TDK nätfilter

Dom där blåa uttagsbrunnarna kommer ifrån en Tradera auktion för flera år sedan det var två paneler med sex uttag på varje plåt
som jag budade in Jag tror att det är ungefär sådanna uttag som sitter på dom moderna motorvärmaruttagen med timer men
det är lock på dom som inte finns på mina

Lådan är köpt på Biltema
 
Byggde en låda med intag/uttag som går till bananuttag, alla filter i lådan sitter sedan med bananuttag, så det är bara att "koppla runt" med korta labbsladdar. Klart det finns nackdelar med denna lösning, mer sladdar som kan ta upp störningar osv, men friheten att kunna prova lite olika varianter är en fördel. Sedan bör... hm, eller rättare sagt skall labbsladdarna vara av säkerhetstyp och inte dom gamla "öppna", är ju lätt hänt annars att det plötsligt ligger en "spänningssatt banan" som man råkar komma åt...


Nätfilterlåda.jpg
 
Man skulle kunna klämma dit en varistor också mellan fas och nolla när man ändå håller på tycker jag innan filtret
 
Lasten skulle man vilja skydda
Då sätter du varistorn på lastsidan.
Filtret kommer då att utgöra en resistiv förlust och dessutom kommer induktansen att hjälpa till att kapa eventuella spänningstoppar.
Allt detta gör att varistorn överlever längre.
 
Eftersom filtret är märkt 6A så funderade jag på att sätta dit en Automat säkring för 6 A som kan återställas
Den sälj på Biltema som en 12 och 24 V pryl men är märkt med 250 V så det borde fungera tycker jag eller har
jag fel
 

Attachments

  • 31DA7A0E-FD31-4724-9E48-7436EFD358B6.jpeg
    31DA7A0E-FD31-4724-9E48-7436EFD358B6.jpeg
    1,5 MB · Views: 12
Köpte mig några Luxor överspännings skydd som man pluggar i vägguttaget och bände isär det eftersom man måste
ha någon special skruvmejsel för att få isär det och det här är vad det är för någonting innuti burken
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    1,4 MB · Views: 31
  • image.jpg
    image.jpg
    1,2 MB · Views: 30
Jag skulle nog välja en godkänd drärgbrytare som säkring. dvs en sådan som sitter i moderna elcentraler.
Bilsäkringen du nämner är knappast något för 230 V även om den är märkt för den spänningen.
En skena i botten på din låda så snäpper du in dvärgbrytare, nollströmsskydd etc.

Vad gäller Luxor öerspänningskydd , på bildernan ser jag VDR motstånd, och ett vit gasurladdningsrör.
Jag ser en blå VDR samt ev två i svart plast till höger.

Bör kunna skydda tillkopplad utstyr bra tycker jag för överspänningspulsr som kommer på elnätet.

VDR brukar vara märkta med diameter, exvis 12, 16 20, vilket är mm. Samt spänning, exvis 200, 310, 540 vilet är spänning Volt.

JAg fick en gång tag i gasurladdningsrör, små keramiska grejr, lik de på din bild.
Minns ej spänningen men de låg lite för nära nätspänningen, och då och då lösete en ut, och blåst säkringar.
Så de fick jag ta bort. VDR:arna däremot funkar bra.

Efte ett åsknedslag fanns jag sådana i en TV som lde av, VRD var blåst men skyddade TV:en som funkade efter rep av en diod.
I de flesta väggladare finns ett VDR. Och de överlever ju rätt bra vid åska.

SM4FPD
 
Ska göra ett innerschassi i lådan av plexi eftersom det finns distanser och skruvar i en påse för det så då slipper det sticka ut skruvar i botten av lådan som bara är i vägen
 
Fick tag på rätt bitssatts idag på Biltema så jag fick isär dom två andra överspänningsskydden Malmbergs har sådanna här
tvåpoliga. 6 A dvärgbrytare så då blir det allpolig brytning man får köpa en och prova om man får dit en i kapslingen med det
andra som ska dit
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    1,6 MB · Views: 9
  • B555CA28-2730-4439-AA17-6195900AA1BE.jpeg
    B555CA28-2730-4439-AA17-6195900AA1BE.jpeg
    11,8 KB · Views: 7
Last edited:
För att gå lite på djupet med denna typ av nätfilter som tråden handlar om.
De var ju förr vanliga på kommersiella mätinstrument och likande dyrare utrustning.
På hemeleketronik och amatörradioprylar var de sällsynta eller fanns inte.
Jag har ett antal sådana filter liggande för framtida behov, även 10 och 20 A versioner.

