigheten. LEK är tillämplig även på 27 MHz."
----

Som seriös radioamatör har man väl knappast någon anledning att blanda sig i hur radiotrafiken på privatradiobandet bedrivs. Lika lite som hur Taxi- och åkerierna pratar med varandra. Det är PTS tillsynsområde och PTS problem. Däremot finns det väl goda skäl för radioamatörerna att ha synpunkter på när amatörbanden allt mer utnyttjas för något som liknar privatradiotrafik liksom det finns goda skäl för att så gott det nu går värna om våra unika privilegier som för några av oss är själva förutsättningen för att kunna bedriva vår hobby inom lagens råmärken. Vi som värdesätter att få lov att använda hög effekt och använda modifierad och egenkonstruerade radiosändare. Både på KV och de höga mikrovågsfrekvenserna. Jag skriver några av oss ty det stora flertalet tycks inte bry sig längre och förvånansvärt många av de nya radioamatörerna verkar vilja prioritera privatradion före amatörradion - vilket jag har svårt att förstå. Varför blev man då radioamatör - för att få fler frekvensband att härja på?

>>>Hur "leker man radioamatör" "på ett sätt som inte är tänkt" på 27 MHz?

Ja det är ju en intressant fråga ASX. Kanske genom att använda vanliga amatörradiostationer med hög effekt och stora antenner för att jaga DX och köra "skip".
 
Förstår inte detta. Känns som två läger av fundamentalister. Sunni och Shia? Tror att om amatörradion skall överleva måste vi nog hitta kompromisser.
 
Back
Top