TDK nätfilter

Jag tänker på den här "läckströmmen"
Säkert hundratals radioamatöer hörde av sig till mig under SRS tiden, de kände av ström, eller fick en stöt när det tog i radiostationen.
Killade i fingrarna när det tog i radion.
Så gott som alla ICOM:s radiostationer som har inbyggt nätaggregat, har en filterkonstruktion på inkommande 220 V, (numera 230 V).
Dessa radiostationer har även en jordad nätsladd.
Så min första fråga till de som hörde av sig var huruvida de hade anslutit radion tll ett jordat vägguttag, den är ju försedd med jordad nätslad.
Väldigt få insåg att en apparat med jordad sladd skall anslutas till jordat vägguttag.

Åtgärden blev för en del att dra en jordsladd till elementet, andra installerade jordat vägguttag i radiorummet, medan andra levde med saken....

Men något fel på radiostationerna var det ju inte.

SM4FPD
 
Läste om en Ljudingenjör som hade ett sånt där klass D slutsteg en B O icepower på kanske 500 W som han matade med ett sånt
där medicinskt filter i en skärmburk möjligen för att slutsteget kanske släpper ut en massa hf skit jag vet inte

det där med att gjorda i vattenlednings rör har hört att när rörmokare kör med svarta rör och kör så brukar det var Unipack och lin i rörskarvarna
och jag vet inte hur bra kontakt det blir av det
 
Last edited:
Det där med filter på elnätet i Stereo HiFi sammanhang handlar om att de tror att det kommer störningar från elnätet som kan höras i ljudanlägget som oljud, eller dist. Att man skulle vara intresserad av att skydda elnätet från störningar som HiFi grejerna alstrar är knappast troligt.

Ibland kan det ta sig konstiga uttryck, som att särkingarna i elcentralen skulle orsaka dist, så de byts ut mot massiva, svarvade av mässing.

Ja elementen som elsäkerhetsjord, förr skarvades rören som nämnts, med blånor (lin) och kattskit (kletigt geggamoja).
Vilket kanske ger ganska låg resistans i jordelening, men gäller det högra strömmar är det nog ingen säker skyddsjord.
Däremot blir det vattentätt i hundra år.....

Jag nämnde de som kände ström på radiostationer som inte var anslutna till jordat vägguttag.
Många hade minsan mätt upp saken, mycket seriöst, och fann att det var mellan 90 och 197 V mellan höljet och jord, var det fick jord är en bra fråga. Vad de mätte med en ännu bätre fråga, variationen i uppmätt spänning beror ju på hur mycket ström voltmtern drar.

SM4FPD
 
.....
variationen i uppmätt spänning beror ju på hur mycket ström voltmtern drar.
.....

SM4FPD
På vissa av Fluke´s multimetrar finns det ett val LoZ, då drar det lite mer ström vid spänningsmätning, så pass mycket ström att man kan lösa en jordfelsbrytare vid mätning mellan fas och jord. Perfekt för att "lasta ner" vid spänningsmätning om man misstänker att det är inducerade spänningar i tåtarna.

Fluke LoZ.jpg
 
Läste om en Ljudingenjör som hade ett sånt där klass D slutsteg en B O icepower på kanske 500 W som han matade med ett sånt
där medicinskt filter i en skärmburk möjligen för att slutsteget kanske släpper ut en massa hf skit jag vet inte
Mätte emc på flera av dessa slutsteg för några år sedan. Man skulle klara EN55032 class B men se det gick inte så bra.
Skärmade högtalarkablar krävdes och och man även anslöt högtalarkorgen till skärmen. Dessutom krävdes ganska korta högtalarkablar.
Dessa slutsteg kunde även bryggkopplas och då sjönk 3:e tonen ca 12-15dB.
Allt detta besvär för att ta sig igenom certifieringen gjorde kunden (läs tillverkaren) vansinnig.
3:e ton hamnade på 160m bandet.
 
Är det därifrån jag har hört det där med skärmade högtalarkablar trodde först att det var ett skämt = ormolja

vad jag har har förstått så finns det ingen transformator i Ice Power slutstegen utan man kör dom på nätspänningen 240 V
 
Last edited:
Hej nån som vet om det här något speciellt filter på bild jag tror att dom är plockade ur gammal data utrustning
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    1,3 MB · Views: 16
Jag tror att dom är plockade ur gammal Datasaab utrustning på fabrik där jag jobbade en gång i tiden
 
Såhär vart det men jag måste prova det oxå hitta också fina böjskydd på prylmarknaden i Handen
 

Attachments

  • 16707038513097786939310884394275.jpg
    16707038513097786939310884394275.jpg
    1,3 MB · Views: 35
  • 16707059204525237165547095873795.jpg
    16707059204525237165547095873795.jpg
    1,3 MB · Views: 26
Last edited:
Back
Top