Jo filter av denna typ finns byggda med egna komponenter i en del ICOM radio.

Men man kan fråga sig vad man är ute efter med ett sådant filter?
Att avfiltrera nollan och fasen, är ok, ofta med CM filter eller DM och CM efter varandra.
De lär hindra det mesta förutom 50 Hz att följa med ut eller in via filtret.

Men gulgrön då?
Den används som soptunna för de störningar som filterat avkopplar, mot jord.
Ja skyddsjord, gulgrön är för elsäkerheten visst.

Låt oss tänka oss en amatörradiostation där det finns en obalans i antennsytemet, viss HF hamnar i chassit på TRX:en.
Och vill ledningsbundet fortsätta ut på elnätet.
Även störninagr på elnäet hamnar ju i radions chassi, som ju är en del av antennen. Dvs vi hör dessa störnionagr i mottagaren då.
Med ett nätfilter stoppas dessaa efektivt på nolla och fas.
Men jord fortsätter ju obehindrat ut i elnätet.

Dvs enkelt uttryckt jag förstår inte ideen med detta???????

Ser vi på SM2OWW snygga låda med filter som kan kopplas in med sladdar.
Han har en spole , den märkt 1x2,45 mH, kan denna kopplas i serie med gulgrön?
Är det så du har tänkt?
Är det tillåtet att kopplas spolar i serie med gulgrön?

Nu kommer förstås många att mena att gulgrön är ju jord och störningar dumpade i jord, gulgrön, kommer att jordas och "försvinna".

Sker detta?

En gång i tiden labbade jag med kritallmottagare, ett tips som florerade var att använda elnätet som antenn.
Kopplade man på fasen blev det brum i lurarna, och var förstås livsfarligt.
Med nollan som antenn hördes stationer, liksom med gulgrön som antenn.
Så gulgrön som var jord, gjorde inte så att radiosignaler "försvann"

Jag inser att många av de här filtren var en produkt av RÖS hysterin. Dvs att störningar kunde avlyssnas av lede fi...
Idag är ju hel världen inkopplad på trådnätet, (internet) så då är det inget problem.... dvs det går lätt att anvlyssna fi.

Jag hade för en tid sedan kontakt med en elallergiker, Han fick nätafilter installerde, men de hjälpte inte.
Med rätt filter och rätt inkoppling, som jag inte vet detaljerna om blev det bättre.
Obs detta är inte en diskussion om elallergi..... men han var, eller är, en bra detektor.

En del frågor som har brytt mig i alla tider

En sista fråga: någon som har blivit hjälpt, på något sätt, av ett nätfilter av denna typ?
Är filtren enbart en produkt av att bli godkänd med de mätmetoder för EMC som finns? Eller som fanns när filtren var som mest populära.

SM4FPD
 
. . . . .

Ser vi på SM2OWW snygga låda med filter som kan kopplas in med sladdar.
Han har en spole , den märkt 1x2,45 mH, kan denna kopplas i serie med gulgrön?
Är det så du har tänkt?
Är det tillåtet att kopplas spolar i serie med gulgrön?

. . . . .

SM4FPD

Min tanke är just att kunna använda den i serie med jord, detta efter ett tips jag läste här på forumet.
 
Är det tillåtet att kopplas spolar i serie med gulgrön?
Ja, och så är det gjort i många installationer men även internt i vissa nätfilter.
Kravet är dock att den spolen med sina kablar skall klara hela den avsäkrade strömmen vid ett eventuellt felfall.
 

Attachments

  • nätfilter med PE drossel.pdf
    870,5 KB · Views: 15
Vi måste nog oxo inse att en amatörradiostation med HF i chassit är en ovanlig applikation för nätfilter, i alla fall de filter som finns att köpa.
De är inte tänkta att filtrerar nätanslutningen till en pryl som har HF i chassit eller kalla det för jord.
eller??

En CM drossel med hela nätsladen lindad då, dvs en treledare med gulgrön, omkring en fet toroid bara....

SM4FPD
 
Back
Top