tappar anslutning (USB) trolig RFI

SA0TSS

Member
Tappar USB connection till ic-7300 med JSTD och WSJT-X på 40 och 80m främst. Jag antar att det är RFI. Använder en laptop. Ferriter på USB kabel, lindat upp koax nära balunen till min hari-windom 80-10m samt ferrit nära transceivern. Ganska irriterande. Kommer det via USB sladd, nätet eller? Vad göra

SA0TSS

EDIT: testade m bara batteridrift på laptop. Samma
 
Last edited:
Hej
Du har en bra början med de ferriter du redan har monterat.

Har du provat med ferrit på laddningskabel och alla andra kablar som är kopplade till laptopen när du använder den med radion?

Har du provat med ferrit på 12V kablarna till riggen?

Har du provat med lägre uteffekt?

Ibland så räcker inte en ferrit till för att dämpa ned en störande signal under tröskelvärdet för påverkan.
Ett sätt att prova detta är att börja med låg effekt och höja effekten stegvis till störningen uppkommer.
Proceduren upprepas sedan med ytterligare en ferrit monterad så att man får en uppfattning om hur många dB dämpning som behövs för att det ska fungera.
Exempelvis, utan ferrit så dyker störningen upp vid 10W.
Med en ferrit monterad dyker störningen upp vid 50w och med två ferriter är den kanske borta!

Det kan kräva lite tålamod att hitta rätt nivå på avstörning, men ge inte upp.

73 de SM7NTJ Lorentz
 
hej

provade just batteridrift av laptop. Samma fel. Ferrit på strömkabel t radio, nej, kan prova. Lägre effekt hjälper men då blir den för låg för att nå nåt.

Tack :)
 
ferriter på 12V kablarna nu undrar om det inte gör skillnad faktiskt. En extra på USB kabeln oxå. Ska testa mer
 
Om det nu är RFI som stör ut så beror problemet troligen på att din antenn inte är i balans och att du får tillbaka för mycket RF på utsidan av din koaxialkabel. Nu vet jag inte riktigt vilken antenn du har, men jag skulle gissa på att du kommer få den bästa effekten av att sätta en/flera ferrit/ferriter så nära antennmatningen som möjligt. Troligen kommer en 1:1 strömbalun (common mode choke) vara en bra lösning också.
Sedan är själva ferritmaterialet viktigt också. Olika material dämpar olika frekvenser. Jag antar att det är de lägre HF-banden du kör med och då är nog ett #43- eller #31-material en bra lösning.
Mitt tips är att köpa en ferritring av #43-material (FT-240 storlek) som du sedan lindar din matarkabel runt flera varv. Kanske 8 varv eller så. Se till att varven inte överlappar och att de är snyggt dragna. Använd buntband för att få det att hålla ihop.
Exempel på produkter:

Om du vill ha ett kit så tror jag den här varianten kommer fungera också:

Men som sagt, det beror lite på hur ditt antennsystem ser ut och hur det är monterat mm.
 
hej

tack för svar, jag har en hari-windom 80-10m med 6:1 balun. Lindat upp en massa varv koax på ett rör och satt strax under matningen. På 40m har jag lite hög SWR annars bra. Finns träd som är svåra att undvika som kan påverka. Jag fick bort problemen med ferrit extra på HDMI kabel till bildskärmen. Ska ta en titt på produkterna du länkade

73
 
Ok, ja en windom-antenn är väl en dipol som inte matas i mitten, därav 6:1 balunen och obalansen. Eftersom ena antennbenet är längre än det andra så kommer din koax att förvandlas till den del av antennen som saknas. att du lindat koaxen är i alla fall ett försök till att lösa problemet, men jag tror inte det är tillräckligt. Dessutom blir en sådan luftlindad spole ganska smalbandig. Du kommer nog få betydligt bättre resultat med en ferritlindad 1:1 common mode choke. 6:1 balunen har troligen inte någon common mode rejection ”inbyggt”.

Att du får hög stående våg på 40m beror troligen på att antennen är nära en hel våglängd på den frekvensen.
 
Ett sätt att sluta sig till var felet är, är att sänka effekten, kör 5 W en tid och se om samma fel uppträder.
Är det RF feeedback så är det oxo effektberoende.
Att sända mot konstantennen ger dig en helt HF-fri omgivning och uppstår problemet även då kommer inga åtgärder av typ ferriter att hjälpa.

SM4FPD
 
Tänk också på att USB kablar har varierande kvalitet. Den som jag tycker är bäst är Deltaco. Annars föreslår folk Tripp Lite men har inte fått tag på det. Common mode choke som tipsas om här ovan är säkert bra också.
 
God fortsättning alla.
Jag råkade ut för exakt samma sak för någon månad sedan. Jag har en obalanserad antenn där koaxen drar in oönskad RF som bland annat stör signalerna i USB-kablar. Testade att sänka effekten, vilket hjälpte. Nu har jag satt en Common Mode Choke från HF-kits (som visades i inlägget från SA4LGZ ovan) där koaxen går in i lägenheten. Besvären är borta även vid högre effekter och en del brus har också försvunnit. Jag kan f.ö. verkligen rekommendera HF kits. Bra kvalitet och snabb leverans. Det är ett enkelt jobb att linda och bygga in filtret i den vädersäkrade lådan. Det går på två, tre timmar för den normalhändige.
73. Patrik. SA0ZTT/F4VTU
 
Back
Top