Teknik

sm3uae

Member
Hej allihop....
Nu är det så här att efter ett antal år (dryga 25) som radioamatör så har jag lagt märke till att man glömt en hel del som man läste under den tid man tog cert.

Numera köper man färdiga stationer och det finns väl inte många kvar som gör några byggen.

JAG tycker det vore intressant att ev bygga en enkel typ kortvågsmottagare/sändare och i sammanhanget även få utbildning i HUR den är konstruerad. Att man följer signalen från antenn till högtalaren (eller tvärsom, från stickproppen via nätagget) .
Vad var tanken hos konstruktören ? Hur valde han/hon komponenter ? Vilken funktion har varje enskild komponent i stationen ? Varför heter det t.ex. "avkopplingskondensator"? Hur ska mättnaden hos en kondensator vara ? Går det med vilken som helst ? Vad ska man tänka på vid lindning av drosslar/spolar.

Ja det finns många frågor men jag hoppas ngn förstår min tankegång,. Det vore kanske något för radioklubbar att ta upp och presentera på nätet ?
Är kanske "ute och cyklar" helt o hållet men detta är en tanke jag haft under en tid.

Hälsningar
Janne/SM3UAE
 
Om du har en klubb i närområdet så kan det vara en väg.
Annars kan en väg vara att välja ett projekt från nätet och sedan starta en tråd här, det finns några
Sådana trådar här. Minima - en enkel tranciever som en indisk kille utvecklat. Det finns åtminståne
en slutstegsbyggetråd som pågår.

Att få tag i ARRLs handbok är en bra källa att lära sig ur. Det finns även en från RSGB. När du fått
in grunderna så läs scheman och försök att föstå vad komponenterna har för syfte.

Det finns en massa att hämta på nätet, en site som dyker upp är soldersmoke - sitter på tunnelbanan
så det är inte så lätt att länka men den borde inte vara så svår att hitta.
 
Hej allihop....
Nu är det så här att efter ett antal år (dryga 25) som radioamatör så har jag lagt märke till att man glömt en hel del som man läste under den tid man tog cert.

Numera köper man färdiga stationer och det finns väl inte många kvar som gör några byggen.

JAG tycker det vore intressant att ev bygga en enkel typ kortvågsmottagare/sändare och i sammanhanget även få utbildning i HUR den är konstruerad. Att man följer signalen från antenn till högtalaren (eller tvärsom, från stickproppen via nätagget) .
Vad var tanken hos konstruktören ? Hur valde han/hon komponenter ? Vilken funktion har varje enskild komponent i stationen ? Varför heter det t.ex. "avkopplingskondensator"? Hur ska mättnaden hos en kondensator vara ? Går det med vilken som helst ? Vad ska man tänka på vid lindning av drosslar/spolar.

Ja det finns många frågor men jag hoppas ngn förstår min tankegång,. Det vore kanske något för radioklubbar att ta upp och presentera på nätet ?
Är kanske "ute och cyklar" helt o hållet men detta är en tanke jag haft under en tid.

Hälsningar
Janne/SM3UAE

Precis detta har man i ett antal år hållit på med hos KRAS i Kalmar under den duktige pedagogen
Leif/SM7MCD ledning.

Gå gärna in på Tekniska artiklar och läs mer.
Det pågår även arbete att sammanställa ytterligare dokumentation i ämnet.

Dock ska man ha klart för sig att det inte är speciellt meningsfullt att försöka gå igenom
hela mer komplicerade konstruktioner i detalj, utan det får vara tillfyllest att belysa arbetssättet
hos de funktionsblock som utgör systemet.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Nu menar jag inte ngn "modern" station med massor av ic-kretsar utan jag tänker mig en transistoriserad typ 60-70 talskonstruktion.innan alla dessa ic-kretsar började användas
Vet att det finns en hel del sådana konstruktioner men tyvärr så är många av de radioamatörerna bortgångna idag. Eller också vill de inte dela med sig av sina erfarenheter/kunskaper.
Jag tror visst att det vore värdefullt för de som är intresserade
Mvh
Janne
SM3UAE
 
Om man vill följa utvecklingen i lugn takt är väl ett sätt att ta sig igenom ARRLs handböcker från helrör till heltransistor och heldigitalt (fast där är man väl inte riktigt än).

/Roland
 
Då finns föregångaren till minima, bitx20 (eller 17), det är en helt analog station. Det finns även byggsatser
som ger en del förklaringar under tiden du bygger den.

Om du är sugen på att använda rör så hade EQL en rolig tråd här om en enrörsstation för något år sedan.


Som sagt ett rörslutsteg pågår just nu här på ham.se - även om du inte bygger det själv så får du en massa
kunskap om hur och varför man lindar drosslar(spolar) på ett visst sätt med mera.

Soldersmoke Som jag nämnde tidigare är en podcast serie som du kan lyssna på - de har en massa tips
om hur man gör saker, tribal knowledge som de kallar det.De har även en blogg som du kan gå till.
 
