TDK nätfilter

SM0YDO

Well-Known Member
Är det här bra nätfilter för att stoppa i en plastlåda med stickpropp och uttag eller
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    1,5 MB · Views: 47
Ser ju trevlig ut.
Men vanligen har sådan nätfilter ett jordtag oxo. Här kanske man tänker sig att användaren förstår sig på att använda höljet och skruvfästena som jord.
Kanske det inte alls är tänkt att användas i skyddsjordad utrustning?
På andra likande filter ser man oxo ett kopplingschema, som då säger om det är CM eller, DM spolar i det, eller en av varje.
Jag skulle nog försöka Googla fram en specifiktion innan man lägger arbete på att använda dem.

SM4FPD
 
Filtret verkar att vara en äldre modell för det gårinte att hitta data på det på TDK hemsida men det är ganska tungt
så jag kan tänka mig att det är två, drosslar i det och det går att jorda hitta en bild på det från sm3pcq hemsida hur det
ser ut på ena sdan
 

Attachments

  • B4145D45-57DE-4B37-8C8A-BEC4609D773A.jpeg
    B4145D45-57DE-4B37-8C8A-BEC4609D773A.jpeg
    100,5 KB · Views: 19
Last edited:
Jag tänker på om det finns kondingar mellan fas och jord och nolla och jord så bör det finnas en tydlig jordanslutning.
Att skruva höljet kan ju vara en sådan, men det bör vara en jordnslutning, skall det brukas i SM bör det ju vara avsett för skyddsjord.
Men man kan mäta kapacistans mellan fas och hölje och nolla och hölje. för att få detta svar.

Man kunde ju koppla en antenn till en skruv, nr 1 och en mottagare till skruven mittemot, 4 och se om det dämpar HF.

Annars finns ju konservöppnare, man får offra ett för att få veta. Så slipper man tro.

SM4FPD
 
risken med att få bort locket på undersidan som är lött tror jag kan vara att hela härligheten är inguten i epoxi massa och man
ser ingenting.
 
JA det kan ju vara så ja.
Kanske det går att mäta induktans mellan in och ut?

Filtren är nog från rös skräck tiden.
Men utan att veta vad de gör, så knske det inte är så stor ide att bruka dem.

SM4FPD
 
Jag har ju en jordfelsbrytare i centralen som löser ut för 30 mA ungefär och om man skulle hänga på en jordad sladd
i filtret med en jordad stickpropp och stoppa in stickproppen i ett uttag och se om jfb löser ut pga av för hög läckström
i filtret
 
Varför inte mäta läckströmmen? Koppla in amperemätaren i skyddsjorden innan du stoppar i stickproppen.
/Jan
 
Tack för tipset jo det skulle jag kunna göra måste bara tillverka en mätsladd och jag har en Fluke 77 som jag skulle kunna
mäta med jag tror att den fixar AC A
 
Gjorde så här men Fluken visar ingenting när man stoppade i stickproppen
 

Attachments

  • 336F3F8E-C7DC-44B7-BA24-6B392EDCB241.jpeg
    336F3F8E-C7DC-44B7-BA24-6B392EDCB241.jpeg
    1,1 MB · Views: 24
Gjorde så här men Fluken visar ingenting när man stoppade i stickproppen
Men du mäter ju på 10A området.
Strömmen bör ligga långt under det som triggar en jordfelsbrytare.
Jag gissar att man kan räkna med ca 1-3mA.
 
Du får nog byta mätområde om du ska se något.:)
Datablad för ett liknande filter, ZAP2205-01, säger max läckström 1mA.
Prova på 300mA området
 
Jo nu hände det någonting på Fluken
 

Attachments

  • CE7A3F9C-C000-447F-86A5-EC8B8C19B5ED.jpeg
    CE7A3F9C-C000-447F-86A5-EC8B8C19B5ED.jpeg
    1,3 MB · Views: 17
0,92mA är OK och det tyder på att filtret har Y-kondingar kopplade till höljet.
Du kan mäta dessa Y-kondingar med din L/C mätare.
Mellan anslutningarna 3 och 4 där du ansluter din last bör det ligga en X-konding.
Passa på och mät den också.
Om nu filtret har flera induktorer i serie blir det lite svårare att mäta dessa annars mät mellan 1 och 4 resp 2 och 3.
CM-induktansen mäter du genom att koppla ihop 1 och 2 - 3 och 4 och mät induktansen rakt över filtret.
 
Ok ska göra det måste bara tillverka några mätsladdar med ringkabelskor till att sätta på anslutningarna .Men jag har ett till likadant filter som
jag skulle kunna kolla och se vad det har för läckström när jag ändå håller på.
 
Funderade på att stoppa filtret i en plastlåda med ett uttag infällt i locket enligt bild
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    1,2 MB · Views: 19
Funderade på att stoppa filtret i en plastlåda med ett uttag infällt i locket enligt bild
Väldigt praktiskt att ha en sådan låda när man jagar störningar.
Jag har flera sådana men ingen med riktigt uttag bara in och ut tillverkad av en kapad skarvsladd.
 
Back
Top