Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Jag råkar vara lycklig ägare till de första SSA400 (nollserie) som tillverkades och är nu ute efter att få de i luften så letar med ljus och lykta efter en TD90.
/7ksi
Nej, drivsändaren ska vara en TD90, och pengarna är inget problem.Då är det nog en CTD500 du letar efter jag är också ute efter en TD90, och bjuder tusen kronor mer
Nej, drivsändaren ska vara en TD90, och pengarna är inget problem.
Nej, drivsändaren ska vara en TD90.
Ja Ska!Nja, ska och ska, TD90 kom låååångt efter den första SSA400:n, men man får ju göra som man vill ok då, bjuder tvåtusen kronor mer än vad du gör
Det har jag inte påstått!SSA400 kom på marknaden början på 1970-talet, och TD90, tja, minst ett årtionde senare (ledtråd: siffran "90") sen så kan man kombinera dem lite som man tycker och vill men det finns verkligen ingen möjlighet att ditt nollserie-SSA400 har gått med en TD90 de första tio-(tjugo) åren, om det inte legat infettat i förråd tills åttiotalet höll på att ta slut...
Jag vill köra så som det användes innan systemet avvecklades, alltså TD90. För mig är dom historiska aspekterna lika viktiga som funktionaliteten. Vill man "bara" vara i luften blir allt billigare och enklare med en "vanlig" rigg som Icom eller Yaesu. Men för mig är en del av hobbyn att bevara ett kulturarv, jag känner mig nöjd över att 2023 kunna få bra rapporter när man kör med svensk ingenjörskonst som i mångas ögon är föråldrad.Har inget löst extra styrkort, tyvärr, men sånt där brukar ha en förmåga att dyka upp när stjärnorna står rätt vilken styrsändare VILL du köra med då? Nixie-rör är ju svårslaget att titta på (nyttigt för nerverna, enligt farbror Doktorn) och konstruktion/handhavande av TD90 kanske inte har åldrats med samma charm, utan erbjuder lite mer mentalt tuggmotstånd
Inte till salu.Jag kan ju köpa din CTD500, om det kan vara en alternativ lösning?
(Det blir väl inte billigt, antar jag...)
Jag vill köra så som det användes innan systemet avvecklades, alltså TD90. För mig är dom historiska aspekterna lika viktiga som funktionaliteten. Vill man "bara" vara i luften blir allt billigare och enklare med en "vanlig" rigg som Icom eller Yaesu. Men för mig är en del av hobbyn att bevara ett kulturarv, jag känner mig nöjd över att 2023 kunna få bra rapporter när man kör med svensk ingenjörskonst som i mångas ögon är föråldrad.
Inte till salu.
Styrkortet B10812 3640 moddades till B10812 3650 som sitter i SST490 genom ett
par byglingar för att få till rätt sekvens i nivåinställningen med TD90.
Tar man bort dessa byglingar så funkar kortet åter mot CTD500.
Hej Karl-Arne!Den SSA400:n satt i Gislövshammar i nästan 20 år
View attachment 10798
och är om jag inte missminner mig den som var längst till höger i bilden.
Styrkortet B10812 3640 moddades till B10812 3650 som sitter i SST490 genom ett
par byglingar för att få till rätt sekvens i nivåinställningen med TD90.
Tar man bort dessa byglingar så funkar kortet åter mot CTD500.
Dock får man nog se till att spänningarna som kommer ur SVF-detektorn
U19 blir de rätta för CTD500. Har ett vagt minne av att de skiljer en del mellan
CTD och TD.