En intressant tanke. Jag ser framför mig en slags byggsats där man lätt kan byta ut komponenter och se vad som händer. Att kunna få svar på varför just det eller det komponentvärdet är det optimala, eller vad som händer om man avviker från det färdiga schemat.
Lite av den gamla tidens bygglådor/byggplattor, men med lite mer avancerad funktion.
Att snabbt och enkelt kunna göra experiment utifrån en föreslagen konstruktion ger nog snabbt förståelse för och kunskap i hur en krets fungerar.
Visserligen finns det en del simuleringsprogram, men att gör det i verkligheten ger mycket mer.
 
MKARS80 är en konstruktion som jag kan rekommendera om man är sugen på att bygga något själv. Det är många, även i Sverige, som har byggt en sådan och fått den att fungera. Visserligen bara 80m och bara SSB, men man kan ha mycket roligt med den. En del IC:n ingår, men den bör ändå inte avskräcka. Om du söker på nätet på MKARS80 så hittar du mycket information, inklusive hur du köper en byggsats från England.
I Delsbo Radioklubb byggde vi sådana. Vid första testkörningan hade vi kontakt med SM6-or och SM-7or.
Sedan har jag hittat flera beskrivningar på regenerativa mottagare (transistoriserade), som nog kan vara kul. Det går att hitta en beskrivning från QEX på nätet, som nog är rätt bra. I Delsbo Radioklubb beställde vi en regenerativ mottagare som byggsats från Conrad och byggde som föruppvärmning till MKARS80-bygget.
 
Just MKARS80 är baserad på BITX konstruktionen - den har en liten mikrokontroller som låser VFOn
och sköter displayen. Kan hålla med om att det är ett kul bygge, det enda som kan ge problem är lindningen
och montering av de små mixertransformatorerna.
 
Last edited:
Fy för de där små gristrynen som skall pillas dit på kortet. Jag har en kvar att göra om. När jag nu får lust till det?
 
JAG tycker det vore intressant att ev bygga en enkel typ kortvågsmottagare/sändare och i sammanhanget även få utbildning i HUR den är konstruerad. Att man följer signalen från antenn till högtalaren (eller tvärsom, från stickproppen via nätagget) .
Vad var tanken hos konstruktören ? Hur valde han/hon komponenter ? Vilken funktion har varje enskild komponent i stationen ? Varför heter det t.ex. "avkopplingskondensator"? Hur ska mättnaden hos en kondensator vara ? Går det med vilken som helst ? Vad ska man tänka på vid lindning av drosslar/spolar.

Ja det finns många frågor men jag hoppas ngn förstår min tankegång,. Det vore kanske något för radioklubbar att ta upp och presentera på nätet ?

Vi håller på med precis sådan kursverksamhet inom KRAS, och Johnny -UCZ har skrivit lite på sin hemsida sm7ucz.se om hur han valt att arbeta med modulerna som ingår i årets kursverksamhet. Mer ingående info om kursverksamheten kommer att publiceras längre fram.
 
Just MKARS80 är baserad på BITX konstruktionen - den har en liten mikrokontroller som låser VFOn
och sköter displayen. Kan hålla med om att det är ett kul bygge, det enda som kan ge problem är lindningen
och montering av de små mixertransformatorerna.
Ja, det momentet innebar litet "knyppling". Men ändå inte svårare än att det gick att klara av. Jag fick dock göra om försöket en gång med ett av "gristrynena". Det är pillrigt, men inte "rocket science".
 
Skulle vilja lägga till det tyska QRPproject, de kanske inte är de billigaste byggsatserna men jag gillar deras manualer
som oftast också beskriver hur delarna fungerar.
 
Hej igen.....
Nja märker att jag är på ett helt eget spår men ok.....
Jag kommer nog att försöka mig på detta själv med hjälp av en god vän tillika radioamatör.
Det var han som en gång i tiden fick mig intresserad av detta med radio.
SM3LBQ har under många år samlat och renoverat företrädesvis militära stationer från WW2
men även konstruerat och byggt enkla stationer för de olika kortvågsbanden.
Vi har pratat lite om ämnet i fråga och halvt om halvt bestämt att vi ska ta en av hans konstruktioner och
del för del göra en bildserie med förklarande text om tankar och lösningar.
Tror det kommer att bli ett intressant projekt.
 
Jag kan tänka mig att ESRs tidskrift Resonans kan tänkas vara intresserade av ett sådant projekt.
 
Hej igen.....
Nja märker att jag är på ett helt eget spår men ok.....
Jag kommer nog att försöka mig på detta själv med hjälp av en god vän tillika radioamatör.
Det var han som en gång i tiden fick mig intresserad av detta med radio.
SM3LBQ har under många år samlat och renoverat företrädesvis militära stationer från WW2
men även konstruerat och byggt enkla stationer för de olika kortvågsbanden.
Vi har pratat lite om ämnet i fråga och halvt om halvt bestämt att vi ska ta en av hans konstruktioner och
del för del göra en bildserie med förklarande text om tankar och lösningar.
Tror det kommer att bli ett intressant projekt.

Så ensam om tanken är du inte :)

SK3JR hade en aktivitet för några år sedan där vi använde oss av just Mkars80 som utgångspunkt.
Teori och praktik varvades under att antal kvällar.
Transcievern "bröts" upp och varje del analyserades/förklarades.

Mycket uppskattat av våra medlemmar.

/Micke
 
Back
Top