Om det nu är RFI som stör ut så beror problemet troligen på att din antenn inte är i balans och att du får tillbaka för mycket RF på utsidan av din koaxialkabel. Nu vet jag inte riktigt vilken antenn du har, men jag skulle gissa på att du kommer få den bästa effekten av att sätta en/flera ferrit/ferriter så nära antennmatningen som möjligt. Troligen kommer en 1:1 strömbalun (common mode choke) vara en bra lösning också.
Sedan är själva ferritmaterialet viktigt också. Olika material dämpar olika frekvenser. Jag antar att det är de lägre HF-banden du kör med och då är nog ett #43- eller #31-material en bra lösning.
Mitt tips är att köpa en ferritring av #43-material (FT-240 storlek) som du sedan lindar din matarkabel runt flera varv. Kanske 8 varv eller så. Se till att varven inte överlappar och att de är snyggt dragna. Använd buntband för att få det att hålla ihop.
Exempel på produkter:
The FT240-43 Ferrite Toroid Core is suitable for 5-30MHz HF Baluns, Chokes and Line Isolators and good for up to 1000w.
www.hamgoodies.co.uk
Amidon FT240-43 ferrite toroid. Ideal for impedance transformers and Balun's, a real allrounder for HF spectrum, 3 to 30 MHz
www.hfkits.com
Om du vill ha ett kit så tror jag den här varianten kommer fungera också:
3 - 30 MHz Common mode choke with bifilar windings. These filters are also called line isolators and current BalUn's.
www.hfkits.com
Men som sagt, det beror lite på hur ditt antennsystem ser ut och hur det är monterat mm.